A határsértés apoteózisa (Iva Bittová és a Nederlands Blazers Ensemble koncertje elé)

  • m. l. t.
  • 2002. szeptember 19.

Zene

Vessenek meg, ritkán bírok izgalomba esni a kortárszenéktől. Kóstolgatom-kóstolgatom, aztán belátom szépen, hogy nem hozzám szólnak, hiszen a kortárszenét a kortárszeneszerzőknek írják a kortárszeneszerzők, tessenek csak megnézni pár ilyen lemezt, dedikálásilag. És én ebben nem is találok semmi kivetnivalót: ha az ajánlás gesztusa viszonzásra talál, egyszer még egészen szép kis köröcske alakulhat ki a kortárszene hallgatóiból... Vannak persze kivételek is, hadd erősödjék a szabály, de azok a kortárszenészek általában nem kortárszenét játszanak, hanem rockot vagy tangót vagy afrikai népzenét, mint például a Kronos Quartet.
Vessenek meg, ritkán bírok izgalomba esni a kortárszenéktől. Kóstolgatom-kóstolgatom, aztán belátom szépen, hogy nem hozzám szólnak, hiszen a kortárszenét a kortárszeneszerzőknek írják a kortárszeneszerzők, tessenek csak megnézni pár ilyen lemezt, dedikálásilag. És én ebben nem is találok semmi kivetnivalót: ha az ajánlás gesztusa viszonzásra talál, egyszer még egészen szép kis köröcske alakulhat ki a kortárszene hallgatóiból... Vannak persze kivételek is, hadd erősödjék a szabály, de azok a kortárszenészek általában nem kortárszenét játszanak, hanem rockot vagy tangót vagy afrikai népzenét, mint például a Kronos Quartet.

A Nederlands Blazers Ensemble nevű társaságot kevésbé ismerem, de hajlamos vagyok bizalmat szavazni neki, ha már - a királyi szimfonikusokból, a holland rádiózenekarból s a rotterdami filharmonikusokból verbuválódott - tagjait ugyancsak a kalandozás vágya fűti, minek következtében gyerekekkel, dzsesszmuzsikusokkal és népzenészekkel adódnak közös dolgaik. Ráadásul maguk adják ki koncertlemezeiket is, amiként a letűnt independent kultúrákban volt szokás.

De ez semmi. Úgy két éve - az éppen Janácekben utazó - Iva Bittovával álltak össze, s jelentették meg műsorukat, Dance of The Vampires címmel. Bittová ugye kitűnően énekel és hegedül, de aligha csak ezért állt mögé az NBE - az rázhatta inkább meg, hogy: angyal. Elég egy hang, egy szárnycsapás, és nincs az a koncertterem, nincs az a repertoár, amely ne nyílna meg és ne kívánkozna Iva bőrébe. Olyankor pedig átíródnak a szabályok, és ami addig történt, az új értelmet nyer - jóllehet nem látni, nem hallani mást, mint hogy egy bizarr ruhákba bújt kislány játszadozik a hangjával s a hangszerével. Pár évvel ezelőtt Bartók hegedűduóival találtak így egymásra, hát most Janáceken - s az ő feldolgozatlan népzenei archívumán - a sor. No és újabb dalok is születtek, ennek a műsornak már történetesen Come Dearest a címe - hát menni kell. S amiként ez a kiváló holland kortárszenekar megtette: leborulni az avantgárdon edződött Iva "személyes népzenéje" előtt.

m. l. t.

Iva Bittová és a Nederlands Blazers Ensemble a Trafóban lép fel szeptember 20-án és 21-én 20.00 órakor

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”