Visszhang: film

Troll

  • SzSz
  • 2022. december 14.

Visszhang

Hollywoodnak mindig maga felé hajlik a keze.

A közkeletű kritika szerint legyen szó meteorról, invázióról vagy városromboló szörnyetegekről, Hollywoodnak mindig maga felé hajlik a keze: elsősorban New York és a többi amerikai metropolisz pusztul, ahogy a megmentő, a hősi halott és a bolondos mellékszereplő is mindig odavalósi.

A norvég rendező, Roar Uthaug megjárta Amerikát egy felemás Tomb Raider-adaptációval, majd úgy döntött, hogy saját hazájában lehel új életet a katasztrófafilmes műfajba. A világot fenyegető leg­újabb veszély tehát ezúttal a Skandináv-hegységből érkezik: egy alagútfúrás kelti fel álmából a hatalmas, sziklaszerű lényt, aki menten ámokfutásba is kezd. Hiába száguldozik azonban az ősi óriás Manhattan helyett Oslo makulátlan utcáin, a Trollt gyakorlatilag semmi nem különbözteti meg a Godzillától és a többi hollywoodi várospusztító mozitól. Ezúttal is egy magányos tudós a megoldás egyetlen hordozója, akit természetesen egy tökös hős és egy geek számítógépguru is segít. A hadsereget egy őrült tábornok képviseli, akinek érdemérmek tarkítják a zubbonyát, kipirult arccal ordibál, és különös vonzódást táplál az atomfegyverek iránt. A film egy pontján kénytelen beleszaladni egy pofonba, amely nemcsak a kirohanását szakítja félbe, de a világot is megmenti. A mozi egyedül ilyen szűkre szabott keretek között képes működni, ugyanis amint ezek eltűnnek, kicsúszik lába alól a talaj. Képtelen például eldönteni, hogy a környezetvédelem és szentimentalizmus jegyében a szörnnyel szimpatizáljon, vagy inkább a vele szembeszálló emberek pártjára álljon – így két szék között a pad alá esik. 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.