Koncert - Ellent mondani - Kontrapunkt - Ektar-lemezbemutató a Trafóban

Zene

Hol volt, hol nem volt, még hazánk határán is túl, az újvidéki Ifjúság című lap irodalmi mellékletéből egy antológia jelent meg Kontrapunkt címmel (Symposion könyvek 3.). 1964-et írtunk éppen, és már nagyon érződött, hogy a poros, kisvárosi, népies és álnépies vajdasági irodalomban egy új nemzedék jelentkezett, új nyelvvel, új élettel, új irodalommal és új hagyományokkal. Domonkos István, Ladik Katalin, Végel László, Tolnai Ottó, Gion Nándor - és még sokan mások szerepeltek benne, és most azonnal méltatni kezdeném őket, ha nem egy 2010-es magyarországi dzsesszkoncertről kellene írnom.

Hol volt, hol nem volt, még hazánk határán is túl, az újvidéki Ifjúság című lap irodalmi mellékletéből egy antológia jelent meg Kontrapunkt címmel (Symposion könyvek 3.). 1964-et írtunk éppen, és már nagyon érződött, hogy a poros, kisvárosi, népies és álnépies vajdasági irodalomban egy új nemzedék jelentkezett, új nyelvvel, új élettel, új irodalommal és új hagyományokkal. Domonkos István, Ladik Katalin, Végel László, Tolnai Ottó, Gion Nándor - és még sokan mások szerepeltek benne, és most azonnal méltatni kezdeném őket, ha nem egy 2010-es magyarországi dzsesszkoncertről kellene írnom.

De azért nem véletlenül jutott ez az eszembe.

Az Ektar együttesnek ezekben a napokban ugyancsak Kontrapunkt címmel jelent meg új lemeze, mégpedig megújult hanggal, és ennek az első dala (Dal a végekről) egy Domonkos István-versen alapul. (Domonkos amúgy már jó harminc éve Svédországban él, viszont egy időben az Újvidéki Rádió dzsesszzenekarában is játszott, szóval szintén zenész... És persze nagyon örült, amikor felhívta a zenekarvezető Szőke Szabolcs, hogy a hozzájárulását kérje. Még ha Domit nem is különösebben izgatja a régi versei utóélete.) (Egy másik zárójelben: ezt a Kontrapunkt antológiát nem ismerte Szabolcs, de Domonkos dolgait igen, nemrég mesélte, egy szabadkai antikváriumban A kitömött madár című regényét kaparintotta meg, majd falta fel hazafelé a vonaton.)

Az Ektar együttes 2002-ben alakult meg. Szőke Szabolcsnak akkor még a Tin-Tin nevű együttese is futott, de abból a tablás Szalai Péter és a multiinstrumentalista Monori András Miczura Mónika zenekarába is beszállt, ami egy csomó egyeztetésbéli macerával járt. Így aztán Szabolcsnak lekötetlen energiája maradt, ráadásul éppen akkor találkozott Tóth Evelinnel. Az úgy volt, hogy a Hólyagcirkusz Társulatban, ahol Szabolcs afféle mindenes guruként muzsikált-rendezett, Palya Bea helyére Tóth Evelin lépett, megcsillantva azt az adottságot, ami mindig is izgatta Szabolcsot. Nevezetesen, hogy hangszerként is használni képes a hangját, vagyis a szöveg nélküli számokban is markánsan hat.

Evelin és Szabolcs (gadulka, sarangi, kalimba) mellett a gitáros Kardos Dániel és a nagybőgős Benkó Róbert alkotta az induló Ektart: a balkáni, az afrikai, a keleti és az európai zenekultúra - vagy másfelől nézve: a népzene és a dzsessz hangjait - "egy húron" szólaltatva meg. Forró hangok címmel debütáltak, és 2004-ben már a második albumuk (Gerle ének) jött ki: mindkettő hallatlanul intim - szikár, mély és melankolikus, a trendektől és a piaci viszonyoktól távol eső kamarazene.

2004-re koncertfronton is kiforrt-bejáratódott a zenekar, már néhány külföldi meghívást (Ausztria, Németország, Olaszország) is kapott, és annak rendje-módja szerint tágítani kezdte a határait. A Művészetek Palotájában például a Weiner-Szász Kamarazenekar társaságában léptek fel, azt tanúsítva, hogy az "egy húron pendülésbe" az etnikus hangszerekkel súlyosbított kortárs zenei hangzás is belefér. Egyre jellemzőbb lett, hogy vendégeket hívjanak, akik közül a tablás Szalai Péter és a szaxofonos Váczi Dániel gyakran visszatért.

2010-re, a Kontrapunkt megjelenésére a dobos Sárvári Kovács Zsolt is stabilan az Ektarba dolgozta magát, úgyhogy most ebben a hetes felállásban mutatták be lemezüket a Trafóban.

*

Az Ektarral Szőke Szabolcs húsz év szünet után tért vissza a vokális zenéhez - utoljára a Makám és Kolinda tagjaként művelt ilyet. Ez a fordulat persze a legkevésbé sem törte fel meglehetősen konzekvens és zárkózott életművét, de mindenképpen több "belesimulásra, azonosulásra alkalmas felületet kínált" - amint azt a Gerle ének kapcsán megjegyeztük már. És most erre a Kontrapunkt még rátett egy lapáttal.

A két (vagy több) egyenrangú szólam kombinációján alapuló ellenpontozás fogalmára többféle értelmezést kínált ez a bemutató. A visszafogott kamarazene és az elszabadult dzsessz, a keleti és a nyugati világ, a szólisztikus és a zenekari hangzás, az archaikus és a modern hangszerek, a vokális és az instrumentális, a négyesben és a hetesben megszólaló Ektar mentén az igazi kettősséget persze a más-más érzelmi hullámokból való merítkezés - illetve az azokba való merülés - jelentette számomra. Sarkítva: mintha két zenekar játszott volna egyben. Az egyik: éterikusan letisztult, a gadulka örök fájdalmával. A másik: túláradó szenvedélyektől fűtött énekkel és hozzá a kirobbanó bőgővel, szaxofonnal. Az egyik a beletörődés hangja. A másik a nekifeszülésé. Az egyiket már tudjuk. A másik felkavar.

De hozzá kell tennem: ez az "igazi kettősség", ami mögött kétféle sors vagy világkép sejlik fel, a lemezen kevésbé érvényesül, mint ami átjött a koncertből. Hozzám most a "koncertváltozat" elementaritása áll közelebb. Azt bármely dzsessz-színpadon helytállónak gondolom. (Még hazánk határán is túl.) A lemez - a Hat kontrapunkt tételben vagy a Kerti zene ötnegyedben című darabban - inkább csak sejteti ezt az intenzitást.

Amúgy az a bizonyos Domonkos-vers - sajnos ez az egyetlen szöveges darab az anyagban - nyitja az albumot, aztán egy jó óra múlva ez is zárja, az instrumentális változatával.

Szép vers, szép dal, szép keret - lemezen és koncerten egyformán.

Trafó, március 20.; a Kontrapunkt a Győr Free Műhely kiadványaként jelent meg.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.