lemez - KVELERTAK: KVELERTAK

  • - vincze -
  • 2010. augusztus 5.

Zene

Ha valaki otthonosabban mozog a nagyközönség számára ismeretlen metálzenekarok területén, valószínűleg találkozott már a Kvelertak nevével, hiszen a norvég banda körül debütáló lemezének múlt havi megjelenése óta akkora underground felhajtás kerekedett, ami jószerivel már gyanús. Komoly rockmagazinok zengenek ódákat erről az anyagról, a zenekar pedig elcsípte az év talán legmenőbb extrém zenei turnéját a Converge, a Kylesa és a Gaza társaságában, amely egyébként hazánkat is eléri majd augusztus 9-én.
Ha valaki otthonosabban mozog a nagyközönség számára ismeretlen metálzenekarok területén, valószínûleg találkozott már a Kvelertak nevével, hiszen a norvég banda körül debütáló lemezének múlt havi megjelenése óta akkora underground felhajtás kerekedett, ami jószerivel már gyanús. Komoly rockmagazinok zengenek ódákat errõl az anyagról, a zenekar pedig elcsípte az év talán legmenõbb extrém zenei turnéját a Converge, a Kylesa és a Gaza társaságában, amely egyébként hazánkat is eléri majd augusztus 9-én. Ráadásul ennek az albumnak nem más volt a producere, mint Kurt Ballou, a Converge gitárosa, aki az utóbbi években több állat hangzású, zajos-koszos remekmûvet összerakott már, és ebben a szcénában az egyik legkeresettebb szakember.

A Kvelertak elsõ lemeze ehhez méltóan is szól, és az elsõ öt-hat dalig egészen zseniálisnak tûnik az a vegyület, amit összekutyult magának a norvég hatos fogat. A recept: vegyünk egy-két klasszikus black metal riffet, olykor a nagyoktól elcsórva, adjunk hozzá kellõen agresszív, mogorván rekesztõ énekhangot, aztán hallgassuk rommá a teljes skandináv rock `n' roll színtér tíz évvel ezelõtti jelentõs lemezeit, majd kezdjünk dalokat írni! A végeredmény olyan lesz, mintha a Satyricon és a Turbonegro tagjai jöttek volna össze egy projektre úgy, hogy az egykori Hellacopters-fõnök, Nicke Andersson is ott lebzselt a környéken a témák születésénél. Egészen pofátlanul király, bár cseppet sem eredeti megoldásoktól hemzseg a lemez, amelyek közül a Blodtsrst közepére helyezett, teljesen alap, mégis zseniális rockriff és a nóta végére illesztett klimpírozás viszi a pálmát. Az album közepétõl viszont folyamatosan fárad és ül le a produkció, ami egy majdnem ötvenperces lemeznél kimondottan szomorú. Ezzel együtt az anyag elsõ fele minden kétséget kizáróan odahelyezendõ 2010 legszórakoztatóbb zenéi közé.

Indie Recordings, 2010

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.