Lemez - Legendák vagyunk - R.E.M.: Collapse Into Now

Zene

Az most már egészen biztos, hogy az R.E.M. pályafutása mindig is két szakaszra lesz osztva: a Bill Berry kiválása előtti és utáni periódusra.
A legtöbben egyetértenek abban, hogy a dobos 1997-es távozása óta az athensi alterhéroszok már nem tudják azt a szintet hozni, mint korábban, és ez megint csak azt az elméletet látszik igazolni, mely szerint az ütemfelelős rendkívül fontos poszt egy zenekarban. Azóta persze sokan ráaggatták a return-to-form jelzőt egy-egy aktuális lemezükre, legtöbbször a kellemes Beach Boys-motívumokat beemelő Revealre vagy még inkább a legutóbbi, a rockos R.E.M.-et visszahozó Accelerate-re.

Az, hogy Michael Stipe, Peter Buck és Mike Mills közben mégsem süllyedt le soha a lesajnálandó, unalmas dinoszaurusz-kommunába, elsősorban annak volt köszönhető, hogy élőben lenyűgözőek maradtak - lásd például a 2008-as szigetes fellépést. Az Accelerate-tel kivívott szakmai siker pedig azt jelezte, hogy továbbra is érdemes alkotó zenekarként számolni velük, úgyhogy sokan kíváncsiak voltak a Collapse Into Now-ra. Ami úgy indul, mintha egyenesen az előző album folytatódna: a Patti Smith énekével is megtámogatott Discoverer egy jópofa rockdal, az ezt követő All The Best meg még rockosabb, és ebben a frontember üzen a fiatalabb nemzedéknek: "Megmutatom a srácnak, hogy kell ezt jól csinálni." Ezt követően viszont olyan dalok jönnek, melyek az Accelerate-ről teljes mértékben hiányoztak - akusztikus, lassú felvételek, hol több (a sokak által az 1992-es Drive pozitívabb változatának tekintett Überlinben), hol kevesebb (az alig hallható Eddie Vedder közreműködésével felvett It Happened Todayben) sikerrel. Szintén ebbe a kategóriába sorolható a 2008-as Houston című dalra, na és a Katrina hurrikán által szinte elpusztított New Orleansra utaló Oh My Heart: amíg Stipe 2008-ban azt énekelte, hogy "ha a vihar nem öl meg, akkor majd a kormány", addig most már "a vihar nem ölt meg, és új kormány van" sorokkal örül Barack Obama sikerének.

A kellemes Every Day Is Yours To Win után is gyors és lassú darabok váltják egymást. Az előbbiek közül kiemelkedik még a Mine Smell Like Honey és különösen a Peacheszel felvett Alligator_Aviator_Autopilot_Antimatter, a zárást pedig mindenképp fontos megemlíteni, az ugyanis nem más, mint a New Adventures In Hi-Fi legjobb pillanatait is idéző, ihletért ezúttal is Patti Smith-hez nyúló spoken wordös Blue, ami tovább szilárdítja az együttes megingathatatlannak tűnő pozícióját. A poptörténet megmutatta, hogy ennyi idősen egy zenekar sem tudott már csúcslemezeket gyártani, de a középkorú generációból még mindig az R.E.M. csinálja a legjobb albumokat. És ez is nagy szó.

Warner, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.