Visszhang: könyv

Szarka Károly: Az én hibám

  • Gondos Mária Magdolna
  • 2021. augusztus 25.

Visszhang

Vannak távok, amelyeket egyszerűen be kell járni. Mint a Budapest–Balaton és a Moszkva–Petuski. Ébren, álomban vagy egy könyvben, az már szinte mindegy is.

Szarka Károly első regényének hőse nem épp egy kiköpött, jól fésült Vergilius. Két pofára tömi a sütit sörrel, és ha épp egy temetőben fárad el, „leülök pihenni az egyik sírra”, mondja. Ki ne akarna vele tartani? A call center, a maga munkaállomásnak nevezett bugyraival, ahonnan a Fecske nevű főhős-narrátor utóbb munkanélkülivé szabadul, végül is nem a pokol. A pokol az ismétlődés. E munkahely infantilizáló, kiszámítható világa. Fecskét is csak a humor menti ki az unalomból. Meg talán a nők: Madléna, Üdvöske, Jusztina. Épkézláb szerelmi történetek helyett azonban ők is inkább Fecske bizonytalan kötődési mintázatait domborítják ki.

A call center monotonitása, a (már-már Jerofejevet vagy Bukowskit is megszégyenítő) piamennyiség és az állandóan felidézett álmok együtt mégsem nyomasztó, hanem lebegő, indie filmes hangulatú regényt eredményeznek. Hipszteres, drámai cselekmény nélküli, de nem művészregényt, amelyben előkelő merítést kapunk a magyar popzenéből, a Tankcsapdától a Ricsárdgírig.

Talán az Üdvöske nevű kolléga az, akinek szemén keresztül Fecske, egy fél oldal erejéig mindenestül szimpatikussá válik, de belőle sem lesz egy Beatrice. Hősünk így is eljut végül a legfontosabb önismereti felismeréshez: hogy igen­is vannak távlatok. Ne olvassa el a könyvet, aki nem volt még profi önsajnáló vagy nem érti a tréfát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.