lemez - Noah & The Whale: Last Night On Earth

Zene

A londoni Noah & The Whale második, 2009-es albumának (The First Days Of Spring) ott a helye minden idők legjobb szakítós lemezeinek élmezőnyében, ráadásul sok más, hasonló témájú művel ellentétben ők nemcsak nyavalyogtak, hanem már a kiutat is próbálták meglátni. Konkrétan Charlie Fink frontemberről volt szó, aki Laura Marling énekesnővel való szakítását tárta akkor a világ elé.
A londoni Noah & The Whale második, 2009-es albumának (The First Days Of Spring) ott a helye minden idõk legjobb szakítós lemezeinek élmezõnyében, ráadásul sok más, hasonló témájú mûvel ellentétben õk nemcsak nyavalyogtak, hanem már a kiutat is próbálták meglátni. Konkrétan Charlie Fink frontemberrõl volt szó, aki Laura Marling énekesnõvel való szakítását tárta akkor a világ elé. És visszatérve a kiútra: a harmadik albumon egyrészt már ott az alapigazság az elsõ kislemezre másolt sláger címében (L.I.F.E.G.O.E.S.O.N.), másrészt az eddig megszokott indie-folkot vidám, szintetizátoros gitárpop váltja. "riási tehát az elkanyarodás az olyan elõadóktól, mint a Belle & Sebastian, az Arcade Fire és az Elbow - a csak címében sötét Last Night On Earth-öt egy kicsit talán a Snow Patrolhoz lehet hasonlítani, de ennél még õk is érdekesebbek. A melankólia alighanem jobban fekszik a Noah & The Whale-nek, mert ezúttal nyoma sincs annak az izgalomnak, amit a legutóbbi alkalommal még képesek voltak kiváltani. Fink hanghordozása néha kifejezetten irritáló, a dalok pedig érdektelenek: a Life Is Life-nak már a címe is rossz, a Give It All Back nem más, mint a Summer Of 69 újraírt változata, a Waiting For My Chance To Come pofátlan Tom Petty-nyúlás; egyedül a Line címû szám képes egy kis bizsergést okozni. Kár értük, de hát biztosan csinálnak még ennél jobb lemezt is, ha megint jön valami szakítás. Addig meg kihúzzuk a First Days Of Springgel, vagy esetleg a 2008-as debüttel, a Peaceful The World Lays Me Downnal.

Mercury/Universal, 2011

***

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.