Kiállítás - A Perjovschi-jelenség - Köztes idő: Terv (a Tudás Múzeumához)

  • Kürti Emese
  • 2009. július 2.

Zene

Nehéz megítélni, hogy Lia és Dan Perjovschi tevékenységének ma is akkora-e a jelentősége, mint a rendszerváltást követő években volt. Az olyan ellenintézmény, mint az övék (személyes, avantgárd, független) nehezen akademizálódik, még ha a közeg, nem kis mértékben nekik köszönhetően, meg is változott. Ezeket a változásokat kezdetben olyan pozícióból érték el, amely nem ismeretlen Magyarországon sem, de a román művészeti színtér sajátosságaiból adódóan a végeredmény sokkal szélesebb hatókörű (gondoljunk a nemzetközi sikerekre), továbbá sokkal inkább megőrizték az avantgárd alapösztönt, amely szerint a művésznek társadalmi feladata van, és sokkal távolabb állnak a műkereskedelmi formáktól, mint amihez idehaza hozzászoktunk. A románoknak mindig minden jobban megy - mondják a magyar nacionalisták és a magyar liberálisok, mert még sosem beszéltek román értelmiségivel, aki szerint a magyaroknak mindig minden jobban megy. A "kölcsönös csodálat" akkor válik érdekessé, amikor egy szövegből (mondjuk egy amerikai műkritikuséból) az derül ki, hogy a problémaleírások kölcsönösen alkalmazhatók, és csak árnyalatok vannak. Kelet-Európa továbbra is meglepően egységes.

Nehéz megítélni, hogy Lia és Dan Perjovschi tevékenységének ma is akkora-e a jelentősége, mint a rendszerváltást követő években volt. Az olyan ellenintézmény, mint az övék (személyes, avantgárd, független) nehezen akademizálódik, még ha a közeg, nem kis mértékben nekik köszönhetően, meg is változott. Ezeket a változásokat kezdetben olyan pozícióból érték el, amely nem ismeretlen Magyarországon sem, de a román művészeti színtér sajátosságaiból adódóan a végeredmény sokkal szélesebb hatókörű (gondoljunk a nemzetközi sikerekre), továbbá sokkal inkább megőrizték az avantgárd alapösztönt, amely szerint a művésznek társadalmi feladata van, és sokkal távolabb állnak a műkereskedelmi formáktól, mint amihez idehaza hozzászoktunk. A románoknak mindig minden jobban megy - mondják a magyar nacionalisták és a magyar liberálisok, mert még sosem beszéltek román értelmiségivel, aki szerint a magyaroknak mindig minden jobban megy. A "kölcsönös csodálat" akkor válik érdekessé, amikor egy szövegből (mondjuk egy amerikai műkritikuséból) az derül ki, hogy a problémaleírások kölcsönösen alkalmazhatók, és csak árnyalatok vannak. Kelet-Európa továbbra is meglepően egységes.

A romániai forradalom előtt az avantgárd művészet éppúgy magánterekbe, lakásokba szorult vissza nyilvános tér és közönség híján és a sokkal keményebb rendszer tiltása miatt, mint Magyarországon. A Perjovschi házaspár 1985 körül kezdett összejöveteleket szervezni képzőművészeknek nagyváradi lakásában. 1990-től Bukarestbe költözve folytatták a "nyitott műhely" egyre inkább nemzetközivé váló gyakorlatát. A tudás megosztásának ma is alkalmazott módszere tehát még a diktatúrában alakult ki, és csak kibővült a rendszer bukásából eredő fölismerésekkel, az információhoz való hozzáférésnek azzal az eufóriájával, amelyből a gyűjtés és a gyűjtés eredményének a megosztása következett. A "hordozható magánmúzeum" gondolata nem egyedi a román színtéren, Teodor Graur is összeállította az átmenet időszakában a saját tárgyegyüttesét, de Lia Perjovschi művészetszervező tevékenységében a gyűjtés, az alkotás és a pedagógia egyáltalán nem választható külön. Szerepük a közelmúlt művészetének feldolgozásában (mint például a nagyközönség előtt ismeretlen experimentális művészet rendszerváltás utáni bemutatása) az Artpooléhoz hasonlítható, azzal a különbséggel, hogy a személyes archívum összeállítása mellett nagyobb lendülettel szervezik a kortárs román művészet kicsiny, de radikális jelenkori intézményrendszerét.

Formálisan 1997-ben, egy amerikai egyetemen eltöltött félév után jött létre a Contemporary Art Archive, amely később a Center for Art Analysis (CAA) nevet kapta. Az összegyűjtött óriási tárgymennyiség, amelynek egy része most a Dorottya Galériában látható, könyvekből, tudományos és áltudományos eszközökből, lenyűgözően értelmetlen kacatokból, múzeumi kegytárgyakból áll, a rendszerváltás előtti és utáni időkből, kiegészülve a művészettörténet virtuális ismeretanyagának személyes interpretációjából álló elméleti "archívummal". Ezt az információhalmazt előadásokon (szerte a világban), saját kiadású publikációkban (saját költségükön megjelentetett, ingyenesen terjesztett lapokban) osztják meg a közönséggel, amelynek a romániai rétege főként fiatal művészekből áll, akiket nemzetközi kapcsolatrendszerükön keresztül segítettek külföldi tanulmányutakhoz és ösztöndíjakhoz. Amikor tehát Lia Perjovschi kiállítását nézzük a Dorottyában, az ágas-bogas jegyzetmásolatokat a kis emlékeztető képekkel és a művészettörténeti terminológia kollekciójával, akkor tudnunk kell, hogy a román művészet nyilvánosságának a megteremtése zajlik az elnyomó román állam rezisztens intézményi maradványaival szemben, és a mai művészetcsináló államtól független művészeti színtér kialakításáért. Romániában az állam volt az egyetlen művészetszervező erő 1989 előtt, a magánszférának azok a csírái sem alakulhattak ki, mint Magyarországon a 80-as években (talán jobb is volt így, utólag), és mivel nagyon is tudatában van a tradícióból fakadó "jogának", az állam ma is komoly erőként lép föl a művészeti életben. Erre a központosított hatalomgyakorlásra volt példa a Kortárs Művészeti Múzeum megalapítása Ceausüescu volt palotájában, amit a Perjovschi házaspár vehemensen bírált. Erőteljesen lobbiztak viszont a kicsiny, főként művészek által működtetett galériák hálózatának a kialakításáért, amelyeknek a többsége ma is működik.

Dan Perjovschi egyszer megpróbált megszabadulni Romániától, és eltávolíttatta a bőrébe tetovált feliratot, amivel korábban magára vette az átkot. Csakhogy Romániától nem könnyű szabadulni. Addig tart, amíg őrizzük a Tate Modern zacskóját.

Dorottya Galéria, megtekinthető július 30-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.