Visszhang: koncert

The Manhattan Transfer

Visszhang

Az ötvenéves vokálkvartett búcsúturnéjának utolsó európai koncertjét Budapesten adta, meg is könnyezték a szűnni nem akaró vastapsot az első ráadás előtt.

Az 1969-es első formáció után 1972-ben átalakított együttesben már helyet kapó két tag, Janis Siegel és Alan Paul végigcsinálta a fél évszázadot, s bár a zenélést ugyanúgy élvezik és világszínvonalon is művelik, a cipekedésből, ahogy Paul elmondta, már nem kérnek. Az együttes alapító-vezetője, Tim Hau­ser kilenc éve elhunyt, basszus­szólamát Trist Curless vette át, zökkenőmentesen. Cheryl Bentyne szoprán és Siegel hangja ugyanúgy csillog, Paul viszont inkább alakításaival, mozgásával tűnt ki, a magasabb regiszterben kicsit csúszkált (de ez régen is előfordult). Ötven év színpadi és zenei tapasztalatát egy nagyjából kronologikus repertoár keresztmetszetén mutatták meg. Az odaadás és a fantasztikus, kitartóan jó ízlés mellett sosem vették magukat túl komolyan, mindig tudtak ironikusan biggyeszteni a nosztalgiára vagy egy új táncdivatra. De a rá­adásban elhangzott slágerük, a Chanson d’amour (1977) óta ez közismert. Szövegben és a jazzszólók vokalizálásában (főleg Jon Hendricksszel dolgoztak), hangszerelésben, intenzív színpadi jelenlétben, a vokálegyüttesek számára máig az etalont jelentik. A stílusosságot (annak ellenére, hogy püfölte rendesen a Steinway-t), az összefogottságot, a hangszerelések hatásos formába öntését az együttes 1979 óta állandó zenei vezetőjének, a most egy rutinos kvartett éléről irányító Yaron Gershovskynak köszönheti.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.