Könyv és kiállítás: Kerekes uszkár (Mai Manó fotográfiái)

  • Kovácsy Tibor
  • 2003. november 27.

Zene

Aképekhez csak ritkásan kapcsolódnak nevek: Kossuth Ferenc, Kemenszky, Vangel, Finaly család, Fuchs Gyurka. Halk mosolyú Jolánok, Berták és Jusztinok, délceg Árminok, Ödönök, tekintetükben enyhe dölyffel. Kisasszonyok, hölgyek, urak. Majd házaspárok sorban, hitvese kezét csak hüvelyk- és mutatóujjal érintő férj: magabiztos mosolyát finomkodóan eltartott, vastag gyűrűs kisujja árnyalja, miközben a lágy tekintetű fiatalasszony készségesen dől kissé előre-oldalt, hogy ne látsszék annyival magasabbnak. Egy-egy hamiskás mosoly, ernyedten pihenő, puha kézfej. Aztán a csecsemők, a cseperedő, főkötős Miklóskák, Manczik, Böskék, Dódi, Kukika lovacskával, műbárány, napernyő, teniszütő. A távolság, az ismeretlenségbe mosódottság miatt csupa rejtély. A műteremfotósnak a megrendelő saját valóságát volt feladata megragadni, a benne rejlő legtöbbet. A műtermi fényképezkedés elhúzódó pillanataiban a kuncsaft átengedhette magát amúgy restellt hiúságának, hogy kitárulkozó magakelletését barnás tónusok jótékonyan poétikus ködébe vonják a vegyszerek.
Aképekhez csak ritkásan kapcsolódnak nevek: Kossuth Ferenc, Kemenszky, Vangel, Finaly család, Fuchs Gyurka. Halk mosolyú Jolánok, Berták és Jusztinok, délceg Árminok, Ödönök, tekintetükben enyhe dölyffel. Kisasszonyok, hölgyek, urak. Majd házaspárok sorban, hitvese kezét csak hüvelyk- és mutatóujjal érintő férj: magabiztos mosolyát finomkodóan eltartott, vastag gyűrűs kisujja árnyalja, miközben a lágy tekintetű fiatalasszony készségesen dől kissé előre-oldalt, hogy ne látsszék annyival magasabbnak. Egy-egy hamiskás mosoly, ernyedten pihenő, puha kézfej. Aztán a csecsemők, a cseperedő, főkötős Miklóskák, Manczik, Böskék, Dódi, Kukika lovacskával, műbárány, napernyő, teniszütő. A távolság, az ismeretlenségbe mosódottság miatt csupa rejtély. A műteremfotósnak a megrendelő saját valóságát volt feladata megragadni, a benne rejlő legtöbbet. A műtermi fényképezkedés elhúzódó pillanataiban a kuncsaft átengedhette magát amúgy restellt hiúságának, hogy kitárulkozó magakelletését barnás tónusok jótékonyan poétikus ködébe vonják a vegyszerek.

Mai Manó nevét Nagymező utcai műteremházának fokozatos felújítása, komoly fotográfiai kiállítóhellyé alakítása óta már ismerjük, munkásságával viszont most találkozhatunk - tárlat és album formájában. Az 1900 körüli Budapest polgárságának megszilárdult, továbbá reménybeli derékhada vonul föl-le a műteremház faragott lépcsőin, tölti emelkedett lelki készülődéssel az időt az elegáns, Róth Miksa-féle üvegablakos várószobában, hogy aztán a kellékek: könyöklők, karosszékek és könnyű asztalkák között, engedelmeskedve a fotográfus előzékeny és aprólékos kéréseinek, pózba álljon és hosszasan úgy is maradjon, a fotográfuséhoz hasonló türelemmel. Emez a dolgát végezte, ők meg saját maguk, ezen belül adott pillanatuk örökkévalóságáért bántak bőkezűen az idővel. Semmi grimasz, játszadozás, semmi üres vigyor. Ez vagyok. Én vagyok ez, önmagam. S mindörökre.

A többi kellék. A ruha, a kalap (a nők esetében olykor nagyon is kalandosan hemzsegő részletek, ívek és alakzatok) otthonról hozott - bár ki tudja, adott esetben nem került-e ügyes hivatkozással valami alkalmatosabb darab a meglévő helyett. Az enteriőr viszont maga a műterem, a háttérben felsejlő oszlopok, indák, rácsok és felhőpamacsok.

És a játékok is jórészt, alighanem. Vajon mitől ilyen nyugodtak ezek a szoknyás, matrózruhás kisfiúk, a kislányok a ropogósra vasalt fodrokkal-bodrokkal (lehetett dolga bőven dadának-cselédnek), csipkékkel és masnikkal? Tucatnyi felvétel közül egy, ha sikerült? Vagy a helyzet kivételességének rejtély-érzete rájuk is átragadt? Netán "a bácsi" tudott valamit, amitől szelíd figyelem lett úrrá rajtuk, kezükben játék nyúllal vagy a játék kocsin, amibe a vágta felszökkenő pillanatába merevedett, igazi táltos paripát fogtak?

Olykor a gyerekek felnagyított képe finom, díszes keretben a falra került - de ez volt a ritka eset. Egy kis színezés, ugyanaz a kislány más és más ruhában, egyetlen oválba foglalva, csipkepaszpartuban - látni ilyet is, óvatos művészkedést, meg egy tréfás portrét, egy oroszlán-arszlánt: a kiállítás valóságos terében látványosabban, de nyomtatásban is elégséges ráutalásként.

Az album bevezető tanulmányában Kincses Károly részletesen bemutatja Mai Manó pályafutását, egy példaszerű életutat, amely különösen a szakma előreviteléért tett közéleti, egyesületi, szervezési erőfeszítésekben gazdag. ` jelentette meg a Magyar Fényképészek Országos Szövetsége első hivatalos közlönyét, amely A Fény címmel "a magyar fényképészet talán legszebb és legjobban szerkesztett" lapja volt. És láthatjuk őt magát is, tiszti egyenruhában, a széken könnyedén hátradőlve, cs. és kir. udvari fényképészhez illőn figyelmes tekintettel.

A kiállítás maga attól nyeri egyszeri, ünnepszerű hangulatát, hogy a képek az egykor maga a fotográfus által használt termekben láthatók. Ez most nem műélvezet: egy letűnt világban vagyunk, belül, és ennek a világnak a majdnem kézzelfogható jelenléte, a kint is, bent is csúszkáló, de értelmünkkel szabályozható vonatkoztatási rendszere adja az élményt. Tekintetek. Testtartások, tárgyak. Konty és labda. Hintaló. Kerekes uszkár.

Kovácsy Tibor

Ab Ovo Kiadó - Magyar Fotográfiai Múzeum, 2003, 159 oldal

A kiállítás (Bp. VI., Nagymező u. 20.) december 7-ig tart nyitva

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”