Kiállítás: Ki a szabadba! (Radák Eszter önkörképe)

  • Hajdu István
  • 2003. november 27.

Zene

Sokan úgy gondolják, nem fog a macska kint is, bent is egeret. Lehet, de Radák Eszter festészete meg éppen olyasmit bizonyít, hogy akár foghatna is. Minden mozdulata, minden gesztusa azt igazolja, hogy a kettősség elkötelezettjeként (és talán áldozataként is olykor) képes arra, hogy önmagát tükrözve kint és bent egyképpen működhessen. Festőként és művészettörténészként, kívülről és belülről figyel önmagára és - mondjuk bombasztikusan - a világra; festményeivel mintha a korai hetvenes évek (Radák születése ideje) és a jelen "vizuáltipológiai" habarcsát képezné meg, sikeresen. Végeredményben konzekvens és konzisztens eklektika nyilatkozik meg munkáin: a szecesszió geometrizáló stilizálása, az azt szeretettel megidéző késői pop-art hedonizmusa és napjaink vizuális reflexivitása keveredik "programjában".
Sokan úgy gondolják, nem fog a macska kint is, bent is egeret. Lehet, de Radák Eszter festészete meg éppen olyasmit bizonyít, hogy akár foghatna is. Minden mozdulata, minden gesztusa azt igazolja, hogy a kettősség elkötelezettjeként (és talán áldozataként is olykor) képes arra, hogy önmagát tükrözve kint és bent egyképpen működhessen. Festőként és művészettörténészként, kívülről és belülről figyel önmagára és - mondjuk bombasztikusan - a világra; festményeivel mintha a korai hetvenes évek (Radák születése ideje) és a jelen "vizuáltipológiai" habarcsát képezné meg, sikeresen. Végeredményben konzekvens és konzisztens eklektika nyilatkozik meg munkáin: a szecesszió geometrizáló stilizálása, az azt szeretettel megidéző késői pop-art hedonizmusa és napjaink vizuális reflexivitása keveredik "programjában".

Radák Eszter nemzedékének nemcsak egyik legismertebb, de legtehetségesebb alakja is. Sikerét jórészt annak köszönheti, hogy munkái felismerhetők és azonosíthatók: viszonylag hamar kialakította sajátos kézjegyét. Szellemes - archaikusan fogalmazva - élénk "színvilágú" szoba-festményei annyiban valóban kötődnek korábbi szoba-festészeti hagyományokhoz (például Czimra Gyuláéhoz vagy David Hockneyéhoz), miszerint ő is világegész-kivonatként "ábrázolja" a magán-tér (nem privát szféra!) takarék-univerzumát, de már nem a "festészet szerelmeseként" teszi ezt, hanem - az ellentmondással együtt - a festészet gyanakvó bizalmasaként.

Úgy rémlik, számára sajátos, irizáló, transzparens,

leányka-vásottsággal megformált

kifestőkönyv a világ. Képein két réteg tapad egymásra: "alul" egy realista, ábrázolást ábrázoló szint húzódik, mely olykor saját, autointim terekre nyílik, máskor reprodukciókról kinyesett lakásszeleteket rögzít (a dolognak vagy a dolgok különbségének - azt hiszem - semmi jelentése; sem személyes érvénye, sem a nyomat-részlet kiválasztásából eredő értéke nincs), otthonos perspektíva szerkesztéssel, a belsőből a külsőre irányuló tekintettel. Majd erre rakódik rá, mintegy ezt felülírva a valódi festészeti szint, vagy mondhatjuk másként, egy festészettudományi réteg, mely viszont magát a festészetet ábrázolja.

A kijelentés tautologikusnak hathat, nem véletlenül, mert egyrészt valóban tautológiát tartalmaz (vagyis azon alapszik), másrészt meg nem: Radák Eszter képei részint valóban belsőket interiorizáló festmények, részint festészetet festő festmények. A festészetet festő festő a nem agyonbíbelt, de mégis részletező, ám végeredményben üres terek határoló felületeit életteli monokrómmal (érdemes lenne egyébként megfejteni, hogy alapjában véve miért mindig oly bánatos az egyszín-festészet), felületgazdag post-painterly abstractionnel, érzékenységgel fűtött colourfield paintinggel fedi be; önálló, luxusfestményekkel tölti ki a falakat, a padlót, a szekrények vagy a stelázsi síkjait, különös formájú shaped canvasokkal burkol - absztrakt montázs gyanánt - egy nagyon is hétköznapi viszonyrendszert.

Kétféle realizmus

találkozik tehát Radák Eszter festményein: a látvány realizmusa a festészet realizmusával; kép a képpel; kép a képen (de már nem kép a képben). Következésképpen e művek különös halmazok is: önmagukra (a festészetre) és a világra (a valóságos térreminiszcenciákra) vonatkozó állítások halmaza, melyben a kijelentések nem kioltják, hanem erősítik, pontosabban "elviszik" egymást; a tautológia konceptualitásba fordul, sőt nemesedik (ha patetikusak akarunk lenni).

Régebben úgy volt, hogy a nagy, igényes - termetes és magasztos - művek elemzésének egyik legfontosabb elemeként mindenekelőtt azt vizsgálták a vizsgálók, hogy mi is az opus programja. Nos, a nyolc méter hosszú, kevéssé szerencsés című óriásfestmény, az Eszti körkép elsődlegesen a Radák kivonulása idea materializálására tör, azok után vagy azzal párhuzamosan, hogy a művész éveken keresztül saját bevonulásán dolgozott.

Úgy tetszik, a fősodor iránya, a karnyújtásnyira eső világ megrögzítése, a személyes tér aprólékos-önironikus és a látszat ellenére is erős verbalitással telített feldolgozása egy új tervvel, új elképzeléssel gazdagodott az elmúlt egy-két évben: a szobákba zárt teret és a tér apró, személyes lomjait most a földabrosz vonja be lepelként, hogy a szemhatárig nyúlhasson-nyílhasson a világ, melyben az utak, a szántók és a rétek éppoly házias-háziasított felületekké lesznek, amilyen egy macikás pizsama vagy egy elhajított melltartó bír lenni.

Hajdu István

Ericsson Galéria, december 5-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.