Az Isten is (Balanescu Quartet: Maria T )

Zene

Alexander Balanescu nem hagyta, hogy a "komolyzene" uralja a művészetét.

Alexander Balanescu nem hagyta, hogy a "komolyzene" uralja a művészetét. Miután 1987-ben kiszállt az Arditti Quartetből és megalakította a magáét, a felkapott "súlyos" szerzők (Michael Nyman, Gavin Bryars) mellett örömmel tett-vett a pop (Pet Shop Boys), a rock (David Byrne) és a dzsessz (John Lurie, Ornette Coleman) terepén is, nem beszélve híres Kraftwerk-feldolgozásairól. - Elvégre "az elektronikus zenében a Kraftwerk nem kevésbé fontos, mint Stockhausen", ahogy azt meg is mondta a '92-es Possessed kapcsán.

Aztán csak két év kellett, és újra előrukkolt egy fordulattal: Luminitza albumát immár a kelet-európai népzene, Balanescu romániai gyökere táplálta. (1969-ben vándorolt ki a családja Izraelbe, utóbb ő Londonban folytatta zenei tanulmányait.) Ennek a "rácsodálkozásnak" a jegyében vállalt szerepet a Muzsikás együttes Bartók-albumán, és jó pár közös útjuk is volt ezen a vidéken, így nem meglepő, hogy a Luminitza után egy újabb tradicionális forrás után nézett.

- Emlékeztem, mennyire szerettem Maria dalait, úgyhogy gondolkodni kezdtem, mit kezdhetnék az anyagával - írta abban az e-mailben, amit a Maria T megjelenésekor váltottunk.

- Előtted van, hogy mikor találkoztál vele először? - feszegettem tovább.

- Úgy nyolc-kilenc éves lehettem. Az egyik lemezének a borítóját néztem. Egészen elbűvölt, olyan gyönyörű volt rajta. Aztán meghallottam azt az érzéki, szomorú hangot... Egy ilyen találkozást nem lehet elfelejteni.

*

Balanescu vállalkozása mindazonáltal nem a Tanase-dalok "szimpla" feldolgozására irányult. Megalkotható-e az a személyes forma, amely éppúgy tükrözi Tanase, illetve a romá-niai népzene hatását, mint a többi, a klasszikus zenéből, a dzsesszből és az elektronikus zenéből eredő befolyását? - inkább ennek a kihívásnak kellett megfelelnie.

Öt, hat, nyolc év telt el.

És most tessék. Éppen hogy túlestünk a lemezen, s máris leshetjük, hogy a Maria T mikor vetődik errefelé az osztrák Klaus Obermaier - Maria fellépéseit is megidéző - video-installációjával. Mert úgy lehet az igazi, igazán - jóllehet "pusztán" a CD-ről is leírható: ez egy műfajteremtő, vagy mondjuk így: "kultúrák feletti" produkció. Letisztult, zsigeri és mégis ismeretlen - közös és új életre keltve Maria hangját a Balanescu vonósnégyessel, a technológiát a természetességgel, a népzenét a klasszikussal, Kelet-Európát a Nyugattal, a múltat a mával.

Maria csak a negyedik számban "bukkan fel" a lemezen, de tessenek türelemmel lenni: finom melankóliájú, fennkölt muzsikát hallhatnak addig is. Az igazi csoda persze a "találkozásé", az egészen zavarba ejtő, annyi érzés húzza le s fel. Az Isten is Balanescunak teremtette ezt a Tanasét.

Mi meg csak lesünk: nincs aki megmondja, hogy műfaját tekintve miféle muzsikáról van itt szó. S így, ha pár centivel alább egy gyanús párhuzamra ragadtatom magam Tanase lemeze kapcsán, most jobb híján továbbaraszolgathatok annak mentén: mintha a Kronos Quartet feldolgozta volna Karády Katalin és a Taraf de Haidouks közös lemezét, valahogy úgy gondolnám elképzelni a Maria T-t.

*

- Én tőled hallottam először Mariáról, azt sem tudom, mennyire ismert Romániában - firtattam.

- Maria még mindig ikon a román kultúrában. Annak is köszönhetően, hogy soha nem esett csorba a művészete tisztességén, bármiféle nyomás is érte a mindenkori hatalomtól - válaszolta Balanescu, aki a legkomolyabb dolgait azóta műveli, mióta nem hagyja, hogy a komolyzene uralja a művészetét.

Mute/EMI, 2005

Maria Tanase: Ciuleandra

Romániában persze könnyebben elérhetők Tanase lemezei, de Nyugaton sem kell pánikba esni: a berlini Oriente Musik átvette őket, s már két válogatást kiadott. Apjának kertészete volt Bukarest határában, a kis Maria ott hallott először népdalokat a munkába járó asszonyoktól. Szerelem az első hallásra, aztán a bukaresti zeneiskola népzenei osztályán mélyült a kapcsolat, s a harmincas években Maria már rádiófelvételeket jegyzett.

Persze, ha fogalmazhatok "szerencsétlenül", Tanase "több volt", mint népdalénekesnő: jártas volt a sanzonokban és az operettekben, színházi és filmes szerepeket is vállalt. Nézzék csak ezt a fényképet róla: éppen úgy fest, akár egy "igazi" díva, telis-tele mélységes szenvedéllyel, titokzatossággal.

No és a hangja is olyan. És úgy is énekel.

Hogy mondjam, erről a Ciuleandráról az ugrott be nekem, mintha Karády Katalin a Taraf de Haidouksba botlott volna.

Maria karrierje szinte töretlen volt - mindössze Antonescu náci állama tette tilalmi listára a negyvenes évek elején -, élete utolsó tizenöt éve folyamatos fellépésekkel telt, Isztambult és New Yorkot is érintve. Ötvenéves volt, amikor 1963-ban meghalt - a csúcs csúcsán és mégis keservesen: tüdőrákban.

Köszönet Balanescunak, hogy ezt a nagyszerű asszonyt közelebb hozta hozzánk.

Oriente Musik, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.