Kiköpött Afrika (2001 a világzenében)

  • 2001. december 20.

Zene

Az év végére a negyvennégy (regisztrált) európai világzenei rádióműsor is összegezte a legtöbbet forgatott korongokat. 951 lemez került számításba, melyből végül egy százötvenes lista kerekedett ki - ha az alábbiakban egy-egy lemez után zárójelbe foglalt sorszámokkal találkozik a kedves olvasó, az erre vonatkozik.
Az év végére a negyvennégy (regisztrált) európai világzenei rádióműsor is összegezte a legtöbbet forgatott korongokat. 951 lemez került számításba, melyből végül egy százötvenes lista kerekedett ki - ha az alábbiakban egy-egy lemez után zárójelbe foglalt sorszámokkal találkozik a kedves olvasó, az erre vonatkozik.

Amennyiben vezérfonalunk a gyökerek mentén halad, a szenegáli Baaba Maal Missing You/Mi Yeewni című albuma (6.) tekinthető jelképesnek. Nem azért, mert különlegesen jó - azért az túlzás -, hanem mert Baaba Maal az utóbbi évtizedben konzekvensen fúziós, mélyen elektronikus lemezeket készített. Ám mint a Folk Rootsnak mondta, a három évvel ezelőtti Nomad Soul után valami olyat akart csinálni, ami puritánabb, igazabb, ami egyszerű melódiáival és hagyományos hangszereivel jobban hasonlít rá. Így a Missing Yout falusi környezetben, békebeli hangszerekkel vette fel, azokat a régi időket idézve meg, amikor Mansour Seckkel Nyugat-Afrikában vándorolva gyűjtött a griot-któl. Ezért, hogy a hangszerelése nem szorítkozik Szenegálra, és hogy nyelvében is megosztja a fulani, a wolof, a mandinka és a bambara.

A mali gitáros-énekes Habib Koite könynyebb helyzetben van: Bamakó kozmopolita város, berberek, arabok, manding népek és déli feketék egyaránt lakják, vagyis neki nem kell felfedezőútra indulnia, ha sokféle forrást kíván beszippantani. Ez persze hangyányit sem von le a jelentőségéből: Baro című albuma (3.) immár harmadik alkalommal igazolja, stilárisan milyen kiforrott áruvédjegyet teremtett puha-meleg-érzéki dalaival. A három lemeze mögött, megjegyzem, harminc év meló áll, nagyjából tizenöt-húsz éve azonos kísérőzenekarral, melynek hátsó frontján is egy olyan legenda teszi a dolgát, mint a hetvenegy éves balafonos Keletigui Diabate.

Ugyancsak tök akusztikus a hazánkban kevésbé ismert Djelimady Tounkara Sigui című anyaga (77.). Mali egyik ősi griot családjában született (a Tounkarákon kívül a Diabaték, a Sissokók, a Diawarák és a Soumanók rúgtak még labdába), mindazonáltal ha nem kötötte volna a gitárt a karóhoz, a szülei moszlim szerzetest faragtak volna belőle. Valójában stikában tanult meg a bátyja hangszerén játszani, a hatvanas években így vált a Misra Jazz, majd az Orchestra National gitárosává. Azokban az években, a gyarmati függőség felszámolása után - úgy Maliban, mint Szenegálban - szponzorálta az állam a latin, angol, amerikai repertoárt afrikaira váltó zenekarokat. A legnépszerűbb a bamakói vasútállomással szemközti hotelban játszó Rail Band Of Bamako volt, melyben Mory Kante és Salif Keita is énekelt, és melyben ´72-től a mai napig Djelimady a gitáros. Pillanatok alatt rá lehet ismerni a stílusára, cseppet sem véletlen, hogy a Buena Vista-producer Nick Gold kezdetben össze akarta ereszteni a kubai mesterekkel; első szólólemezével pedig az volt a célja, hogy "visszafolklorizálja" a Rail Band villanygitáros-szaxofonos tánczenéjét. És több mint sikerrel járt: van itt egy szám, Mande Djeliou a címe, az mindent tud Mali lelkéről.

Ilyetén értelemben - már mélylélektanilag - a guineai Mory Kante Tamalája (11.) is tüntet egy akusztikus döbbenettel (Alamina Badoubaden) az egyébként rá jellemzőbb globál afrodiszkó-számok sorában (bővebben: MaNcs, 2001. november 22.), és hasonlóképpen tesz a zaire-i gitáros-énekes So Kalmery Bendera albuma (62.) a Hotep című darabbal. So Kalmery életművét nem ismertem eddig, pedig van neki, talán ezért is ő a legfontosabb felfedezésem ebben az évben. 1955-ben született Zaire-ban, majd Zambiában nevelkedett, és hosszasan időzött Kenyában, mielőtt 1982-ben Párizsban letelepedve összehozott egy sokféle nemzetiségű afrikai zenekart. Zenéjében ugyancsak a "sokféle" az egyetlen kapaszkodó - tudniillik képtelenség bármihez is hasonlítani, legfeljebb általánosságban a pop és a reggae, a blues és a gospel, a flamenco és a dzsessz hatása említhető. Ennél azonban lényegesebb, hogy amit hallunk, az szokatlanul jóízű és kedélyes könnyűzene, amely, mondom, egyszersmind szédítő mélységet is takar.

A szenegáli Orchestra Baobab tagsága is több afrikai országból került ki, s élvezett a hatvanas években Dakarban afféle állami támogatást, mint a Rail Band Bamakóban. A Baobab világzene-történeti jelentősége a helyi afrocuban megteremtésében rejlett, ezt tükrözte a ´82-ben felvett és most újra kiadott Pirate´s Choice (19.), mely azon túl, hogy számottevő lelet, 2001-ben comebackre is ösztönözte a zenekart.

Ha afrocuban, akkor manapság végképp megkerülhetetlen a szenegáli-amerikai Africando zenekar - csak éppen nem dakari, hanem New York-i bázissal. A Mandali című stúdiólemezt (2.) követő turnén rögzült a Live (130.), s ha e kettőt közös nevezőre vonjuk, akkor sem járunk rosszul.

Az újabban feltűnt csillagok közül az etiópiai Gigi is figyelemre méltó amerikai kapcsolatokkal bír: Wayne Shorter, Herbie Hancock és Pharoah Sanders súlyosbítja Gigi című füstös-dzsesszes debütálását (16.). A benini Gangbé Brass Band hangja nemkülönben megközelíthető az újvilág, nevezetesen New Orleans felől, Togbé című albuma (29.) mégis messze több egy szimpla fúziónál, hiszen ez a - vokális és ütős tradíciókban éppoly gazdag - muzsika nem kevesebbet tanúsít, mint hogy Afrika is jellegzetes és átütő terepévé vál(ha)t a rézfánfütyülőknek.

Hát így. És miután a nigériai Femi Kuti apai afrobeat-örökségével, a soulos-dzsesszes-funkos Fight To Winnel (139.) lezárult e sor, hadd kívánjak a kedves olvasónak igen boldog ünnepeket és lemezvadászatban eredményes új esztendőt, úgy az előző, mint a folyamatban lévő életemből.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.