Visszhang: dokumentumfilm

Vigyázzatok Mayára!

  • 2023. június 28.

Visszhang

Egy 10 éves kislány megbetegszik. Ritka betegségét az orvosok zöme nem ismeri.

Ápolónő anyja tűzön-vízen át talál egy specialistát, akinek radikális, csak a szomszédos országban engedélyezett kezelése jelentős javulást hoz. De a kezelést időnkét ismételni kell, és amikor a kislány állapota rosszabbodik, a helyi kórház tájékozatlan és tájékozódni (egy ápolónőtől?!) nem is akaró alkalmazottai (ún. orvosok) kitiltják a szülőket a kórházból, és rövid úton állami gondozásba vetetik a gyereket, azzal vádolva a lányának a megfelelő kezelést egyre vehemensebben követelő anyát, hogy ő követ el ún. medikális gyermekabúzust (túlzott gyógyszerezést). Hiába lép fel a specialista, hiába fordulnak bírósághoz, a kórház és a gyámügy nem hibázhat, a szülőket helyezik nyomás alá. Össze is roppan a gyerekét elveszítő anya, és megöli magát.

Nem a múlt század harmincas éveiben történik az eset a Szovjet­unióban vagy a Harmadik Birodalomban, hanem napjainkban, az Egyesült Államokban, ahol gyermekbántalmazás gyanúja esetén nem a bűncselekményt kell bizonyítani, hanem az ártatlanságot. S ez a haláleset kellett ahhoz, hogy ez az abszurd helyzet nyilvánosságra kerüljön.

A több éven át forgatott, tekintélyes mennyiségű dokumentumot, állásfoglalást, nyilatkozatot, vallomást, jelentést feldolgozó film időnként szájbarágós vágóképekkel operál, de az életanyag sűrűsége, az önfeláldozásként is érthető tragédia (a lányt azonnal visszaengedték családjához) torkon ragad, és csak ámulunk a végén, amikor megtudjuk, hogy hányan éltek és élnek át hasonlókat.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

TGM: „... akkor a Párt elbukik, s vele elbukik örökre a magyar nép”

  • Tamás Gáspár Miklós

Nyolc évvel ezelőtt jelentek meg Király Istvánnak, az irodalomtörténésznek és Ady-szakértőnek, a Kádár-kor befolyásos kultúrpolitikusának titkos naplói, amelyekben egy vívódó, önmagával küszködő korifeus képe jelenik meg előttünk. Idézzük fel róla Tamás Gáspár Miklós cikkét 2017-ből.