Visszhang: dokumentumfilm

Zappa

  • 2021. június 30.

Visszhang

Egy kiemelkedő életművet létrehozó alkotó portréfilmjét mint filmet, sosem a mű teszi figyelemre érdemessé, hanem az élet.

Vagy – optimális esetben – a kettő egymásra hatásának, netán egységének felmutatása. Frank Zappa életeseményeinek archív felvételekkel bőven megtámogatott ismertetése, alkotótársainak, kritikusainak elragadtatott, özvegyének érzelmes és megbocsátó beszámolói, illetve magának Zappának beidézett interjúfelvételei – vagyis Alex Winter (A showbiznisz gyermekei) dokumentumfilmje – nem kínál(nak) efféle nézőpontot.

A film végén egy kivételesen tehetséges, provokatív, sokoldalú és termékeny alkotó (a hagyatékból is 53 nagylemezt állítottak össze) képe rajzolódik ki: hitelesen – a leg­eredetibb zeneszerzők közé tartozó Zappa valódi művész volt a sok híresség között. De ezt eddig is tudtuk. Magánéletének körbecélozgatása sem tartogat meglepetéseket: az önmegtartóztatás nem egy sztár­tulajdonság. Az is érthető, hogy Zappa kortárs zeneszerzői jelentőségét igyekeznek bizonygatni, végül is fia a producer. Viszont a rendező unos-untalan gyors (ám sokáig tartó), és jóindulatúan asszociatívnak nevezhető montázsokkal óhajtja érzékeltetni az alkotó energiák tobzódását. A nézői agy az első néhány alkalommal még ösztönösen jelentést tulajdonít az egymásra hányt B filmes, bábfilmes, híradós kép­koc­kák­nak, családi és koncertfelvételek fragmentumainak, aztán idegesíteni kezdi a mechanikusan alkalmazott látóideg-bombázás, végül ráun, felismerve, hogy az egész villódzás az ötlettelenség elrejtéséről szól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.