lemez - THE FALL: YOUR FUTURE OUR CLUTTER

  • Nagy V. Gergõ
  • 2010. július 29.

Zene

Amikor Mark E. Smith zenekara negyedik kislemezén egy vese- és alkoholproblémákkal küszködő öregedő proli büszke monológját kántálta el a Fiery Jackben, akkor nem csupán Britannia lerobbant iparvárosainak jellegzetes embertípusát rajzolta meg, hanem majdani, öregkori énjéről is igyekezett képet alkotni.
Amikor Mark E. Smith zenekara negyedik kislemezén egy vese- és alkoholproblémákkal küszködõ öregedõ proli büszke monológját kántálta el a Fiery Jackben, akkor nem csupán Britannia lerobbant iparvárosainak jellegzetes embertípusát rajzolta meg, hanem majdani, öregkori énjérõl is igyekezett képet alkotni. Akkortájt korántsem volt elképzelhetetlen, hogy a The Fall mogorva frontembere megannyi honfitársához hasonlóan pulthoz ragadt kocsmaprófétaként végzi majd - ellenben az, hogy az avantgárd ihletésû manchesteri poszt-punk kultzenekar harminc évvel késõbb termékenységben és hatásában csak a legnagyobbakhoz lesz mérhetõ, alighanem senki fejében sem fordulhatott meg. Az pedig végképp nem, hogy a The Fall három évtizeden át olyanformán tud majd megbízhatóan magas színvonalat és egyedi minõséget hozni, hogy az induláskor kidolgozott formula vajmi keveset változik - ami annak fényében különösen jelentékeny teljesítmény, hogy az eltelt idõ alatt majd' félszáz zenekartag cserélõdött le Smith sámáni figurája körül.

A huszonnyolcadik (!) sorlemez meglepõmód ugyanazzal a gárdával készült, mint az elõzõ Imperial Wax Solvent, és ahhoz hasonlóan az erõsebb (még ha vélhetõen nem is az örökbecsû) Fall-lemezek közé tartozik. Még elõdjénél is meggyõzõbben bizonyítja az eredeti recept érvényét és tartósságát, hiszen a feszes, monoton ritmusok, a szimpla, zakatoló riffek, valamint Smith mániákus énekbeszéde régen tapasztalt vitalitással és erõvel szólal meg a korongon. Kár, hogy a második etapban jócskán gyengébb tételek is elõkerülnek, és mintha Smith szarkazmusa is fádabb lenne a megszokottnál. Ami persze érthetõ, hiszen az öregségrõl, az új generáció utálatáról, orvosi kezelésekrõl és nyugdíjba vonulásról lamentál e néhol roppant személyes albumon - hiába azonban az olykor komor gondolatok, ha a nagyobbára gyors tempójú dalok elõvezetése kicsattanó életörömrõl, de legalábbis éltetõ dührõl tudósít.

Domino/Neon Music, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.