Koncert - Ellent mondani - Kontrapunkt - Ektar-lemezbemutató a Trafóban

Zene

Hol volt, hol nem volt, még hazánk határán is túl, az újvidéki Ifjúság című lap irodalmi mellékletéből egy antológia jelent meg Kontrapunkt címmel (Symposion könyvek 3.). 1964-et írtunk éppen, és már nagyon érződött, hogy a poros, kisvárosi, népies és álnépies vajdasági irodalomban egy új nemzedék jelentkezett, új nyelvvel, új élettel, új irodalommal és új hagyományokkal. Domonkos István, Ladik Katalin, Végel László, Tolnai Ottó, Gion Nándor - és még sokan mások szerepeltek benne, és most azonnal méltatni kezdeném őket, ha nem egy 2010-es magyarországi dzsesszkoncertről kellene írnom.

Hol volt, hol nem volt, még hazánk határán is túl, az újvidéki Ifjúság című lap irodalmi mellékletéből egy antológia jelent meg Kontrapunkt címmel (Symposion könyvek 3.). 1964-et írtunk éppen, és már nagyon érződött, hogy a poros, kisvárosi, népies és álnépies vajdasági irodalomban egy új nemzedék jelentkezett, új nyelvvel, új élettel, új irodalommal és új hagyományokkal. Domonkos István, Ladik Katalin, Végel László, Tolnai Ottó, Gion Nándor - és még sokan mások szerepeltek benne, és most azonnal méltatni kezdeném őket, ha nem egy 2010-es magyarországi dzsesszkoncertről kellene írnom.

De azért nem véletlenül jutott ez az eszembe.

Az Ektar együttesnek ezekben a napokban ugyancsak Kontrapunkt címmel jelent meg új lemeze, mégpedig megújult hanggal, és ennek az első dala (Dal a végekről) egy Domonkos István-versen alapul. (Domonkos amúgy már jó harminc éve Svédországban él, viszont egy időben az Újvidéki Rádió dzsesszzenekarában is játszott, szóval szintén zenész... És persze nagyon örült, amikor felhívta a zenekarvezető Szőke Szabolcs, hogy a hozzájárulását kérje. Még ha Domit nem is különösebben izgatja a régi versei utóélete.) (Egy másik zárójelben: ezt a Kontrapunkt antológiát nem ismerte Szabolcs, de Domonkos dolgait igen, nemrég mesélte, egy szabadkai antikváriumban A kitömött madár című regényét kaparintotta meg, majd falta fel hazafelé a vonaton.)

Az Ektar együttes 2002-ben alakult meg. Szőke Szabolcsnak akkor még a Tin-Tin nevű együttese is futott, de abból a tablás Szalai Péter és a multiinstrumentalista Monori András Miczura Mónika zenekarába is beszállt, ami egy csomó egyeztetésbéli macerával járt. Így aztán Szabolcsnak lekötetlen energiája maradt, ráadásul éppen akkor találkozott Tóth Evelinnel. Az úgy volt, hogy a Hólyagcirkusz Társulatban, ahol Szabolcs afféle mindenes guruként muzsikált-rendezett, Palya Bea helyére Tóth Evelin lépett, megcsillantva azt az adottságot, ami mindig is izgatta Szabolcsot. Nevezetesen, hogy hangszerként is használni képes a hangját, vagyis a szöveg nélküli számokban is markánsan hat.

Evelin és Szabolcs (gadulka, sarangi, kalimba) mellett a gitáros Kardos Dániel és a nagybőgős Benkó Róbert alkotta az induló Ektart: a balkáni, az afrikai, a keleti és az európai zenekultúra - vagy másfelől nézve: a népzene és a dzsessz hangjait - "egy húron" szólaltatva meg. Forró hangok címmel debütáltak, és 2004-ben már a második albumuk (Gerle ének) jött ki: mindkettő hallatlanul intim - szikár, mély és melankolikus, a trendektől és a piaci viszonyoktól távol eső kamarazene.

2004-re koncertfronton is kiforrt-bejáratódott a zenekar, már néhány külföldi meghívást (Ausztria, Németország, Olaszország) is kapott, és annak rendje-módja szerint tágítani kezdte a határait. A Művészetek Palotájában például a Weiner-Szász Kamarazenekar társaságában léptek fel, azt tanúsítva, hogy az "egy húron pendülésbe" az etnikus hangszerekkel súlyosbított kortárs zenei hangzás is belefér. Egyre jellemzőbb lett, hogy vendégeket hívjanak, akik közül a tablás Szalai Péter és a szaxofonos Váczi Dániel gyakran visszatért.

2010-re, a Kontrapunkt megjelenésére a dobos Sárvári Kovács Zsolt is stabilan az Ektarba dolgozta magát, úgyhogy most ebben a hetes felállásban mutatták be lemezüket a Trafóban.

*

Az Ektarral Szőke Szabolcs húsz év szünet után tért vissza a vokális zenéhez - utoljára a Makám és Kolinda tagjaként művelt ilyet. Ez a fordulat persze a legkevésbé sem törte fel meglehetősen konzekvens és zárkózott életművét, de mindenképpen több "belesimulásra, azonosulásra alkalmas felületet kínált" - amint azt a Gerle ének kapcsán megjegyeztük már. És most erre a Kontrapunkt még rátett egy lapáttal.

A két (vagy több) egyenrangú szólam kombinációján alapuló ellenpontozás fogalmára többféle értelmezést kínált ez a bemutató. A visszafogott kamarazene és az elszabadult dzsessz, a keleti és a nyugati világ, a szólisztikus és a zenekari hangzás, az archaikus és a modern hangszerek, a vokális és az instrumentális, a négyesben és a hetesben megszólaló Ektar mentén az igazi kettősséget persze a más-más érzelmi hullámokból való merítkezés - illetve az azokba való merülés - jelentette számomra. Sarkítva: mintha két zenekar játszott volna egyben. Az egyik: éterikusan letisztult, a gadulka örök fájdalmával. A másik: túláradó szenvedélyektől fűtött énekkel és hozzá a kirobbanó bőgővel, szaxofonnal. Az egyik a beletörődés hangja. A másik a nekifeszülésé. Az egyiket már tudjuk. A másik felkavar.

De hozzá kell tennem: ez az "igazi kettősség", ami mögött kétféle sors vagy világkép sejlik fel, a lemezen kevésbé érvényesül, mint ami átjött a koncertből. Hozzám most a "koncertváltozat" elementaritása áll közelebb. Azt bármely dzsessz-színpadon helytállónak gondolom. (Még hazánk határán is túl.) A lemez - a Hat kontrapunkt tételben vagy a Kerti zene ötnegyedben című darabban - inkább csak sejteti ezt az intenzitást.

Amúgy az a bizonyos Domonkos-vers - sajnos ez az egyetlen szöveges darab az anyagban - nyitja az albumot, aztán egy jó óra múlva ez is zárja, az instrumentális változatával.

Szép vers, szép dal, szép keret - lemezen és koncerten egyformán.

Trafó, március 20.; a Kontrapunkt a Győr Free Műhely kiadványaként jelent meg.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.