lemez - THE FALL: YOUR FUTURE OUR CLUTTER

  • Nagy V. Gergõ
  • 2010. július 29.

Zene

Amikor Mark E. Smith zenekara negyedik kislemezén egy vese- és alkoholproblémákkal küszködő öregedő proli büszke monológját kántálta el a Fiery Jackben, akkor nem csupán Britannia lerobbant iparvárosainak jellegzetes embertípusát rajzolta meg, hanem majdani, öregkori énjéről is igyekezett képet alkotni.
Amikor Mark E. Smith zenekara negyedik kislemezén egy vese- és alkoholproblémákkal küszködõ öregedõ proli büszke monológját kántálta el a Fiery Jackben, akkor nem csupán Britannia lerobbant iparvárosainak jellegzetes embertípusát rajzolta meg, hanem majdani, öregkori énjérõl is igyekezett képet alkotni. Akkortájt korántsem volt elképzelhetetlen, hogy a The Fall mogorva frontembere megannyi honfitársához hasonlóan pulthoz ragadt kocsmaprófétaként végzi majd - ellenben az, hogy az avantgárd ihletésû manchesteri poszt-punk kultzenekar harminc évvel késõbb termékenységben és hatásában csak a legnagyobbakhoz lesz mérhetõ, alighanem senki fejében sem fordulhatott meg. Az pedig végképp nem, hogy a The Fall három évtizeden át olyanformán tud majd megbízhatóan magas színvonalat és egyedi minõséget hozni, hogy az induláskor kidolgozott formula vajmi keveset változik - ami annak fényében különösen jelentékeny teljesítmény, hogy az eltelt idõ alatt majd' félszáz zenekartag cserélõdött le Smith sámáni figurája körül.

A huszonnyolcadik (!) sorlemez meglepõmód ugyanazzal a gárdával készült, mint az elõzõ Imperial Wax Solvent, és ahhoz hasonlóan az erõsebb (még ha vélhetõen nem is az örökbecsû) Fall-lemezek közé tartozik. Még elõdjénél is meggyõzõbben bizonyítja az eredeti recept érvényét és tartósságát, hiszen a feszes, monoton ritmusok, a szimpla, zakatoló riffek, valamint Smith mániákus énekbeszéde régen tapasztalt vitalitással és erõvel szólal meg a korongon. Kár, hogy a második etapban jócskán gyengébb tételek is elõkerülnek, és mintha Smith szarkazmusa is fádabb lenne a megszokottnál. Ami persze érthetõ, hiszen az öregségrõl, az új generáció utálatáról, orvosi kezelésekrõl és nyugdíjba vonulásról lamentál e néhol roppant személyes albumon - hiába azonban az olykor komor gondolatok, ha a nagyobbára gyors tempójú dalok elõvezetése kicsattanó életörömrõl, de legalábbis éltetõ dührõl tudósít.

Domino/Neon Music, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.