A határsértés apoteózisa (Iva Bittová és a Nederlands Blazers Ensemble koncertje elé)

  • m. l. t.
  • 2002. szeptember 19.

Zene

Vessenek meg, ritkán bírok izgalomba esni a kortárszenéktől. Kóstolgatom-kóstolgatom, aztán belátom szépen, hogy nem hozzám szólnak, hiszen a kortárszenét a kortárszeneszerzőknek írják a kortárszeneszerzők, tessenek csak megnézni pár ilyen lemezt, dedikálásilag. És én ebben nem is találok semmi kivetnivalót: ha az ajánlás gesztusa viszonzásra talál, egyszer még egészen szép kis köröcske alakulhat ki a kortárszene hallgatóiból... Vannak persze kivételek is, hadd erősödjék a szabály, de azok a kortárszenészek általában nem kortárszenét játszanak, hanem rockot vagy tangót vagy afrikai népzenét, mint például a Kronos Quartet.
Vessenek meg, ritkán bírok izgalomba esni a kortárszenéktől. Kóstolgatom-kóstolgatom, aztán belátom szépen, hogy nem hozzám szólnak, hiszen a kortárszenét a kortárszeneszerzőknek írják a kortárszeneszerzők, tessenek csak megnézni pár ilyen lemezt, dedikálásilag. És én ebben nem is találok semmi kivetnivalót: ha az ajánlás gesztusa viszonzásra talál, egyszer még egészen szép kis köröcske alakulhat ki a kortárszene hallgatóiból... Vannak persze kivételek is, hadd erősödjék a szabály, de azok a kortárszenészek általában nem kortárszenét játszanak, hanem rockot vagy tangót vagy afrikai népzenét, mint például a Kronos Quartet.

A Nederlands Blazers Ensemble nevű társaságot kevésbé ismerem, de hajlamos vagyok bizalmat szavazni neki, ha már - a királyi szimfonikusokból, a holland rádiózenekarból s a rotterdami filharmonikusokból verbuválódott - tagjait ugyancsak a kalandozás vágya fűti, minek következtében gyerekekkel, dzsesszmuzsikusokkal és népzenészekkel adódnak közös dolgaik. Ráadásul maguk adják ki koncertlemezeiket is, amiként a letűnt independent kultúrákban volt szokás.

De ez semmi. Úgy két éve - az éppen Janácekben utazó - Iva Bittovával álltak össze, s jelentették meg műsorukat, Dance of The Vampires címmel. Bittová ugye kitűnően énekel és hegedül, de aligha csak ezért állt mögé az NBE - az rázhatta inkább meg, hogy: angyal. Elég egy hang, egy szárnycsapás, és nincs az a koncertterem, nincs az a repertoár, amely ne nyílna meg és ne kívánkozna Iva bőrébe. Olyankor pedig átíródnak a szabályok, és ami addig történt, az új értelmet nyer - jóllehet nem látni, nem hallani mást, mint hogy egy bizarr ruhákba bújt kislány játszadozik a hangjával s a hangszerével. Pár évvel ezelőtt Bartók hegedűduóival találtak így egymásra, hát most Janáceken - s az ő feldolgozatlan népzenei archívumán - a sor. No és újabb dalok is születtek, ennek a műsornak már történetesen Come Dearest a címe - hát menni kell. S amiként ez a kiváló holland kortárszenekar megtette: leborulni az avantgárdon edződött Iva "személyes népzenéje" előtt.

m. l. t.

Iva Bittová és a Nederlands Blazers Ensemble a Trafóban lép fel szeptember 20-án és 21-én 20.00 órakor

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.