film

Vincentnek meg kell halnia

  • 2024. május 8.

Visszhang

A légynek sem ártó belsőépítészre minden ok nélkül rátámad egy kollégája az irodában.

Aztán – még be sem gyógyult a seb – egy másik. Őrjöngése múltával egyikük sem tud magyarázatot adni tettére, de a főnök a további atrocitásokat megelőzendő az áldozatot küldi haza, tervezgessen csak otthonról. Ahol azonban az egész ház ellene fordul. Elmenekül, de akivel csak találkozik, bántani akarja, lehetőleg valami éles és nehéz tárggyal. Még a pincérnő is, akinél a közös szimpátia okán meghúzza magát. Tudomást szerez róla, hogy vannak más, a társadalomból érthetetlen okból kiközösítettek, akik gyilkos indulatot váltanak ki embertársaikból. Nincs menekvés a terjedő erőszak elől, végül szelíd Vincentünket is megfertőzi az ölni vágyás.

A film által elővezetett szituáció és a thrilleres-horrorfilmes hangvétel miatt a nézőben előbb-utóbb feltámad az igény valami, ha nem is racionális, de legalább misztikus magyarázatra, értelmezési keretre. De nem kapja meg, mert a történések az allegória felé veszik az irányt. Viszont nem derül ki, hogy minek is az allegóriáját látjuk, mert annyi mindent lehet bele­magyarázni a feszült képsorokba, a társadalmi megosztottságtól a modern ember paranoid gyűlöletkultúrájának kifejeződéséig. Végül az egész átfordul disztópiába, mindenki mindenki ellen, eljön a világvége, hurrá, lehet a józan észt kidobni az ablakon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.