Visszhang: film

Én vagyok az apád

  • 2023. december 6.

Visszhang

Az I. világháború francia hadseregbe sorozott afrikai, elsősorban szenegáli katonáit azért küldték fehér elöljáróik az első vonalba.

Egy támadás sikertelensége esetén értük nem kár, ha meg sikerül az attak, akkor nem kell hadifoglyokról gondoskodni. A hazájuktól ezer kilométerekre elszakított, erőszakkal katonává tett páriákkal könnyebben zárójelbe lehetett tenni a genfi konvenciót. Ilyen ágyútöltelék a félénk természetű, még nem is nagykorú pásztorfiú, akit kényszerrel hurcolnak a háborúba és az ő apja, aki önként jelentkezik a seregbe, hogy onnét fiát megszöktesse.

S mikor ez nem lehetséges és el kell menni az európai háborúba, legalább a frontvonaltól megóvja, s amikor ez sem lehetséges, akkor legalább feláldozza magát érte.

A csavar ott van a történetben, hogy a fiú bátorsága megtetszik a (francia) századparancsnoknak, az előléptetés biztosította hatalom pedig megtetszik a fiúnak, aki lépésről lépésre kezdi feladni a parancsnoksága alá került apa értékrendjét, s átvenni hadi dicsőséget hajszoló mentora látásmódját, akit viszont egy generális apuci elvárásai nyomasztanak.

A filmbeli dráma a háború értelmetlenségét hangsúlyozni hivatott csatajelenetek helyett az arcokon jelenik meg. A főszereplő és ezúttal az anyanyelvén játszó Omar Sy, akinek személyes ügye lehet az apa alakja, nézéssel, testtartással, hallgatással közöl valami archetipikus tudást az emberhez méltó létezés alapparamétereiről. Ehhez képest afféle „vörös faroknak” tűnik a filmet a francia birodalmi pöffeszkedés szimbólumával, a párizsi Diadalívvel zárni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.