Kiköpött Afrika (2001 a világzenében)

  • 2001. december 20.

Zene

Az év végére a negyvennégy (regisztrált) európai világzenei rádióműsor is összegezte a legtöbbet forgatott korongokat. 951 lemez került számításba, melyből végül egy százötvenes lista kerekedett ki - ha az alábbiakban egy-egy lemez után zárójelbe foglalt sorszámokkal találkozik a kedves olvasó, az erre vonatkozik.
Az év végére a negyvennégy (regisztrált) európai világzenei rádióműsor is összegezte a legtöbbet forgatott korongokat. 951 lemez került számításba, melyből végül egy százötvenes lista kerekedett ki - ha az alábbiakban egy-egy lemez után zárójelbe foglalt sorszámokkal találkozik a kedves olvasó, az erre vonatkozik.

Amennyiben vezérfonalunk a gyökerek mentén halad, a szenegáli Baaba Maal Missing You/Mi Yeewni című albuma (6.) tekinthető jelképesnek. Nem azért, mert különlegesen jó - azért az túlzás -, hanem mert Baaba Maal az utóbbi évtizedben konzekvensen fúziós, mélyen elektronikus lemezeket készített. Ám mint a Folk Rootsnak mondta, a három évvel ezelőtti Nomad Soul után valami olyat akart csinálni, ami puritánabb, igazabb, ami egyszerű melódiáival és hagyományos hangszereivel jobban hasonlít rá. Így a Missing Yout falusi környezetben, békebeli hangszerekkel vette fel, azokat a régi időket idézve meg, amikor Mansour Seckkel Nyugat-Afrikában vándorolva gyűjtött a griot-któl. Ezért, hogy a hangszerelése nem szorítkozik Szenegálra, és hogy nyelvében is megosztja a fulani, a wolof, a mandinka és a bambara.

A mali gitáros-énekes Habib Koite könynyebb helyzetben van: Bamakó kozmopolita város, berberek, arabok, manding népek és déli feketék egyaránt lakják, vagyis neki nem kell felfedezőútra indulnia, ha sokféle forrást kíván beszippantani. Ez persze hangyányit sem von le a jelentőségéből: Baro című albuma (3.) immár harmadik alkalommal igazolja, stilárisan milyen kiforrott áruvédjegyet teremtett puha-meleg-érzéki dalaival. A három lemeze mögött, megjegyzem, harminc év meló áll, nagyjából tizenöt-húsz éve azonos kísérőzenekarral, melynek hátsó frontján is egy olyan legenda teszi a dolgát, mint a hetvenegy éves balafonos Keletigui Diabate.

Ugyancsak tök akusztikus a hazánkban kevésbé ismert Djelimady Tounkara Sigui című anyaga (77.). Mali egyik ősi griot családjában született (a Tounkarákon kívül a Diabaték, a Sissokók, a Diawarák és a Soumanók rúgtak még labdába), mindazonáltal ha nem kötötte volna a gitárt a karóhoz, a szülei moszlim szerzetest faragtak volna belőle. Valójában stikában tanult meg a bátyja hangszerén játszani, a hatvanas években így vált a Misra Jazz, majd az Orchestra National gitárosává. Azokban az években, a gyarmati függőség felszámolása után - úgy Maliban, mint Szenegálban - szponzorálta az állam a latin, angol, amerikai repertoárt afrikaira váltó zenekarokat. A legnépszerűbb a bamakói vasútállomással szemközti hotelban játszó Rail Band Of Bamako volt, melyben Mory Kante és Salif Keita is énekelt, és melyben ´72-től a mai napig Djelimady a gitáros. Pillanatok alatt rá lehet ismerni a stílusára, cseppet sem véletlen, hogy a Buena Vista-producer Nick Gold kezdetben össze akarta ereszteni a kubai mesterekkel; első szólólemezével pedig az volt a célja, hogy "visszafolklorizálja" a Rail Band villanygitáros-szaxofonos tánczenéjét. És több mint sikerrel járt: van itt egy szám, Mande Djeliou a címe, az mindent tud Mali lelkéről.

Ilyetén értelemben - már mélylélektanilag - a guineai Mory Kante Tamalája (11.) is tüntet egy akusztikus döbbenettel (Alamina Badoubaden) az egyébként rá jellemzőbb globál afrodiszkó-számok sorában (bővebben: MaNcs, 2001. november 22.), és hasonlóképpen tesz a zaire-i gitáros-énekes So Kalmery Bendera albuma (62.) a Hotep című darabbal. So Kalmery életművét nem ismertem eddig, pedig van neki, talán ezért is ő a legfontosabb felfedezésem ebben az évben. 1955-ben született Zaire-ban, majd Zambiában nevelkedett, és hosszasan időzött Kenyában, mielőtt 1982-ben Párizsban letelepedve összehozott egy sokféle nemzetiségű afrikai zenekart. Zenéjében ugyancsak a "sokféle" az egyetlen kapaszkodó - tudniillik képtelenség bármihez is hasonlítani, legfeljebb általánosságban a pop és a reggae, a blues és a gospel, a flamenco és a dzsessz hatása említhető. Ennél azonban lényegesebb, hogy amit hallunk, az szokatlanul jóízű és kedélyes könnyűzene, amely, mondom, egyszersmind szédítő mélységet is takar.

A szenegáli Orchestra Baobab tagsága is több afrikai országból került ki, s élvezett a hatvanas években Dakarban afféle állami támogatást, mint a Rail Band Bamakóban. A Baobab világzene-történeti jelentősége a helyi afrocuban megteremtésében rejlett, ezt tükrözte a ´82-ben felvett és most újra kiadott Pirate´s Choice (19.), mely azon túl, hogy számottevő lelet, 2001-ben comebackre is ösztönözte a zenekart.

Ha afrocuban, akkor manapság végképp megkerülhetetlen a szenegáli-amerikai Africando zenekar - csak éppen nem dakari, hanem New York-i bázissal. A Mandali című stúdiólemezt (2.) követő turnén rögzült a Live (130.), s ha e kettőt közös nevezőre vonjuk, akkor sem járunk rosszul.

Az újabban feltűnt csillagok közül az etiópiai Gigi is figyelemre méltó amerikai kapcsolatokkal bír: Wayne Shorter, Herbie Hancock és Pharoah Sanders súlyosbítja Gigi című füstös-dzsesszes debütálását (16.). A benini Gangbé Brass Band hangja nemkülönben megközelíthető az újvilág, nevezetesen New Orleans felől, Togbé című albuma (29.) mégis messze több egy szimpla fúziónál, hiszen ez a - vokális és ütős tradíciókban éppoly gazdag - muzsika nem kevesebbet tanúsít, mint hogy Afrika is jellegzetes és átütő terepévé vál(ha)t a rézfánfütyülőknek.

Hát így. És miután a nigériai Femi Kuti apai afrobeat-örökségével, a soulos-dzsesszes-funkos Fight To Winnel (139.) lezárult e sor, hadd kívánjak a kedves olvasónak igen boldog ünnepeket és lemezvadászatban eredményes új esztendőt, úgy az előző, mint a folyamatban lévő életemből.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.