Visszhang: film

Én vagyok az apád

  • 2023. december 6.

Visszhang

Az I. világháború francia hadseregbe sorozott afrikai, elsősorban szenegáli katonáit azért küldték fehér elöljáróik az első vonalba.

Egy támadás sikertelensége esetén értük nem kár, ha meg sikerül az attak, akkor nem kell hadifoglyokról gondoskodni. A hazájuktól ezer kilométerekre elszakított, erőszakkal katonává tett páriákkal könnyebben zárójelbe lehetett tenni a genfi konvenciót. Ilyen ágyútöltelék a félénk természetű, még nem is nagykorú pásztorfiú, akit kényszerrel hurcolnak a háborúba és az ő apja, aki önként jelentkezik a seregbe, hogy onnét fiát megszöktesse.

S mikor ez nem lehetséges és el kell menni az európai háborúba, legalább a frontvonaltól megóvja, s amikor ez sem lehetséges, akkor legalább feláldozza magát érte.

A csavar ott van a történetben, hogy a fiú bátorsága megtetszik a (francia) századparancsnoknak, az előléptetés biztosította hatalom pedig megtetszik a fiúnak, aki lépésről lépésre kezdi feladni a parancsnoksága alá került apa értékrendjét, s átvenni hadi dicsőséget hajszoló mentora látásmódját, akit viszont egy generális apuci elvárásai nyomasztanak.

A filmbeli dráma a háború értelmetlenségét hangsúlyozni hivatott csatajelenetek helyett az arcokon jelenik meg. A főszereplő és ezúttal az anyanyelvén játszó Omar Sy, akinek személyes ügye lehet az apa alakja, nézéssel, testtartással, hallgatással közöl valami archetipikus tudást az emberhez méltó létezés alapparamétereiről. Ehhez képest afféle „vörös faroknak” tűnik a filmet a francia birodalmi pöffeszkedés szimbólumával, a párizsi Diadalívvel zárni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.