Film: Kis nevettetõk (Josef Fares: Zsernyákok)

  • - ts -
  • 2004. július 15.

Zene

Oh, egy svéd vígjáték kis rendõrök nagy napjairól - igazi unikum az ilyesmi, nem árt komolyan venni. Tessék mondani gyorsan egy svéd vígjátékot! Ki ne tudna: a Picasso kalandjai. Egy igazi mozilegenda, még most is viszonylag sûrûn adja az egyik kereskedelmi tévé - ki-ki eldöntheti, kiállta-e az idõ próbáját. (Készült: 1978.) Ki tud még egy svéd vígjátékot mondani?

Oh, egy svéd vígjáték kis rendõrök nagy napjairól - igazi unikum az ilyesmi, nem árt komolyan venni. Tessék mondani gyorsan egy svéd vígjátékot! Ki ne tudna: a Picasso kalandjai. Egy igazi mozilegenda, még most is viszonylag sûrûn adja az egyik kereskedelmi tévé - ki-ki eldöntheti, kiállta-e az idõ próbáját. (Készült: 1978.) Ki tud még egy svéd vígjátékot mondani?

A rendõrökön röhögni a legõsibb szórakozás, emlékezzünk csak Louis de Funésre - a múlt héten a közszolgálati és a kereskedelmi tévéken mindennap ment filmje, alighanem fatális véletlenségbõl a csendõr szériából is.

De bármennyire svéd, bármenynyire rendõrös és bármennyire is vígjáték, amit látunk, elsõsorban családi mozi - már a szakkifejezés vállalkozói értelmében: a stáblistán legalább öt Fares nevû személlyel találkoztam, pedig csak akkor kezdtem számolni õket, amikor feltûnt tömeges jelenlétük (a fõszereplõt egyenesen Fares Faresnek hívják, roppant helyes fiú, a megszólalásig hasonlít Zlatan Ibrahimovicsra, lévén a film szinkronizált, de ennél is tovább mennék: dán koprodukcióban készült - errõl Ibrahimovics is tudna mesélni).

A mozitermékeket csoportosították már aszerint is, hogy mikor fejtik ki hatásukat: a vetítõben vagy késõbb. A burleszk helyzete egy ilyen felosztásban egyértelmû, azonnal hat, mint a kecsketúró. Igen, a Zsernyákok egy gátlástalan burleszk, nem is az emelkedettebb fajtából: semmi Chaplin, 100 százalék Stan és Pan, az a feszélyezõ fajta, amikor nem lehet eldönteni, hogy nem véletlenül, kínjában röhög-e az ember, s azért nem tudja abbahagyni. Magyarán annyi mérhetõ az egészbõl, hogy mi mindenen megyünk keresztül e tagadhatatlanul lendületes 90 perc alatt. Hogy mit kell átélni? Hogy miért mi pirulunk, amikor nekünk aztán biztos nem kellene? Hogy hol jön el az a pont, ahol e pirulás-feszengés átváltozik önfeledt kacagássá (mikor jön el az az átkozott Kökörcsin tanár úr, és süti el azt az önérdekbõl viccnek is értelmezhetõ micsodáját)? Lehet, hogy el se jön... de, hogy észre sem vesszük, az biztos.

Úgy kezdõdik, hogy az elején már mindenki nagyon hülye. Ám hamar kiderül, ennél jóval többrõl van szó, szerencsétlenek is.

Amúgy minden klisék szerint zajlik, még azt sem mondhatnánk, hogy mûfaji klisék szerint, bárhol alkalmazható, tök általános receptek dáridóznak: van öt-hat kisvárosi rendõr, mindegyik tud valamit - felmutatni. Valami hendikepet persze, annyira balfácánok, hogy az már kínos. Hogy az már ügyetlenségnek hat. Nincs is ennél jobb szórakozás tényleg! Azon filózni a zsöllyében, hogy most ki a kreténebb, a szereplõk bármelyike vagy aki kitalálta õket (vagy én, hogy ide evett a fene a moziba)? Jelentem, a debilitás mérhetõségének vannak határai - ha magának a debilitásnak is vannak, akkor most egy üdítõen határsértõ darabbal van dolgunk. Mûveli e tömény baromkodást úgy, hogy egy pillanatra sem válik meg sablonjaitól. Egy darabig bízhatunk persze abban, hogy majd a megoldás..., de a felvett naivitás sem mindig határtalan, ám addigra a beletörõdés veszi át a terepet. Ha már röhögni kell, hát isten neki. Örömmozi ez, semmi kétség, még csak nem is akkor hagyják abba, amikor elunják, hanem akkor, amikor a legmagasabb a kedvük.

Benyomásom szerint úgy eshetett a dolog, hogy egy csomó Fares elment Svédországba a jó élet reményében. Látták, hogy jó, csak egy kicsit unalmas. Hogy feldobják egy cseppet, nekiálltak filmet csinálni, mert ilyesfélék is beleférnek ott a jólétbe. És bejött nekik, végtére be is rúghattak volna. Szerintem jól választottak, bár a helyi vodkákról is annyi jót hall az ember (többek közt ebben a filmben is).

- ts -

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”