HANGADÓ

Életben maradni

Maria Callas Live – Warner Classics

Zene

Tudjuk, Maria Callas csak egy volt – vagy maximum kettő. A kudarcos magánéletű, női vágyait és sérülékenységét operaszerepek sorába átköltöztető díva, meg a már Callas életében jószerint önállósuló legendaalak: a rajongók, az esztéták, a lelkiző giccs­őrök és éppígy a világ szimpla bulvárfogyasztói által egyesült erővel megteremtett mikromitológia hősnője.

Az opera történetének úgy istenigazából alig több mint másfél évtizeden át ragyogó csillaga ő, aki mégis, 40 évvel a halála és 52 évvel a legutolsó énekesi fellépése után is izgatja az embe­rek fantáziáját az operán innen és túl egyaránt. Akinek a hangját máig lehetetlen közömbösen hallgatni – és majdnem ennyire lehetetlen (művész)filmekből kihagyni. S akiről éppen csak egy szemernyi bocsánatos bölcsésztúlzással azt is méltán le lehet írni, amit az ezredfordulón Fodor Géza tételezett: „Az operaszínpad e zsenijének művészete, művészetének szellemi tartalma túlmutat az operán, s a női sors, a női létezés egész 20. századi problematikájának, kérdésfelvetéseinek, spontán és ideologikus lázadásainak, megértési kísérleteinek, változatos emancipációs törekvéseinek dimenziójába és kontextusába emelkedett.”

 

*

Művészetének gyakorlati halhatatlanságát az is bizonyítja, hogy kerek és szögletes évfordulókon egyaránt sorjáznak az újabb és újabb Callas-felvételek a máskülönben oly életerősen haldokló lemezpiacon: stúdió- és előadás-felvételek, felújítva és remastered és ad infinitum. Így három évvel stúdióban rögzített operalemezeinek legmodernebb technikai eljárásokkal felpaskolt összkiadása után a Warner Classics most 20 élő opera-előadás felvételének CD-gyűjteményét hozta ki Callas halálának 40. évfordulójára. Ezek az eredendően sokszor esetleges hangminőségű felvételek 1949 és 1964 között készültek, s köztük olyan atipikus Callas-szerepek is meghallgathatók, mint a Parsifal Kundryja vagy Rossini Armidájának címszerepe.

 

*

A sorozat egyrészt a Callas-jelenség mélyére rántja a hallgatót, másrészt a korabeli operajátszás és nem mellesleg a korabeli operaközönség reprezentatív mintáját is felkínálja. Mindezek persze voltaképpen elválaszthatatlanok egymástól, hiszen Callas és a Callas-hang, amely a szopránok két-három generációjának imitációs kísérletei után is mindmáig megmaradt félreismerhetetlenül egyedi képletnek, abban a meghatározott történeti közegben vívta ki a maga rangját. Una grande vociaccia – jellemezte e hangot Callas egyik nagy mentora, a karmester Tullio Serafin, és ez a „nagy és nagyszerű csúnya hang” a sorozat 20 előadásán majd’ mindig a nulláról kezdte a maga fegyvernyugvást nem ismerő harcát a hallgatóság meghódításáért.

Már amikor nem mínuszból kényszerült indulni, mint az Andrea Chénier 1955. január 8-i milánói előadásán. Ott ugyanis a pár nappal korábban még A trubadúr Leonórájára készülő Callast a tenor Mario Del Monaco hirtelen szeszélye késztette a soha korábban nem énekelt Giordano-opera sietős betanulására, s nem mellesleg a rivális díva, a Maddalena szerepében régóta sikeres Renata Tebaldi Scala-beli táborával való szembesülésre. Nincs az az utólag kitisztított lemez, amely elfedhetné az Antonino Votto pálcája által száguldásra késztetett előadás körül ott szikrázó feszültséget, s annak sűrűjében Callas diadalának küzdelmességét. S ha az eset netán szélsőséges is (habár korántsem a legextrémebb a díva pályáján), semmiképpen sem egyedi: a Callas felé és éppígy a Callas felől áradó feszültség, a vibráló idegesség légköre ott kísért mindahány előadás felvételén. Ott kísért, méghozzá áldásosan.

A mértéken felüli kockázat még egy olyan „hakni” felvételét hallgatva is jól érzékelhető, mint amilyen az 1958-as lisszaboni Traviata volt. A hakni szó használata persze nyilván túlzás, hiszen a két Germont-t, a fiút és apját Alfredo Kraus és Mario Sereni énekelte, de már a kórus és részben a zenekar gyarló teljesítménye, s egyáltalán a salazari Estado Novo pállott provincialitása mégiscsak gigantikus művházi fellépésnek sejteti a kései hallgatóval ezt a majd’ hatvan évvel ezelőtti estét. És mégis, a Violetta szerepétől épp ebben az esztendőben elbúcsúzó Callas itt is mindenestül a saját bőrét viszi a vásárra. A súgó szinte felordítja neki a szövegét (ezt nyilván a szerencsétlen bemikrofonozás miatt halljuk majd az idők végezetéig), az énekesnő pedig tán legszemélyesebb szerepében valósággal átveszi az előadás irányítását. Olyan önkényes és mégis helyénvalónak tetsző lassításokkal él, amelyek éppen nem könnyítik meg a dolgát, s miközben távol tartja magától az e szerepben oly csábító, csöpögős önsajnálat lehetőségét, mégiscsak végigküzd egy utolsó életesélyt a fülünk hallatára. Hogy a küzdelem elsődlegesen most sem a könnyzacskóink ellen van indítva, azt még a halálos ágyán fekvő Violetta levélolvasó prózázása is bizonyítja: mindmáig csak elvétve hallani mástól ilyen visszafogott, a gejl hatásvadászásról lemondó megszólalásokat ebben a szereprészletben. (Éppily stílusos és üdítően mértéktartó egyébiránt a másoknál rendszerint ugyancsak neuralgikus pontnak bizonyuló Lady recitáló levéljelenete Verdi Macbethjének 1952-es felvételén.)

És mivel Callas sohasem a szánalmunkra játszik – az övé minden együttérzésünk. Persze ezzel is csak magunkon segítünk, most csakúgy, mint majd a lassan közelgő születési centenáriumon. 2023, még hat év: hogy ott mi lesz?!

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.