kiállítás - VISSZACSATOLÁS - ÉSZAK-ERDÉLY, 1940

Zene

"Nézd a gúnyhatár / Széttiporva már" - énekelték hetven esztendeje az Erdély-induló vitéz Somogyváry Gyula, azaz Gyula diák által írt szövegét a II. bécsi döntés felett örvendező magyarok, s az öröm össznemzeti jellegét most megannyi fotó igazolja az OSA Archívum évfordulós kiállításán.
"Nézd a gúnyhatár / Széttiporva már" - énekelték hetven esztendeje az Erdély-induló vitéz Somogyváry Gyula, azaz Gyula diák által írt szövegét a II. bécsi döntés felett örvendezõ magyarok, s az öröm össznemzeti jellegét most megannyi fotó igazolja az OSA Archívum évfordulós kiállításán. A népi viseletét horogkeresztes karszalaggal megvadító besztercei szász férfiú meg az ünneplõ tömeg elõtt és egy horogkeresztes zászló fenyegetõ árnyékában szónokló, még éppen köztiszteletnek örvendõ kézdivásárhelyi rabbi - mind a revíziós siker teremtette bizarr és persze tiszavirágéltû egységet, az "egyhangú értelem és szívbõl fakadó lelkesedés" jeleit mutatják. Jóllehet, a "baráti államok" ("melyekhez hívek voltunk és amelyek hívek hozzánk" - ahogy a Bécsbõl visszaérkezõ Teleki Pál miniszterelnök fogalmazott), vagyis a náci Németország és a fasiszta Olaszország számunkra területgyarapító döntése már az elsõ pillanattól fogva végzetes ajándéknak bizonyult. A tengelyhatalmak melletti elkötelezõdés, az újabb mesterséges határvonal által felgerjesztett magyar-román ellentét, valamint az Édes Erdélybe visszatelepülõ anyaországi hatóságok erõszakos viselkedése már kezdettõl a - kiállításon egész paklival fellelhetõ - "magyar sors kártya-játék" következõ leosztását jelezte.

A tárlat deszkaszálakból eszkábált, hevenyészett faládákat alkalmazó látványvilága is egyszerre érzékelteti a döntéssel bekövetkezett változás nyomorú ideiglenességét és fenyegetõ következményeit. S ami az imponálóan gazdag magyar gyûjtésen túl valósággal felfedezésszerûvé teszi a Centrális Galéria kamarakiállítását, az a román források, az egykorú fölháborodott sajtóreakciók és aggodalmas belbiztonsági jelentések meg a téma késõbbi feldolgozásainak számunkra eddig ismeretlen sora - egészen Az elsõ vonalban címû 1985-ös román kalandfilm lepergõ részletéig.

Centrális Galéria; a kiállítás október 10-ig látogatható

*****

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.