Interjú

„Jó nagy paravánnal elválasztva”

Kiss Tibor és Varga Livius – Quimby

Zene

A Quimby hamarosan a Danubia Zenekarral lép fel. Az együttes két tagjával a szimfonikus zenekarral való együttműködés nehézségeiről, a zeneipar átalakulásáról, és az arénákat megtöltő fiatal előadókról beszélgettünk.

Magyar Narancs: A Danubia Zenekarral már 2018-ban is csináltatok egy Class & Roll koncertet a Margitszigeten. Miért éppen most jött el az ideje a folytatásnak?

Varga Livius: Mert sok minden nem úgy történt, ahogy elképzeltük. Már a margitszigeti koncert után elkezdtük tervezgetni a folytatást, a fejünkben volt, hogy esetleg csinálnánk egy turnét ezzel a produkcióval, vagy valamilyen módon megismételnénk azt az estét, de az akkori alkalmat követő időszak már tele volt, tehát csak későbbre tudtunk tervezni. Mire azonban bármi megvalósulhatott volna ebből, beütött a Covid, ami elsöpört három évet. Most ott vettük fel a fonalat, ahol akkor elhagytuk. Ha jól emlékszem, a menedzserünk, Deák Melinda volt az első, aki felvetette, hogy mi lenne, ha nem egy turnéban csinálnánk meg a folytatást, hanem egy nagy monstre show-ban, de teljesen felújítva. A zenekar ezt megszavazta, és ennek az elképzelésnek a mentén álltunk neki a dolognak.

Kiss Tibor: Azért is döntöttünk így, mert ez jóval komplexebb produkció annál, hogy olyan könnyen mozgatható legyen, vagy egy ilyen korlátozott piacon érdemes legyen megturnéztatni. A mostani koncert magjai a Margitszigeten lettek elvetve, ahol a nagyzenekarnak is az volt a reménye, hogy lesz még folytatás. Hát most lesz.

MN: Csak elővettétek a fiókból és leporoltátok a kottákat, vagy teljesen új műsor és hangszerelés született?

Varga Livius: Itt meg kell említeni egy nagyon fontos személyt, Ott Rezsőt, aki Tibivel külön is dolgozott már együtt, és a margitszigeti projektnek is ő volt a hangszerelője. Ő nemcsak arról gondoskodik, hogy például a szintetizátort kiváltó hegedűkórus éppen hol lépjen be, hanem önálló motívumokat, dallamokat és egy teljes nyitányt is írt. Olyan fontos részt tesz bele a produkcióba, mint egy szerzőtárs, miközben meghagyja eredetiben a Quimbyt. Mi nagyon kevés helyen lépünk vissza, hogy helyet adjunk orkesztrális zenei részeknek, bár erre is van példa.

Kiss Tibor: Komplex átiratokat készített a dalainkból. Halljuk, hogy valami ismerős dolog szól például a nyitányban, de nekünk is időbe telt, mire leesett, hogy melyik dalból vagy dalokból vannak kivéve azok a motívumok, amelyek egy önálló zenei szövetre felfűzve szólalnak meg. A műsor pedig változik, kihúztunk számokat, de be is tettünk egy csomó olyat, amelyeket a Margitszigeten nem játszottunk. Egyáltalán nem ugyanaz lesz tehát a program.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.