lemez - CLAUDIO ABBADO

  • - csont -
  • 2010. május 20.

Zene

(1933-) kései pályája valósággal csoda. Megrettentünk, amikor a kilencvenes években hírét vettük halálosnak tűnő betegségének, és aztán hálát adtunk istennek 2004 áprilisában, amikor a Zeneakadémián mégis láthattuk egy felülmúlhatatlan Mahler Kilencedik-előadással.
(1933-) kései pályája valósággal csoda. Megrettentünk, amikor a kilencvenes években hírét vettük halálosnak tûnõ betegségének, és aztán hálát adtunk istennek 2004 áprilisában, amikor a Zeneakadémián mégis láthattuk egy felülmúlhatatlan Mahler Kilencedik-elõadással. Valaki a halál révén gyõzte le a halált, hiszen Mahler mûve köztudottan a halálról szól. Azóta Abbado egyre-másra készíti az életigenlõ, szinte derûs felvételeket, elég legyen most megemlíteni Mozart hegedûversenyeinek dupla lemezét. 2010-re, a Pergolesi-évre három album jelenik meg tõle, most a másodikat hallgattuk.

És megint a halálnál vagyunk. Úgy tûnik, Pergolesit nem szerette az istenség, hiszen 1736-ban, mindössze huszonhat évesen vette el az életét. Hogy esetében nem üres a hamleti frázis, miszerint ha megéri, belõle nagy király vált volna még, azt ez a csodálatosan mély, sûrû, letaglózóan melankolikus felvétel bizonyíthatja. Nem kérdés, hogy a legmegrázóbb szám a Salve Regina, Pergolesi egyik utolsó mûve. A fájdalomtól szinte túlcsorduló bevezetõ ütemek után (az Abbado alapította Orchestra Mozart odalehelt vonóshangzásában) a kontraalt, Sara Mingardo ideális siratóaszszonynak bizonyul: kétségbeesése fegyelmezett, mégis elemi. Caravaggio meg Mantegna ihlette ezt az elõadást.

Micsoda ellentétben áll ezzel a 112. zsoltár, a Laudate pueri világos, szinte udvarian világi hangja! Nem véletlenül az utolsó szám a lemezen. Abbado olvasta Adyt: "Az Élet él és élni akar".

Universal/Deutsche Grammophon/Archiv, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.