Visszhang: könyv

Tallér Edina: Jóemberek

Visszhang

A regény alcíme „road movie”-t ígér, a nehézkes indulás után azonban hamar kiderül: valójában nem megyünk sehová.

Margit és Dénes autója Jakabszálláson lerobban, az itt, illetve párhuzamosan Budapesten játszódó események hatására pedig néhány nap alatt tönkremegy a házasságuk. Közben megismerkedünk a vidéki Magyarország egy-két „jellegzetes” (értsd: teljesen lecsúszott) alakjával, valamint a pár múltjának néhány további kisiklott figurájával, megjárunk egy disznóvágást, és végignézünk két házasságtörést is.

Akárcsak a történet szereplői, a cselekmény is egy helyben toporog. Hiába kezd bele a szerző újabb és újabb figurák felépítésébe, a teljesen érdektelen pontokon összekapcsolódó egyéni vergődések sem külön-külön, sem egymás tükrében nem képesek lekötni a figyelmünket. Ahogy persze a szerzőét sem, aki bár minden szereplőjének külön fejezetet szentel, teremtményeivel nem tud mit kezdeni. Huszonegyedik fejezet, amelyben közelebbről megismerhetjük Beát, aki sajnos egyáltalán nem fontos – egy ilyen felütést még iróniaként is lehetne értelmezni, csakhogy a kötet végéhez közeledve már érezzük, hogy nem a humor a regény erőssége, és komolyabb mélységekig sem merészkedik. „Mintha vasárnap óta minden teljesen feleslegesen történt volna meg” – jegyzi meg Dénes a könyv végén, amikor mégis sikerül beindítania az autót.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."