Visszhang: film

Valaki a túloldalon

  • SzSz
  • 2021. július 21.

Visszhang

Ha egy házban szellem, ártás vagy valamilyen gonosz lény tűnik fel, esetleg rejtélyes körülmények között hullani kezdenek az emberek, mindig akad egy kedves, vidám család, amelyik épp beköltözik az elátkozott helyre – filmek és mémek sora bizonyítja ezt.

Nincs ez másként a Valaki a túloldalon esetében sem: az apuka alig akarja elhinni, milyen remek lakást talált a kisvárosban, ahol felesége halála után új életet kezdhet fiával és kedvesével. A munka azonban elszólítja, a gyermeknek és pótanyjának viszont nemcsak egymással kell szembenézniük, hanem a szobákból áradó vészjósló hangokkal is. Aki életében látott már horrorfilmet, tudja mi következik, aki pedig ébredt már arra az éjszaka közepén, hogy a tévéje, esetleg a bútorai jókora reccsenéssel könnyítenek magukon, az túl van azon a cidrin is, amit a film nyújtani tud: a gyanús zajokat és zörejeket elmosódott képeken kirajzolódó, még gyanúsabb alak megjelenése követi, amikor pedig elviselhetetlenné válik a tucatrémzene, elszabadul a pokol.

Vagyis csak szabadulna: Tord Danielsson és Oskar Mellander rendezők az egész filmre jellemző visszafogottságon és vérszegénységen a finálén sem változtatnak. A „svéd horror” mint címke elsőre csábítónak hathat, hiszen az északiak híresen jók az abszurditásba hajló, elvont és sötét történetek elmesélésében, de a Valaki a túloldalon egészen biztosan nem indítja el a műfaj reneszánszát. Persze értjük, hogy az alkotók valamiképpen az anyaság mibenlétén szerettek volna elfilózni, de ehhez kicsit több Bergman-filmet kellett volna megnézniük.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.