Koncert - Valószínűtlenül magas - Rondino Fesztivál, Hegymagas, 2008

  • Malina János
  • 2008. augusztus 14.

Zene

Ez a fesztivál minden tekintetben valószínűtlen esemény. A nevét alapítója, művészeti vezetője, igazgatója és mindenese, Gémesi Géza karmester-zeneszerző-zongorista-tanár saját formációjától, a Rondino Együttestől kölcsönzi, ez viszont Dukay Barnabás nevezetes kompozíciójának - "Rondino, amely a szívhez szól" - címéből vétetett. A hangversenyek színhelye a helyi katolikus templom (befogadóképessége pótszékekkel száz fő), ez azonban szimbiózisban áll a pár lépésnyire található kultúrházzal, ahol mindig akad egy pohár bor a szünetben vagy koncert után oda betérő vendég vagy művész számára. A belépés ingyenes, egyáltalán, minden informális és barátian laza. Meghökkentő - és persze örömteli -, hogy a tíz- vagy százezreket megmozgató kulturális eseményeket preferáló korszellemmel szemben egy ilyen parányi és dacosan autonóm fesztivál egyáltalán életben marad - noha tartalmi erényei igen jelentősek.

Ez a fesztivál minden tekintetben valószínűtlen esemény. A nevét alapítója, művészeti vezetője, igazgatója és mindenese, Gémesi Géza karmester-zeneszerző-zongorista-tanár saját formációjától, a Rondino Együttestől kölcsönzi, ez viszont Dukay Barnabás nevezetes kompozíciójának - "Rondino, amely a szívhez szól" - címéből vétetett. A hangversenyek színhelye a helyi katolikus templom (befogadóképessége pótszékekkel száz fő), ez azonban szimbiózisban áll a pár lépésnyire található kultúrházzal, ahol mindig akad egy pohár bor a szünetben vagy koncert után oda betérő vendég vagy művész számára. A belépés ingyenes, egyáltalán, minden informális és barátian laza. Meghökkentő - és persze örömteli -, hogy a tíz- vagy százezreket megmozgató kulturális eseményeket preferáló korszellemmel szemben egy ilyen parányi és dacosan autonóm fesztivál egyáltalán életben marad - noha tartalmi erényei igen jelentősek.

Gémesi a lehető legmagasabbra állítja a mércét, és szemmel láthatóan nem jut eszébe, hogy ebből bármilyen megfontolásból (persze a teremméret korlátjától eltekintve) engedjen. Ez öngerjesztő folyamatot indít be, minek következtében a fesztivál állandóan csúcsra jár. A hat hangversenyen idén négy ősbemutató hangzott el Sáry Lászlótól, Dinyés Dánieltől, Vidovszky Lászlótól és Csapó Gyulától (egy tervezett ötödik mű nem készült el), további három szerző, Sári József, Soós András és Serei Zsolt egy-egy művének pedig új változata került első ízben a közönség elé. Az élő magyarok közül még Kurtág György és Jeney Zoltán művei szólaltak meg. Emellett, a Rondino Fesztivál jó szokása szerint, Konrád György és Závada Pál felolvasóestje is gazdagította a szellemi kínálatot. Végül pedig a fesztivál augusztus 3-i záróhangversenyét követő héten még Gémesi Géza is tartott zenekari kurzust "a felnőtt korosztálynak".

Vidovszky

Július 31-én adott koncertet a Rondino Együttes. Ezt csak felvételről hallhattam (köszönet az MR3 Bartók rádiónak) - bár Pernye András szigorúan azt tartotta, hogy a hangfelvétel az előadás értékéről semmit sem mond, de ő persze imádott sarkítani. A három szólóművet, Vidovszky 2. hegedű-rádió szonátájának részleteit és Soós András teljes együttest igénybe vevő művét felsorakoztató koncert legnagyobb eseménye a Vidovszky-bemutató volt. Az Alvin Lucier-nek ajánlott műből elhangzó részleteket Krulik Eszter játszotta hegedűn és a szerző elektronikus eszközökön. A darab, melyben a hegedű inkább szóló-, az elektronika pedig inkább kísérő hangszerként viselkedik, torokszorítóan gyönyörű. Krulik Eszter lebilincselően adta elő a sokszor klasszikus-romantikus-20. századi gesztusokat, akkordokat, skálákat felidéző hegedűszólamot, melyet varázslatos színekkel vett körül az elektronikus hangszer. A maga módján szintén varázslat volt Jeney Zoltán cimbalomdarabja, a Búcsú Ligeti Györgytől, a maga puha, suhanó, mégis súlyos lépdelésével, fájdalmas-érzékeny harmóniáival, a derűig tisztuló gyászzenéjével; Vékony Ildikó nagyszerűt teljesített.

