Az Isten is (Balanescu Quartet: Maria T )

Zene

Alexander Balanescu nem hagyta, hogy a "komolyzene" uralja a művészetét.

Alexander Balanescu nem hagyta, hogy a "komolyzene" uralja a művészetét. Miután 1987-ben kiszállt az Arditti Quartetből és megalakította a magáét, a felkapott "súlyos" szerzők (Michael Nyman, Gavin Bryars) mellett örömmel tett-vett a pop (Pet Shop Boys), a rock (David Byrne) és a dzsessz (John Lurie, Ornette Coleman) terepén is, nem beszélve híres Kraftwerk-feldolgozásairól. - Elvégre "az elektronikus zenében a Kraftwerk nem kevésbé fontos, mint Stockhausen", ahogy azt meg is mondta a '92-es Possessed kapcsán.

Aztán csak két év kellett, és újra előrukkolt egy fordulattal: Luminitza albumát immár a kelet-európai népzene, Balanescu romániai gyökere táplálta. (1969-ben vándorolt ki a családja Izraelbe, utóbb ő Londonban folytatta zenei tanulmányait.) Ennek a "rácsodálkozásnak" a jegyében vállalt szerepet a Muzsikás együttes Bartók-albumán, és jó pár közös útjuk is volt ezen a vidéken, így nem meglepő, hogy a Luminitza után egy újabb tradicionális forrás után nézett.

- Emlékeztem, mennyire szerettem Maria dalait, úgyhogy gondolkodni kezdtem, mit kezdhetnék az anyagával - írta abban az e-mailben, amit a Maria T megjelenésekor váltottunk.

- Előtted van, hogy mikor találkoztál vele először? - feszegettem tovább.

- Úgy nyolc-kilenc éves lehettem. Az egyik lemezének a borítóját néztem. Egészen elbűvölt, olyan gyönyörű volt rajta. Aztán meghallottam azt az érzéki, szomorú hangot... Egy ilyen találkozást nem lehet elfelejteni.

*

Balanescu vállalkozása mindazonáltal nem a Tanase-dalok "szimpla" feldolgozására irányult. Megalkotható-e az a személyes forma, amely éppúgy tükrözi Tanase, illetve a romá-niai népzene hatását, mint a többi, a klasszikus zenéből, a dzsesszből és az elektronikus zenéből eredő befolyását? - inkább ennek a kihívásnak kellett megfelelnie.

Öt, hat, nyolc év telt el.

És most tessék. Éppen hogy túlestünk a lemezen, s máris leshetjük, hogy a Maria T mikor vetődik errefelé az osztrák Klaus Obermaier - Maria fellépéseit is megidéző - video-installációjával. Mert úgy lehet az igazi, igazán - jóllehet "pusztán" a CD-ről is leírható: ez egy műfajteremtő, vagy mondjuk így: "kultúrák feletti" produkció. Letisztult, zsigeri és mégis ismeretlen - közös és új életre keltve Maria hangját a Balanescu vonósnégyessel, a technológiát a természetességgel, a népzenét a klasszikussal, Kelet-Európát a Nyugattal, a múltat a mával.

Maria csak a negyedik számban "bukkan fel" a lemezen, de tessenek türelemmel lenni: finom melankóliájú, fennkölt muzsikát hallhatnak addig is. Az igazi csoda persze a "találkozásé", az egészen zavarba ejtő, annyi érzés húzza le s fel. Az Isten is Balanescunak teremtette ezt a Tanasét.

Mi meg csak lesünk: nincs aki megmondja, hogy műfaját tekintve miféle muzsikáról van itt szó. S így, ha pár centivel alább egy gyanús párhuzamra ragadtatom magam Tanase lemeze kapcsán, most jobb híján továbbaraszolgathatok annak mentén: mintha a Kronos Quartet feldolgozta volna Karády Katalin és a Taraf de Haidouks közös lemezét, valahogy úgy gondolnám elképzelni a Maria T-t.

*

- Én tőled hallottam először Mariáról, azt sem tudom, mennyire ismert Romániában - firtattam.

- Maria még mindig ikon a román kultúrában. Annak is köszönhetően, hogy soha nem esett csorba a művészete tisztességén, bármiféle nyomás is érte a mindenkori hatalomtól - válaszolta Balanescu, aki a legkomolyabb dolgait azóta műveli, mióta nem hagyja, hogy a komolyzene uralja a művészetét.

Mute/EMI, 2005

Maria Tanase: Ciuleandra

Romániában persze könnyebben elérhetők Tanase lemezei, de Nyugaton sem kell pánikba esni: a berlini Oriente Musik átvette őket, s már két válogatást kiadott. Apjának kertészete volt Bukarest határában, a kis Maria ott hallott először népdalokat a munkába járó asszonyoktól. Szerelem az első hallásra, aztán a bukaresti zeneiskola népzenei osztályán mélyült a kapcsolat, s a harmincas években Maria már rádiófelvételeket jegyzett.

Persze, ha fogalmazhatok "szerencsétlenül", Tanase "több volt", mint népdalénekesnő: jártas volt a sanzonokban és az operettekben, színházi és filmes szerepeket is vállalt. Nézzék csak ezt a fényképet róla: éppen úgy fest, akár egy "igazi" díva, telis-tele mélységes szenvedéllyel, titokzatossággal.

No és a hangja is olyan. És úgy is énekel.

Hogy mondjam, erről a Ciuleandráról az ugrott be nekem, mintha Karády Katalin a Taraf de Haidouksba botlott volna.

Maria karrierje szinte töretlen volt - mindössze Antonescu náci állama tette tilalmi listára a negyvenes évek elején -, élete utolsó tizenöt éve folyamatos fellépésekkel telt, Isztambult és New Yorkot is érintve. Ötvenéves volt, amikor 1963-ban meghalt - a csúcs csúcsán és mégis keservesen: tüdőrákban.

Köszönet Balanescunak, hogy ezt a nagyszerű asszonyt közelebb hozta hozzánk.

Oriente Musik, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.