film

Vincentnek meg kell halnia

  • 2024. május 8.

Visszhang

A légynek sem ártó belsőépítészre minden ok nélkül rátámad egy kollégája az irodában.

Aztán – még be sem gyógyult a seb – egy másik. Őrjöngése múltával egyikük sem tud magyarázatot adni tettére, de a főnök a további atrocitásokat megelőzendő az áldozatot küldi haza, tervezgessen csak otthonról. Ahol azonban az egész ház ellene fordul. Elmenekül, de akivel csak találkozik, bántani akarja, lehetőleg valami éles és nehéz tárggyal. Még a pincérnő is, akinél a közös szimpátia okán meghúzza magát. Tudomást szerez róla, hogy vannak más, a társadalomból érthetetlen okból kiközösítettek, akik gyilkos indulatot váltanak ki embertársaikból. Nincs menekvés a terjedő erőszak elől, végül szelíd Vincentünket is megfertőzi az ölni vágyás.

A film által elővezetett szituáció és a thrilleres-horrorfilmes hangvétel miatt a nézőben előbb-utóbb feltámad az igény valami, ha nem is racionális, de legalább misztikus magyarázatra, értelmezési keretre. De nem kapja meg, mert a történések az allegória felé veszik az irányt. Viszont nem derül ki, hogy minek is az allegóriáját látjuk, mert annyi mindent lehet bele­magyarázni a feszült képsorokba, a társadalmi megosztottságtól a modern ember paranoid gyűlöletkultúrájának kifejeződéséig. Végül az egész átfordul disztópiába, mindenki mindenki ellen, eljön a világvége, hurrá, lehet a józan észt kidobni az ablakon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.