Futkosó - Dyga Zsombor: Kész cirkusz (film)

  • - turcsányi -
  • 2005. szeptember 22.

Zene

Ott hagytuk el, hogy a Casablanca fináléjára Békásmegyeren révbe ér a szerelem, a csuda helyes szereplőkre minden bizonnyal vár a boldog jövő...

Ott hagytuk el, hogy a Casablanca fináléjára Békásmegyeren révbe ér a szerelem, a csuda helyes szereplőkre minden bizonnyal vár a boldog jövő...

Kicsit tán hamarabb is, mint mifelénk sokáig szokásban volt, e jövő megérkezett, újra ugyanott tesz le a HÉV. Ugyanott? Lehet, hogy tévedek, de úgy emlékszem, Dyga előző filmje, az előbb felidézett Tesó Békásmegyer (a Szentendrei út vagy a vasúti pálya kezdőpontjának háttal állva) jobb oldalán játszódott, ez meg a másikon. A rendezői horizont látványos szélesedésén túl mindennek nem kell különösebb jelentőséget tulajdonítani, mint ahogy a filmnek sem annyira fontos már a könnyen nevesíthető helyszín, járhatnánk bármelyik kertvárosi környékre felhúzott silórengetegben. Mást is elhagyunk korábbról, a Tesó Nick Hornby-adaptációkra hajtó szelíd negédje is a múlté, alkotónk tétova férfiasodásának képei futnak. Persze nem maradunk magunkra ezúttal sem, az ott megismert hősi triumvirátus - vagy a nagy sikerre való tekintettel, vagy pusztán haveri alapon - most bevallottan Guy Ritchie és Quentin Tarantino hazaigazított világában próbál szerencsét. Könnyű nekik, hisz mondjuk Bruce Willis vagy éppen Jason Statham/Vinnie Jones külső harmadik kerületi reinkarnációi helyett Torrente felügye-lő magorkiszerelése (Csuja Imre olyan, mint mindig: jó) ellen kell hadra kelniük. Amúgy, mint tavalyelőtt: a szükséges píárban a rendező közli, műfaji filmhez van szerencsénk. ' tudja.

Arról van szó, hogy kergetünk egy retikült (márkanév a szerkesztőségben és a vásznon, ez is visszatérő elem finoman szólva is: legutóbb egy jó nevű napszemüveg okozott bajt, de akkorát azért nem, hogy a folyamatos lóbadzsetezésből visz-sza kelljen venni), "nodi Esztertől ragadja el a símaszkos Tóth József (hacsak nem még mindig Jocó), hogy aztán tőle boldoghoz, bol-dogtalanhoz kerüljön, s többször vissza. Röpül, zuhan, kézről kézre jár, időnként fejbe dobnak vele egy mellérendelt alakot, csupa móka, kacagás, több-kevesebb sikerrel. Ezt kétségkívül az alkotói fejlődés számlájára írhatjuk, egy kergetőzős burleszk mégis jóval szélesebb terep, mint Hugh Grant amúgy szerethető repertoárja. Boldoghoz, boldogtalanhoz? Dygától eddig sem állt távol a lúzerromantika, ám most mintha kicsit beleveszne. Összes férfialakja magasan elégíti ki a balfácánság követelményeit, ne szépítsük, csupa szerencsétlen hülyével hozott össze a sors, van kin röhögni, annyira hálás figurák, hogy az az ember érzése, Pozsgay Imrének is a film csillogó világa lett volna való, a hála itt nagyon is létező kategória. A teljesség minimális igénye nélkül: Scherrer Péter élete döntő pillana-taiban klotyóban rekedő exfocistát, Nagy Zoltán golfütőfüggő fejszámolót, Kránitz Lajos higiéniára kényes orgazdát, Görög László szimpla retardáltat ad, kedvvel, ahogy mondani szokták, jobb híján marháskodnak - vagy ez volt a rendezői instrukció. Ám nekik még istenes a nőkhöz képest. Azoknak a mocskos szájú, repedtsarkú megformálása jut kivétel nélkül, mit lehet erre mondani? Helytállnak, bár rajtuk néhol jobban látszik a kényszeredettség, amitől egyébként a műegész sem mentes.

Mindezzel együtt a Kész cirkusz tipikusan nem az a film, melynek szívlapáttal kell nekimenni, még ha az eddiginél jobban keresni kell is a szót, ha az erényeire térünk. Mert mit vártunk? Lódobogást?

Történhetett volna éppenséggel, mint Roberto Rodriguezzel. Az El Mariachi (cannes-i vagy bárholi) sikere után kapott szekérderék lóvéból megcsinálta a Desperadót, nagy összeget téve az "egy újszülöttnek minden vicc új" kockára. Vannak ilyesmire utaló jelek, a Kész cirkusz kész sztárparádé (Udvaros Dorottyát felejtettük eddig - méltatla-nul - ki), immár színes a vászon, ám a szegénység most is ordít, meg a mást, a továbblépést akarás is, engedjük meg, nem csak a nyilatkozatokból. Kár, érdekes lett volna, mire jut Dyga a millákkal. Így inkább az a kérdés merül fel: mennyi van még Békásmegyerben? Szerintem egy csomó minden, de azt már kiderítettük, hogy éppen elfordulóban vagyunk onnan - lehet, hogy nem kellene. Persze történhetett volna az is, hogy az alkotói múltra nem ily markánsan reflektáló darabot vezetnek elénk - erről nincs mit beszélni, maradnak a megvalósítás örömei. Van ennek a filmnek egy jellegzetes hadarása például, ami tetszik. Jótékonyan hat ugyanis, lévén kevés lehetőséget enged arra, hogy emésszük a poénokat, most akkor ez vagy az hányszor volt már meg ezelőtt, jó-e vagy kevésbé. A pergőtűz lankadatlan kétségkívül, ilyenkor illik dicsérni a vágást, dicsérem. Különösebb bátorság nélkül feltételezhető az is, hogy a szerzők végigröhögték a forgatókönyvírást, odáig is elmehetünk, hogy akár a forgatást is. A mű magabiztosan kelti az örömmozi látszatát, az állandó röhögésbe simán fér bele a helyenként kényszeredett is, miként az az állapot, amikor egy feltartott kisujj, egy épp csak elindított gesztus láttán is meg kell pukkadni - az ilyesmi át szokott terjedni a zsöllyére is, s ez most is megtörténik, mind a természetesebb képi viccek, mind az íróasztal-közelibb verbális jópofáskodás vételekor. Ugyanakkor a komoly pofával iszonyú baromságok közlése továbbra is Kaurismäki zsenije marad, itt senki soha nem bír elég komoly lenni - na ja, nem volt muszáj: az, hogy légy barom, nem rendezői instrukció. Magyarul: nem elég viccesnek lenni, talán rendezni is kellene - legközelebb.

Mindezzel együtt a Kész cirkusz nem bánt senkit, hány hazai vígjátékról mondhatunk ilyet? És csak alig nyolcvan perc.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.