Koncert: Terempróba (A Fesztiválzenekar a Mûvészetek Palotájában)

  • - csonta -
  • 2005. január 20.

Zene

Hát igen, valamit elveszítettünk, gondolom, amikor belépek az indiai elefántcsorda etetésére méretezett foyer-ba. Vége a zeneakadémiai korszaknak, itt most nem fogunk randevúkat megbeszélni barátunkkal, kedvesünkkel, jó ismerõseinkkel, vége a tislizõs cigizéseknek - lehet itt egyáltalán dohányozni? A hely minden, csak nem intim, és vajon az lesz-e valaha is? A kérdés nem szónoki, az idõ majd választ ad rá. Egyelõre, mint oly sokan mások, magam is kissé tanácstalanul kóválygok az emeletek, pontosabban szintek között.

Olykor liftbe szállok, olykor kiszállok belõlük, mert akadnak szép számmal felvonók. Most csupán egy dolog foglalkoztat: hogyan szól majd a zene, milyen az akusztika. A földszintre belépve meghatódom, és valahogy elkap a szerethetnék: a terem - noha roppant magas, és leginkább valami hajó belsejére vagy egy többemeletes úszómedencére emlékeztet - üzen némi intimitást; nem megsemmisítõen monumentális, ugyanakkor egészében van benne bizonyos nagyszabású, visszafogott ünnepélyesség. A székek kényelmesek, szinte tágasak, vége a harcnak a könyöklõért, mely a Zeneakadémián még egy Richter-koncertet is oly küzdelmessé tett olykor. Az elsõ részt (Beethoven: II. szimfónia) az egyik oldalpáholyban hallgatom. Azonnal kiderül, hogy a hangzás

szinte tökéletes,

mert noha a fölöttem futó erkélysor lefedné elvileg a zenekart (mint a Zeneakadémián), itt szó sincs errõl, minden megszólal, még a második hegedûket is szinte egyenként lehet kagylózni. Maga az interpretáció sajna érdektelen, Beethoven démoni humora (3. tétel), a bevezetõ komor fensége (1. tétel) csak elhangzik, de nem szólal meg. És ma este üres handabandázásnak hat a zárótétel eszement száguldása is. A zenekar állapota remek, a tempók jók, a hangzás kiegyenlített, de az egész nem áll össze, vagy ha mégis, az inkább lehangoló: Beethoven semmit sem jelentõ múzeumi tárgyként hat valami kiglancolt tárló mögött. És felmerül a kérdés: Mahler gigászi VI. szimfóniája elé minek egyáltalán más mûsorszám? De Fischer Ivánnak bizonyára perdöntõ volt, hogy kifürkéssze, hogyan szól itt egy kisebb együttesre írt bécsi klasszikus szimfónia, azaz Beethoven fiatalkori remeke. Ekkor el is döntöm, szabályos kritikát írni e koncertrõl nem lehet; ez valóban csak terempróba egyelõre.

A Mahlerig szünet, mely a cigihely becserkészésével telik. "Nincsen remény'", kiáltom már majdnem Vörösmartyval, amikor véletlenül belekerülök egy liftbe, mely a tetõre tart. Na itt, a jeges ködben dohányzótárs is akad. Kálmán C. professzor és egotripper - akivel idestova 35 éve járunk a Zeneakadémiára - az emeleten ül; két pippantás közt lelkesen magyarázza, hogy ott is tökéletesen hallatszik minden. Gondolkodom, hogy elcsábulok egy állóhelyre, kipróbálandó fent is a termet, de a Mahler-mû mérete visszadöbbent, alászállok ismét a földszintre. A VI., úgynevezett "Tragikus" szimfóniát az egyik középsõ sorból hallgatom. A hatalmas zenekart foglalkoztató és ezért is ritkán játszott darab más helyen elõadhatatlan lenne Budapesten; az akadémián már az ütõhangszeres szekció sem férne el, a Kongresszusi Központ híresen rossz akusztikájáról meg szó se essék a következõ háromszáz évben! A benyomás sokkal jobb, mint a Beethovennél: orgiasztikus hangzás, csodálatos fafúvók, ihletett ütõsök. Ez a mû nem pusztán hangzás, de látvány is: a negyedik tételben háromszor lesújtó

hatalmas kalapács,

a zizegõ vesszõnyalábok. Érdekes, mintha Fischer Iván ezúttal nem a mû lehengerlõ, földbe taposó, hanem inkább intim, vallomásos, olykor egészen kamarazenés jellegét állítaná a középpontba. A nagyjából hetven perc alatt (hibaként róható fel, hogy az elsõ tétel expozícióját nem ismétlik meg) van idõm elgondolkodni, mit is jelent voltaképpen ez a mahleri téboly, és miféle baromságokat írt Samuels professzor a darab "önéletrajzi vonatkozásáról", melyet remekül ismertet Molnár Szabolcs a mûsorfüzetben. Az akusztika minden képzeletet felülmúl, pedig a szakértõk szerint bizonyos hangszekrények még nincsenek kinyitva (vagy bezárva). Ma ebbe a terembe Mahler (vagy Bruckner) kell, nem Beethoven, netán Haydn. Hogy késõbb mi lesz, hogy a kisebb együtteseket vagy a kamarazenét hogyan közvetítik a falak, majd megtudjuk a tavaszi fesztiválon. De hangszekrények ide vagy oda, ezt a Mahlert nehéz lesz elfelejteni.

Aztán az utcán már vagy tíz perce nyeljük a szúrós ködöt, ám villamos sehol. Mellettem Rockenbauer Zoltán didereg. Nem merném állítani, hogy gazdaszemmel nézi az elõttünk tornyosuló és az üvegtáblák mögött jól láthatóan kiürülõ, furcsa épületet. Arcvonásain inkább egy kérdés, mely megjárja az én agyamat is: hol a francban van a 2-es, és ugyan hova a fenébe lehetne itt beülni egy pohárkára, ha tipródás helyett arra szottyanna kedvünk? Sehol, uram, súgnám neki oda legszívesebben, talán legközelebb valahol a Zeneakadémia környékén...

- csonta -

Nemzeti Hangversenyterem, január 12.

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”