Lemez - Legendák vagyunk - R.E.M.: Collapse Into Now

Zene

Az most már egészen biztos, hogy az R.E.M. pályafutása mindig is két szakaszra lesz osztva: a Bill Berry kiválása előtti és utáni periódusra.
A legtöbben egyetértenek abban, hogy a dobos 1997-es távozása óta az athensi alterhéroszok már nem tudják azt a szintet hozni, mint korábban, és ez megint csak azt az elméletet látszik igazolni, mely szerint az ütemfelelős rendkívül fontos poszt egy zenekarban. Azóta persze sokan ráaggatták a return-to-form jelzőt egy-egy aktuális lemezükre, legtöbbször a kellemes Beach Boys-motívumokat beemelő Revealre vagy még inkább a legutóbbi, a rockos R.E.M.-et visszahozó Accelerate-re.

Az, hogy Michael Stipe, Peter Buck és Mike Mills közben mégsem süllyedt le soha a lesajnálandó, unalmas dinoszaurusz-kommunába, elsősorban annak volt köszönhető, hogy élőben lenyűgözőek maradtak - lásd például a 2008-as szigetes fellépést. Az Accelerate-tel kivívott szakmai siker pedig azt jelezte, hogy továbbra is érdemes alkotó zenekarként számolni velük, úgyhogy sokan kíváncsiak voltak a Collapse Into Now-ra. Ami úgy indul, mintha egyenesen az előző album folytatódna: a Patti Smith énekével is megtámogatott Discoverer egy jópofa rockdal, az ezt követő All The Best meg még rockosabb, és ebben a frontember üzen a fiatalabb nemzedéknek: "Megmutatom a srácnak, hogy kell ezt jól csinálni." Ezt követően viszont olyan dalok jönnek, melyek az Accelerate-ről teljes mértékben hiányoztak - akusztikus, lassú felvételek, hol több (a sokak által az 1992-es Drive pozitívabb változatának tekintett Überlinben), hol kevesebb (az alig hallható Eddie Vedder közreműködésével felvett It Happened Todayben) sikerrel. Szintén ebbe a kategóriába sorolható a 2008-as Houston című dalra, na és a Katrina hurrikán által szinte elpusztított New Orleansra utaló Oh My Heart: amíg Stipe 2008-ban azt énekelte, hogy "ha a vihar nem öl meg, akkor majd a kormány", addig most már "a vihar nem ölt meg, és új kormány van" sorokkal örül Barack Obama sikerének.

A kellemes Every Day Is Yours To Win után is gyors és lassú darabok váltják egymást. Az előbbiek közül kiemelkedik még a Mine Smell Like Honey és különösen a Peacheszel felvett Alligator_Aviator_Autopilot_Antimatter, a zárást pedig mindenképp fontos megemlíteni, az ugyanis nem más, mint a New Adventures In Hi-Fi legjobb pillanatait is idéző, ihletért ezúttal is Patti Smith-hez nyúló spoken wordös Blue, ami tovább szilárdítja az együttes megingathatatlannak tűnő pozícióját. A poptörténet megmutatta, hogy ennyi idősen egy zenekar sem tudott már csúcslemezeket gyártani, de a középkorú generációból még mindig az R.E.M. csinálja a legjobb albumokat. És ez is nagy szó.

Warner, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.