Visszhang: tévésorozat

The Curse

Visszhang

Nathan Fielder eddig főként a valóság határaival flörtölő agyament dokureality műfajában utazott, de legújabb (meta)fikciójával egészen új mélységekbe és magasságokba lép.

Rejtély, hogy kapott zöld utat eddigi bizarr realityjeire, amelyek merev humor, nyugtalanító erkölcsi dilemmák és a nézőkből kiváltott szekunder szégyenérzet keverékére épültek. A Nathan for You-ban amerikai kisvállalkozóknak igyekezett vadabbnál vadabb üzleti tanácsokat eladni (és a kamerák előtt csinált hülyét belőlük), A próbában pedig aprólékos szimulációkkal igyekezett felkészíteni átlagembereket életük egy-egy nehéz szituációjára (miközben lassan bontogatta a valóság és fikció szövetét).

Legújabb sorozatában egy friss házaspárt (Nathan Fielder és Emma Stone) követünk, amely egy lepukkant új-mexikói kisvárosban honosítaná meg a környezettudatos passzívházak kialakítását, miközben egy manipulatív reality filmes (a sorozat társírója, Benny Safdie) filmezi a projekt minden mozzanatát. Hamar kiderül, hogy Siegelék valójában vadul dzsentrifikálnak, és saját céljaikra használják a kiszolgáltatott helyi közösséget. Saját szemükben persze ők a közösség megmentői, és elég messzire mennének, hogy fenntartsák a látszatot. A The Curse kellemetlen néznivaló, sőt olykor egyenesen pszichológiai horror: Whitney és Asher bizarr házassága már önmagában is nyomasztó, de még a természetfeletti is be­avatkozik az életükbe (egy szomáliai kislány „átka” következtében). Az egyre borzongatóbb fordulatok közben a néző lassan ráeszmél, hogy egy igazi gyöngyszemet lát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.