Visszhang: tévésorozat

The Curse

Visszhang

Nathan Fielder eddig főként a valóság határaival flörtölő agyament dokureality műfajában utazott, de legújabb (meta)fikciójával egészen új mélységekbe és magasságokba lép.

Rejtély, hogy kapott zöld utat eddigi bizarr realityjeire, amelyek merev humor, nyugtalanító erkölcsi dilemmák és a nézőkből kiváltott szekunder szégyenérzet keverékére épültek. A Nathan for You-ban amerikai kisvállalkozóknak igyekezett vadabbnál vadabb üzleti tanácsokat eladni (és a kamerák előtt csinált hülyét belőlük), A próbában pedig aprólékos szimulációkkal igyekezett felkészíteni átlagembereket életük egy-egy nehéz szituációjára (miközben lassan bontogatta a valóság és fikció szövetét).

Legújabb sorozatában egy friss házaspárt (Nathan Fielder és Emma Stone) követünk, amely egy lepukkant új-mexikói kisvárosban honosítaná meg a környezettudatos passzívházak kialakítását, miközben egy manipulatív reality filmes (a sorozat társírója, Benny Safdie) filmezi a projekt minden mozzanatát. Hamar kiderül, hogy Siegelék valójában vadul dzsentrifikálnak, és saját céljaikra használják a kiszolgáltatott helyi közösséget. Saját szemükben persze ők a közösség megmentői, és elég messzire mennének, hogy fenntartsák a látszatot. A The Curse kellemetlen néznivaló, sőt olykor egyenesen pszichológiai horror: Whitney és Asher bizarr házassága már önmagában is nyomasztó, de még a természetfeletti is be­avatkozik az életükbe (egy szomáliai kislány „átka” következtében). Az egyre borzongatóbb fordulatok közben a néző lassan ráeszmél, hogy egy igazi gyöngyszemet lát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.