Kozmopropolisz - Garth Jennings: Galaxis útikalauz stopposoknak

Zene

Ha nem lenne alapjárati akut vagy cseppfertőzés útján az utóbbi napokban szerzett heveny kultmérgezésünk, örülhetnénk, végre ez a regény (úgy kezdte, mint a legnagyobbak, valamikori rádiójáték) is elvergődött a moziba!

Ha nem lenne alapjárati akut vagy cseppfertőzés útján az utóbbi napokban szerzett heveny kultmérgezésünk, örülhetnénk, végre ez a regény (úgy kezdte, mint a legnagyobbak, valamikori rádiójáték) is elvergődött a moziba! (A széles körben népszerű műből valamikor a BBC is készített egy tévésorozatot, ami Magyarországon is hozzáférhető DVD-n.) Nem csoda, hogy csak most került vászonra, ha egyszer az egész galaxist (az mekkora) be kellett járnia. De nincs miért húznunk az orrunkat, még ha utóbb néhányszor be is fürödtünk ezzel az áruvédjeggyel (kult). A játékfilm már csak ilyen, felette hajlamos a ráépülésre. Adaptál, vagy kell, vagy sem minden kép- és természetes regényt, képbe álmodja minden híres ember sorsát, kitalál egy történetet Eminemnek, Szandinak, a helyes Beatles fiúknak, és mindgyakran szereti folytatásokkal terhelni nézőit.

Jelen esetben az összes megátalkodottságunk ellenére kénytelenek vagyunk elfogadni, hogy Douglas Adams történetét bizony kétségtelenül markáns kultusz övezi. Beismerjük, de valahányszor otthon törülközőt csomagolnak az útra, kivetjük a kufferből, úgyis lesz a szállodában. Különben is, a kultusz két dologra legalább feltétlenül jó:

1. hogy ne kelljen elmesélni a történetet;

2. hogy távol tartson a legbátortalanabb kekeckedéstől is, mert aki ilyesmivel próbálkozik, hótbiztos kap a pofájára, hisz bármelyik sarokban megbújhat egy rejtő színű, ám érző szívű rajongó;

3. hogy némi kivagyiságtól fűtött kekeckedésre ösztönözzön, hisz a rajongók úgyis lecsapnak rá, és velünk lesz tele az információs szupersztráda helyi szakasza.

Mindazonáltal sajna megkerülhetetlen egy ilyen esetben az alapmű valamelyes betájolása, ami ugye a fent vázolt veszéllyel terhes program. A Galaxis útikalauz stopposoknak című regényről sok rosszat nem lehet mondani, inkább sok jót (ki leszünk vele segítve). Nagyon helyes darab. Már-már röhejesnek is lehetne nevezni, ha nem tartalmazna egy ordas helyesírási hibát a fordulat. Az ilyen helyes kis dolgoknak mindig nagy volt a vevőköre, ami viszont nem bizonyíték semmire. (Igaz, mondjuk a Kis hercegbe sem rúg bele jó szívvel az ember.) Ami elsőre is roppant szembeötlő, hogy az önmegtartóztatás képmutatása milyen üdítően távol esik tőle. Minek is lacafacázni, ha egyszer körbearanyoskodhatjuk az élet értelmét? Ami ugye, legalább négyféle:

1. 42 (hát ez nem nagy szám);

2. kedvesnek kell nagyon lenni;

3. utazgatni jó.

Tudja a fene, mennyire vicces, hogy egy csomó embert ismerek, aki maradéktalanul tartja magát ezekhez. Mielőtt belevesznénk abba a cukorhegybe, amit Adams összehordott, meneküljünk a sarkításba. Az útikalauz valahol a Gulliver környékére lövi be a lécet, és majdnem ugrik akkorát, mint a Micimackó. A dolog (hatalmas) sikere így kiszámítható abból a képletből, amely kivonja a Gullivert olvasók számát a Gullivert hírből ismerők halmazából. A Micimackóé vagy a kis hercegé sem az a kimondottan alacsony léc, csak minek más utazókat is belekeverni a dologba, de ha már, akkor kábé Jelky Andrással jártunk volna jól. Tetszik, nem tetszik a Galaxis... mégiscsak egy ifjúsági regény, ugyanakkor ezt nem tekinthetjük értékítéletnek.

A történet a mesebeli fantasztikum világában játszódik, úgy nyitunk, hogy nyekk a Földnek, viszont nincs időnk sajnálni, mert Arthur Dentért kell egyből aggódni. Hogy aztán bejárjuk vele és a nevezett bédekkerrel az egész galaxist, ahol azonban már nem kell félnünk, hisz nincs is, csak a mesében.

Erre érkezik a szerencsétlen filmes, aki még a kritikusnál is nagyobb kockázatot kénytelen vállalni az esetleges - és vélelmezhetően gyakran jogos - rajongói számonkérés tekintetében. De miben áll ez a kockázat? Leginkább abban, hogy a filmkészítés mára alaposan elintézte Mici bajtárs mézit. Magyarán a helyességre, a bájra, a szirupra ma már olyan kőbe vésett receptjei vannak a mozinak, hogy filmkészítő legyen a talpán, aki ki bírja vonni magát a hatásuk alól, és hajlandó egyáltalán kísérletet tenni a Dr. Pepper celluloid alapú receptjének feltalálására. Tudhatta ezt Garth Jennings is, mert eleve meg sem próbálta. Nem tétovázott, fogta a polcon az elsőt, aztán ami belefér. Mondjuk a Sztárom a párom vagy a Nick Hornby-adaptációk kellemkedésein túl azért még lett volna keresgélnivalója, de esze ágában nem volt fárasztania magát. A fantasz-tikum mezején sem merészkedett el persze a Stalkerig vagy a 2001. Ûrodüsszeiáig, ami egy népszerűségre törekvő műtől első blikkre marhaság is lett volna, de a Csillagok háborúja sajnos ezúttal kevés. Miért? A mézért. Mert Adams műve is elmegy a Gulliverig, legalábbis nagyralátóságában. Meg ha úgyis cukorba kell fojtani, akkor inkább mégis valami keserűvel tegyük, mert az csak hagy valami mellékhatást, a kevésbé erős íz viszont semmit. Ilyenformán minden filmes adaptáció legfontosabb terepén, a vizualitás mezején, tehát rögtön a startnál adódnak később alig orvosolható bajok. Pláne egy olyan műnél, ami beszáguldja a világmindenséget sepercben, s ilyenformán felelőtlenül nagy teret enged az olvasói fantáziának. Mert mire Jennings Vogonjainak jól nevelt csúfsága, ha Jabba már harminc évvel ezelőttről megvan mindenkinek? Az űrhajóbelső meg még régebbről. Így hiába mutat a film néhány valóban lenyűgöző "űrbéli" kompozíciót, az alkalmazott fantázia határai nagyon is ismeretesek rögtön ahhoz, hogy ne számítsunk különösebb meglepetésre. Tehát se Gulliver, se kis herceg (az sem véletlen, hogy a világ filmkészítése sem tudott velük soha mit kezdeni).

Ha el fogadjuk is azt, hogy lehet egy megváltástörténetet egy nagy kanál cukorral lenyom-ni a gyerek torkán, miként tette ezt Douglas Adams, a film ez irányú kényelmességét akkor sem menti semmi. Ennek a filmnek a közlendőjét - de csuda jópofa dolog is az élet értelmét negyvenkettőre kiszámolni - nincs miért nyakon önteni semmiféle sziruppal, pláne nem a jelzett finomítókban kikotyvasztottal, ragad az magától is, mint a veszett fene.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.