Orosz vagy ukrán? A kérdést Prokofjev esetében is fel lehet tenni, akit sokáig nálunk is szovjetként határoztak meg a lexikonok. Az embertelen rendszer addig udvarolt neki, amíg meg nem kötötte vele a fausti alkuját, tágas dácsa, sofőr, szabad utazás belföldre és külföldre, állami megrendelések. A zeneszerző rosszul mérte fel, mennyire ad védettséget neki a hírnév. Egy napon halt Sztálinnal, de csak néhány nappal később jelentették be, hogy ne vonja el a figyelmet a szeretett vezérről; a zenészek a diktátor koporsója mellett titkon Prokofjev emlékére játszottak – de lehet, hogy ez csak eufém legenda. Az tény, hogy feleségét, akivel 1941 óta külön éltek, elválni nem tudtak, mert a frigy nyugaton köttetett, 1948-ban koholt vádakkal letartóztatták és a Gulagra vitték. Lina Llubera csak hónapokkal később értesült férje haláláról, 1956-ban többek között Sosztakovics közbenjárására szabadult. A kérdésre, hogy a donyecki születésű Prokofjev milyen nemzetiségűnek tekinthető, nincs értelme válaszolni: apja Moszkvából érkezett, ő maga Amerikában és Franciaországban élt a bolsevik forradalom után, szülőhelyén később szakadár állam jött létre, Ukrajna részeként ma heves harcok helyszíne.
Szombaton Prokofjev műveiből rendez maratont Fischer Iván. A Budapesti Vonósok, Palojtay János, a MÁV és a Dohnányi Zenekar, a Győri és a Pannon Filharmonikusok és még számos szólista fellép. A célfutás természetesen a Fesztiválzenekarra marad: ők este 9-től a Hamupipőke részleteivel búcsúznak (Müpa, február 4., egész nap).
Ugyanezen a napon a világ egyik legjobb mélyhegedűse lesz itt: Amihai Grosz nevét a Jerusalem Quartettel ismerte meg a közönség, a Berlini Filharmonikusok első brácsása az utóbbi időben viszont szólista szerepkörben is feltűnik. Martinů Rapszódiakoncertjét adja elő a Liszt Ferenc Kamarazenekarral, a hangversenyen Richard Strauss háború végén írt darabja, a Metamorfózisok éteri gyászzenéje is sorra kerül majd (Zeneakadémia, február 4., fél nyolc). A Rádiózenekar Rossini Stabat materét és Fauré Pelléas és Mélisande-szvitjét tűzi műsorra, az énekes szólisták névsora és Riccardo Frizza karnagy is csupa jót ígér (Zeneakadémia, február 8., fél nyolc). A Concerto Budapest egy orgonista polihisztorral lép fel. Thierry Escaich két orgonaversenyt játszik, saját kompozíciókat, és Franck, a nagy előd – a párizsi Saint Clotilde-bazilika megbecsült orgonistájának – művei is felcsendülnek (Müpa, február 8., fél nyolc).
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!