Visszhang: lemez

Ysaÿe: Six Sonatas for Violin Solo / Hilary Hahn

Visszhang

A belga hegedűkirály hat tanítványának, köztük Szigeti Józsefnek dedikálta az éppen száz éve kiadott szonátakötetét.

Eugène Ysaÿe növendéke volt az a Jascha Brodsky is, aki jóval később, 83 éves korától hét éven át Hilary Hahn mestere volt. Az egykor csodagyerekként indult amerikai hegedűművésznő új felvétele saját lemezei közül is kiemelkedik. Atletikus virtuozitása, gazdag, pulzáló hangszíne és természetes énekmódja tökéletesen szolgálja a műveket. Az Ysaÿe he­gedű­zenéhez elengedhetetlen technika sem hiányzik: az egyik húron tremoló, a másikon üveghang, hullámzó arpeggiók, a pianissimótól a fortissimóig lendülő dinamikus ingák, tömött akkordok, olykor pedig Bach nemesen egyszerű stílusát idézi meg, aki nélkül elképzelhetetlen a szóló hegedűzene története. Az albumot nyitó g-moll szonáta technikailag különösen komoly kihívás, a második, négytételes a-moll darab pedig a Dies irae-t idéző motívummal és az obszesszíven ismétlődő végzettémákkal a hallgatót is megdolgoztatja. Az ötödik, G-dúr szonáta L’Aurore tételében csendes napfelkeltét észlelünk, ébredő madárcsicsergést és hevülő levegőt. Az utolsó, mindössze egy tételből álló hatodik szonáta emlékeztet leginkább a Paganini-féle hegedűtradícióra. Hahn szinte heifetzi szívóssággal lát neki, egyedül a habaneraszakaszban hajlik némi lezser könnyedségre. Sok remek hegedűsünk van, de Hilary Hahn közöttük is képes sztenderdet teremteni, pedig a Ysaÿe-ciklusban olyanokkal „versenyez”, mint James Ehnes, Leonidas Kavakos és Julia Fischer.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.