Kurtág, Liszt

Két nappal később, augusztus 2-án Klukon Edit és Ránki Dezső négykezes zongoraestjének már a helyszínen voltam tanúja. Előbb Kurtág György két Bach-korál-feldolgozás-átiratát játszották, melyek közül a második, a hatalmas "Aus tiefer Not" lenyűgözően szólalt meg. A hangverseny második felét Liszt kései monumentális műve, a Via Crucis alkotta. Ez a tizennégy tételes szenvedéstörténeti tabló talán a legerőteljesebb és legmesszebbre ható kompozíció Liszt utolsó, egészen újszerű kifejezési eszközökre találó korszakából, s ez teszi olyan természetessé megjelenését egy kortárs zenei fesztiválon. A választás persze elsősorban a Ránki-Klukon házaspárt dicséri, ezt a két nagyszerű és rokonszenves művészt, akik ugyancsak valószínűtlen jelenséget alkotnak a magyar zenei életben, párosítva a zéró píárnyüzsgést a maximális kihívások iránti szenvedéllyel. A Via Crucis tizennégy tétele ilyen maximális kihívás: hiába van Liszt régen túl a virtuozitás kergetésén, kései zenéjének mélysége, ábrázolásának és lírájának sokszínűsége és gazdagsága elmélyült, érzékeny és eszközökben gazdag előadót kíván, olyat, mint ők ketten, akiknek előadásában csodák elevenedtek meg a hegymagasi templomban. Ugyanazon a napon este 10 órakor is volt hangverseny, amelynek műsorán a(z elsősorban) Franciaországban (másodsorban persze Hegymagason) élő dzsesszgitáros, Gadó Gábor kompozíciói szerepeltek. A többi szólamot ezen az estén - a Rondino Együttes színeiben - Klenyán Csaba (klarinét), Rozmán Lajos (klarinét és basszusklarinét) és az egészen fiatal Stankovszky Endre (cselló) játszotta. Gadó Gábor nyolc elhangzott műve őrületesen nehéz és intenzív darab. Az összhatásnak meghatározó eleme volt Gadó erőteljes kisugárzása: virtuozitása és teljes öszszeforrottsága hangszerével. A darabok nyelve és hangzása rendkívül eredeti, az érzelmes-akkordikus fordulatoktól a legrafináltabb, szinkopált, prestissimo előadott unisonókig terjed, mégis erőteljesen koherens. Gadó előzékenyen úgy állította össze a műsort, hogy mindegyik művésznek nyíljon tere a szólózásra; rám a legnagyobb hatást mégis az erre a koncertre összeállt együttes hallatlanul csiszolt összjátéka tette.

"Bordal a Föld nyomorúságáról"

A vasárnapi, augusztus 3-i záró hangverseny hegymagasi körülmények között zenekari estnek számított. A műsoron Serei Zsolt "Éstets blickend in die Höh'" című, angolkürtre és kamarazenekarra komponált darabjának új változata, illetve Mahler nagy zenekari dalciklusa, a Das Lied von der Erde Schönberg-féle - Rainer Riehn által befejezett - kamaraegyüttes-átirata szerepelt. Mindkét darabot Gémesi Géza vezényelte. Serei darabja rendkívül eufonikus, színekben gazdag, sőt varázslatos kompozíció. Az angolkürt szólószólamát Horváth Béla szólaltatta meg, ideálisan szép hangon és magabiztos muzikalitással; az ugyancsak kiemelt fontosságú trombitaszólamot Komlóssy Gábor játszotta. A Mahler-átirat ezúttal ismét Gémesi maximális kihívások iránti vonzalmát tükrözi. Szögezzük le, hogy a Dal a Földről - az első tétel címe, "Bordal a Föld nyomorúságáról" lett a fesztivál mottója - kamaraegyüttes-átiratának előadása számára nem kedvező tér a hegymagasi templom. A Serei-művel ellentétben, amely valóban nagyobb kamaraegyüttest kíván, itt egy óriási teret kívánó zenekar kicsinyített másának lett volna szüksége legalább valamivel több térre ahhoz, hogy a hangszerek hangja valamilyen egységbe olvadjon össze, "mint a jó rakott burgonyában az ízek" (© by Dobszay László). Ez itt nemigen valósult meg, jóllehet az együttes minden részében kitűnő volt; hadd emeljem ki név szerint is a koncertmestert, Mérey Annát és az immár oboára váltó Horváth Bélát. Hogy mindezek ellenére a darab mégis megszólalt, azt elsősorban három kiváló művésznek köszönhettük. A két énekszólistának, Csordás Klárának és Pataki Potyók Dánielnek, valamint Gémesi Gézának. Pataki ragyogó szépségű hang tulajdonosa és hibátlan zenész, s ha helyenként túlságosan erős volt ez a MűPa hangversenytermére méretezett hang, ugyanúgy a hely adottságai miatt nem olvadt bele a hangzásképbe, mint egyes hangszeres szólamok. Csordás Klára kissé talán sötétített, de izgalmas és tökéletesen kontrollált hangja viszont tökéletesen alkalmazkodott környezetéhez; s ami még sokkal fontosabb: érzékenysége, kifejezésének mélysége és ereje az egész előadást, különösen pedig a csodálatos zárótételt bevilágította. Végül pedig Gémesi Géza a hatalmas opust olyan átgondoltsággal, szuggesztivitással és magabiztossággal, részre és egészre egyaránt koncentrálva szólaltatta meg, amiről csak azt mondhatjuk: óriási.

Hegymagas, július 31.-augusztus 3.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.