Koncert - Ellent mondani - Kontrapunkt - Ektar-lemezbemutató a Trafóban

Zene

Hol volt, hol nem volt, még hazánk határán is túl, az újvidéki Ifjúság című lap irodalmi mellékletéből egy antológia jelent meg Kontrapunkt címmel (Symposion könyvek 3.). 1964-et írtunk éppen, és már nagyon érződött, hogy a poros, kisvárosi, népies és álnépies vajdasági irodalomban egy új nemzedék jelentkezett, új nyelvvel, új élettel, új irodalommal és új hagyományokkal. Domonkos István, Ladik Katalin, Végel László, Tolnai Ottó, Gion Nándor - és még sokan mások szerepeltek benne, és most azonnal méltatni kezdeném őket, ha nem egy 2010-es magyarországi dzsesszkoncertről kellene írnom.

Hol volt, hol nem volt, még hazánk határán is túl, az újvidéki Ifjúság című lap irodalmi mellékletéből egy antológia jelent meg Kontrapunkt címmel (Symposion könyvek 3.). 1964-et írtunk éppen, és már nagyon érződött, hogy a poros, kisvárosi, népies és álnépies vajdasági irodalomban egy új nemzedék jelentkezett, új nyelvvel, új élettel, új irodalommal és új hagyományokkal. Domonkos István, Ladik Katalin, Végel László, Tolnai Ottó, Gion Nándor - és még sokan mások szerepeltek benne, és most azonnal méltatni kezdeném őket, ha nem egy 2010-es magyarországi dzsesszkoncertről kellene írnom.

De azért nem véletlenül jutott ez az eszembe.

Az Ektar együttesnek ezekben a napokban ugyancsak Kontrapunkt címmel jelent meg új lemeze, mégpedig megújult hanggal, és ennek az első dala (Dal a végekről) egy Domonkos István-versen alapul. (Domonkos amúgy már jó harminc éve Svédországban él, viszont egy időben az Újvidéki Rádió dzsesszzenekarában is játszott, szóval szintén zenész... És persze nagyon örült, amikor felhívta a zenekarvezető Szőke Szabolcs, hogy a hozzájárulását kérje. Még ha Domit nem is különösebben izgatja a régi versei utóélete.) (Egy másik zárójelben: ezt a Kontrapunkt antológiát nem ismerte Szabolcs, de Domonkos dolgait igen, nemrég mesélte, egy szabadkai antikváriumban A kitömött madár című regényét kaparintotta meg, majd falta fel hazafelé a vonaton.)

Az Ektar együttes 2002-ben alakult meg. Szőke Szabolcsnak akkor még a Tin-Tin nevű együttese is futott, de abból a tablás Szalai Péter és a multiinstrumentalista Monori András Miczura Mónika zenekarába is beszállt, ami egy csomó egyeztetésbéli macerával járt. Így aztán Szabolcsnak lekötetlen energiája maradt, ráadásul éppen akkor találkozott Tóth Evelinnel. Az úgy volt, hogy a Hólyagcirkusz Társulatban, ahol Szabolcs afféle mindenes guruként muzsikált-rendezett, Palya Bea helyére Tóth Evelin lépett, megcsillantva azt az adottságot, ami mindig is izgatta Szabolcsot. Nevezetesen, hogy hangszerként is használni képes a hangját, vagyis a szöveg nélküli számokban is markánsan hat.

Evelin és Szabolcs (gadulka, sarangi, kalimba) mellett a gitáros Kardos Dániel és a nagybőgős Benkó Róbert alkotta az induló Ektart: a balkáni, az afrikai, a keleti és az európai zenekultúra - vagy másfelől nézve: a népzene és a dzsessz hangjait - "egy húron" szólaltatva meg. Forró hangok címmel debütáltak, és 2004-ben már a második albumuk (Gerle ének) jött ki: mindkettő hallatlanul intim - szikár, mély és melankolikus, a trendektől és a piaci viszonyoktól távol eső kamarazene.

2004-re koncertfronton is kiforrt-bejáratódott a zenekar, már néhány külföldi meghívást (Ausztria, Németország, Olaszország) is kapott, és annak rendje-módja szerint tágítani kezdte a határait. A Művészetek Palotájában például a Weiner-Szász Kamarazenekar társaságában léptek fel, azt tanúsítva, hogy az "egy húron pendülésbe" az etnikus hangszerekkel súlyosbított kortárs zenei hangzás is belefér. Egyre jellemzőbb lett, hogy vendégeket hívjanak, akik közül a tablás Szalai Péter és a szaxofonos Váczi Dániel gyakran visszatért.

2010-re, a Kontrapunkt megjelenésére a dobos Sárvári Kovács Zsolt is stabilan az Ektarba dolgozta magát, úgyhogy most ebben a hetes felállásban mutatták be lemezüket a Trafóban.

*

Az Ektarral Szőke Szabolcs húsz év szünet után tért vissza a vokális zenéhez - utoljára a Makám és Kolinda tagjaként művelt ilyet. Ez a fordulat persze a legkevésbé sem törte fel meglehetősen konzekvens és zárkózott életművét, de mindenképpen több "belesimulásra, azonosulásra alkalmas felületet kínált" - amint azt a Gerle ének kapcsán megjegyeztük már. És most erre a Kontrapunkt még rátett egy lapáttal.

A két (vagy több) egyenrangú szólam kombinációján alapuló ellenpontozás fogalmára többféle értelmezést kínált ez a bemutató. A visszafogott kamarazene és az elszabadult dzsessz, a keleti és a nyugati világ, a szólisztikus és a zenekari hangzás, az archaikus és a modern hangszerek, a vokális és az instrumentális, a négyesben és a hetesben megszólaló Ektar mentén az igazi kettősséget persze a más-más érzelmi hullámokból való merítkezés - illetve az azokba való merülés - jelentette számomra. Sarkítva: mintha két zenekar játszott volna egyben. Az egyik: éterikusan letisztult, a gadulka örök fájdalmával. A másik: túláradó szenvedélyektől fűtött énekkel és hozzá a kirobbanó bőgővel, szaxofonnal. Az egyik a beletörődés hangja. A másik a nekifeszülésé. Az egyiket már tudjuk. A másik felkavar.

De hozzá kell tennem: ez az "igazi kettősség", ami mögött kétféle sors vagy világkép sejlik fel, a lemezen kevésbé érvényesül, mint ami átjött a koncertből. Hozzám most a "koncertváltozat" elementaritása áll közelebb. Azt bármely dzsessz-színpadon helytállónak gondolom. (Még hazánk határán is túl.) A lemez - a Hat kontrapunkt tételben vagy a Kerti zene ötnegyedben című darabban - inkább csak sejteti ezt az intenzitást.

Amúgy az a bizonyos Domonkos-vers - sajnos ez az egyetlen szöveges darab az anyagban - nyitja az albumot, aztán egy jó óra múlva ez is zárja, az instrumentális változatával.

Szép vers, szép dal, szép keret - lemezen és koncerten egyformán.

Trafó, március 20.; a Kontrapunkt a Győr Free Műhely kiadványaként jelent meg.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.