Visszhang: tévésorozat

Szexi dög

Visszhang

Jonathan Glazer Szexi dögje (2000) maga a rejtély, kezdve azzal, hogy hová tűnt belőle a hagyományos cselekmény,

Honnan jött és mit akar Don Logan, a mocskos szájú, pszichopata gengszter (Ben Kingsley démoni alakításában), miért álmodik Ray Winstone visszavonult mestertolvaja egy borzongató nyúl­emberrel, és valójában ki vagy mi a címben szereplő „szexi dög”.

A csupasz, nyugtalanító film bája éppen szűkszavúságában rejlik; nem magyarázza agyon hősei hátterét és motivációit (bár Gal és felesége, Deedee évek által kikezdhetetlen lángolása a középkorú szerelem egyik legjobb filmes ábrázolása), még a logikával sem nagyon bajlódik, mégis mélyen bekúszik a bőrünk alá.

Épp ezért kérdéses, hogy miért volt szükség egy előzménysorozatra, mely épp e jótékony homályt oszlatja el. Hosszú és részletes háttértörténetet ad a Glazer által néhány vonással is plasztikusan rajzolt figuráknak, miközben görcsösen próbálja megidézni filmes forrását. Mindezt olyan erőbedobással, hogy még a szereplőgárda is az eredeti színészekhez való fizikai hasonlóságban és ellesett gesztusok utánzásában jeleskedik (egyedül talán Stephen Moyernek sikerül újat hozni a nyálkás, hűvös Teddy Bass figurájába). A rajongók újra hallhatják a film aranyköpéseit, miközben a készítők szép egyenesre kalapálják a cselekményt. Az erőszakot sem sikerül sokkolóan és gazdaságosan alkalmazni: míg a film erejét a váratlanul kitörő agresszió adta, a sorozat az egyre feljebb srófolt trancsírozásokkal sem tud igazán megérinteni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.