Visszhang: könyv

Szarka Károly: Az én hibám

  • Gondos Mária Magdolna
  • 2021. augusztus 25.

Visszhang

Vannak távok, amelyeket egyszerűen be kell járni. Mint a Budapest–Balaton és a Moszkva–Petuski. Ébren, álomban vagy egy könyvben, az már szinte mindegy is.

Szarka Károly első regényének hőse nem épp egy kiköpött, jól fésült Vergilius. Két pofára tömi a sütit sörrel, és ha épp egy temetőben fárad el, „leülök pihenni az egyik sírra”, mondja. Ki ne akarna vele tartani? A call center, a maga munkaállomásnak nevezett bugyraival, ahonnan a Fecske nevű főhős-narrátor utóbb munkanélkülivé szabadul, végül is nem a pokol. A pokol az ismétlődés. E munkahely infantilizáló, kiszámítható világa. Fecskét is csak a humor menti ki az unalomból. Meg talán a nők: Madléna, Üdvöske, Jusztina. Épkézláb szerelmi történetek helyett azonban ők is inkább Fecske bizonytalan kötődési mintázatait domborítják ki.

A call center monotonitása, a (már-már Jerofejevet vagy Bukowskit is megszégyenítő) piamennyiség és az állandóan felidézett álmok együtt mégsem nyomasztó, hanem lebegő, indie filmes hangulatú regényt eredményeznek. Hipszteres, drámai cselekmény nélküli, de nem művészregényt, amelyben előkelő merítést kapunk a magyar popzenéből, a Tankcsapdától a Ricsárdgírig.

Talán az Üdvöske nevű kolléga az, akinek szemén keresztül Fecske, egy fél oldal erejéig mindenestül szimpatikussá válik, de belőle sem lesz egy Beatrice. Hősünk így is eljut végül a legfontosabb önismereti felismeréshez: hogy igen­is vannak távlatok. Ne olvassa el a könyvet, aki nem volt még profi önsajnáló vagy nem érti a tréfát.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.