Kiállítás - A Perjovschi-jelenség - Köztes idő: Terv (a Tudás Múzeumához)

  • Kürti Emese
  • 2009. július 2.

Zene

Nehéz megítélni, hogy Lia és Dan Perjovschi tevékenységének ma is akkora-e a jelentősége, mint a rendszerváltást követő években volt. Az olyan ellenintézmény, mint az övék (személyes, avantgárd, független) nehezen akademizálódik, még ha a közeg, nem kis mértékben nekik köszönhetően, meg is változott. Ezeket a változásokat kezdetben olyan pozícióból érték el, amely nem ismeretlen Magyarországon sem, de a román művészeti színtér sajátosságaiból adódóan a végeredmény sokkal szélesebb hatókörű (gondoljunk a nemzetközi sikerekre), továbbá sokkal inkább megőrizték az avantgárd alapösztönt, amely szerint a művésznek társadalmi feladata van, és sokkal távolabb állnak a műkereskedelmi formáktól, mint amihez idehaza hozzászoktunk. A románoknak mindig minden jobban megy - mondják a magyar nacionalisták és a magyar liberálisok, mert még sosem beszéltek román értelmiségivel, aki szerint a magyaroknak mindig minden jobban megy. A "kölcsönös csodálat" akkor válik érdekessé, amikor egy szövegből (mondjuk egy amerikai műkritikuséból) az derül ki, hogy a problémaleírások kölcsönösen alkalmazhatók, és csak árnyalatok vannak. Kelet-Európa továbbra is meglepően egységes.

Nehéz megítélni, hogy Lia és Dan Perjovschi tevékenységének ma is akkora-e a jelentősége, mint a rendszerváltást követő években volt. Az olyan ellenintézmény, mint az övék (személyes, avantgárd, független) nehezen akademizálódik, még ha a közeg, nem kis mértékben nekik köszönhetően, meg is változott. Ezeket a változásokat kezdetben olyan pozícióból érték el, amely nem ismeretlen Magyarországon sem, de a román művészeti színtér sajátosságaiból adódóan a végeredmény sokkal szélesebb hatókörű (gondoljunk a nemzetközi sikerekre), továbbá sokkal inkább megőrizték az avantgárd alapösztönt, amely szerint a művésznek társadalmi feladata van, és sokkal távolabb állnak a műkereskedelmi formáktól, mint amihez idehaza hozzászoktunk. A románoknak mindig minden jobban megy - mondják a magyar nacionalisták és a magyar liberálisok, mert még sosem beszéltek román értelmiségivel, aki szerint a magyaroknak mindig minden jobban megy. A "kölcsönös csodálat" akkor válik érdekessé, amikor egy szövegből (mondjuk egy amerikai műkritikuséból) az derül ki, hogy a problémaleírások kölcsönösen alkalmazhatók, és csak árnyalatok vannak. Kelet-Európa továbbra is meglepően egységes.

A romániai forradalom előtt az avantgárd művészet éppúgy magánterekbe, lakásokba szorult vissza nyilvános tér és közönség híján és a sokkal keményebb rendszer tiltása miatt, mint Magyarországon. A Perjovschi házaspár 1985 körül kezdett összejöveteleket szervezni képzőművészeknek nagyváradi lakásában. 1990-től Bukarestbe költözve folytatták a "nyitott műhely" egyre inkább nemzetközivé váló gyakorlatát. A tudás megosztásának ma is alkalmazott módszere tehát még a diktatúrában alakult ki, és csak kibővült a rendszer bukásából eredő fölismerésekkel, az információhoz való hozzáférésnek azzal az eufóriájával, amelyből a gyűjtés és a gyűjtés eredményének a megosztása következett. A "hordozható magánmúzeum" gondolata nem egyedi a román színtéren, Teodor Graur is összeállította az átmenet időszakában a saját tárgyegyüttesét, de Lia Perjovschi művészetszervező tevékenységében a gyűjtés, az alkotás és a pedagógia egyáltalán nem választható külön. Szerepük a közelmúlt művészetének feldolgozásában (mint például a nagyközönség előtt ismeretlen experimentális művészet rendszerváltás utáni bemutatása) az Artpooléhoz hasonlítható, azzal a különbséggel, hogy a személyes archívum összeállítása mellett nagyobb lendülettel szervezik a kortárs román művészet kicsiny, de radikális jelenkori intézményrendszerét.

Formálisan 1997-ben, egy amerikai egyetemen eltöltött félév után jött létre a Contemporary Art Archive, amely később a Center for Art Analysis (CAA) nevet kapta. Az összegyűjtött óriási tárgymennyiség, amelynek egy része most a Dorottya Galériában látható, könyvekből, tudományos és áltudományos eszközökből, lenyűgözően értelmetlen kacatokból, múzeumi kegytárgyakból áll, a rendszerváltás előtti és utáni időkből, kiegészülve a művészettörténet virtuális ismeretanyagának személyes interpretációjából álló elméleti "archívummal". Ezt az információhalmazt előadásokon (szerte a világban), saját kiadású publikációkban (saját költségükön megjelentetett, ingyenesen terjesztett lapokban) osztják meg a közönséggel, amelynek a romániai rétege főként fiatal művészekből áll, akiket nemzetközi kapcsolatrendszerükön keresztül segítettek külföldi tanulmányutakhoz és ösztöndíjakhoz. Amikor tehát Lia Perjovschi kiállítását nézzük a Dorottyában, az ágas-bogas jegyzetmásolatokat a kis emlékeztető képekkel és a művészettörténeti terminológia kollekciójával, akkor tudnunk kell, hogy a román művészet nyilvánosságának a megteremtése zajlik az elnyomó román állam rezisztens intézményi maradványaival szemben, és a mai művészetcsináló államtól független művészeti színtér kialakításáért. Romániában az állam volt az egyetlen művészetszervező erő 1989 előtt, a magánszférának azok a csírái sem alakulhattak ki, mint Magyarországon a 80-as években (talán jobb is volt így, utólag), és mivel nagyon is tudatában van a tradícióból fakadó "jogának", az állam ma is komoly erőként lép föl a művészeti életben. Erre a központosított hatalomgyakorlásra volt példa a Kortárs Művészeti Múzeum megalapítása Ceausüescu volt palotájában, amit a Perjovschi házaspár vehemensen bírált. Erőteljesen lobbiztak viszont a kicsiny, főként művészek által működtetett galériák hálózatának a kialakításáért, amelyeknek a többsége ma is működik.

Dan Perjovschi egyszer megpróbált megszabadulni Romániától, és eltávolíttatta a bőrébe tetovált feliratot, amivel korábban magára vette az átkot. Csakhogy Romániától nem könnyű szabadulni. Addig tart, amíg őrizzük a Tate Modern zacskóját.

Dorottya Galéria, megtekinthető július 30-ig.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."