Lemez - Utolsó kísérlet - Manic Street Preachers: Postcards From A Young Man

Zene

Vannak zenekarok, melyek negyedszázados jubileumuk felé közeledve mondanivaló-hiányban szenvednek, és már csak nosztalgiaturnékra képesek - és vannak azok az együttesek, melyek ekkor is valósággal ontják magukból az albumokat, szinte pillanatnyi leállás nélkül. A walesi Manic Street Preachers ez utóbbi kategóriába tartozik: a tavalyi Journal For Plague Lovers után bő egy évvel már itt is az új lemez.

Vannak zenekarok, melyek negyedszázados jubileumuk felé közeledve mondanivaló-hiányban szenvednek, és már csak nosztalgiaturnékra képesek - és vannak azok az együttesek, melyek ekkor is valósággal ontják magukból az albumokat, szinte pillanatnyi leállás nélkül. A walesi Manic Street Preachers ez utóbbi kategóriába tartozik: a tavalyi Journal For Plague Lovers után bő egy évvel már itt is az új lemez.

A Manic karrierje természetesen tartalmazott mélypontokat: tizenöt évvel ezelőtt eltűnt gitárosuk és első számú szövegírójuk, a dekadens Richey James Edwards, és ekkor a feloszlás gondolata is felmerült, a 2000-es évek első felében pedig átéltek egy kreatív hullámvölgyet - más kérdés, hogy az ekkor kiadott albumaik, a Know Your Enemy és a Lifeblood sok egyéb zenekarnak a becsületére váltak volna. A fordulópontot a Send Away The Tigers jelentette 2007-ben: azóta nem nagyon bírnak hibázni. Két évvel később megzenésítették Edwards másfél évtizeddel korábban hátrahagyott verseit, s a Journal... Magyarországot is érintő turnéján lehengerlő (Puskás Öcsi előtt is tisztelgő) best of műsorral bűvölték el a Sziget közönségét.

A zenekar a tavalyi albumot az 1994-es The Holy Bible-hoz hasonlította, a Postcardst (melynek borítóján Tim Roth látható egy Polaroiddal) pedig a két évvel későbbi, jóval slágeresebb Everything Must Gohoz. Egyértelmű, hogy az Edwards-szövegekhez komor zenei hangulat illett, most viszont jóval felszabadultabb a trió, a tagok pedig többször is azt nyilatkozták, hogy ez az "utolsó kísérletük a tömegkommunikációra", már ami a slágereket illeti. Márpedig ezekből van itt bőven: a sokatmondó címmel ellátott (It's Not War) Just The End Of Love egyaránt idézi a Cardigans énekesnőjével három éve előadott Your Love Alone Is Not Enough-ot, illetve a régi nagy slágert, a zsurnalisztáknak beszóló You Love Ust. A Manicre mindig is jellemző enyhe glam és hard rock hajlamok ezúttal a címadó dalban bukkannak fel, melyet többek között az inspirált, hogy Nicky Wire szövegíró/basszusgitáros gyerekkorában kapott egy képeslapot Morrisseytől. A kicsit gospeles Some Kind Of Nothingnessben az Echo & The Bunnymen frontembere, Ian McCulloch vendégeskedik, de az ex-Guns N' Roses-os Duff és a Velvet Underground varázslója, John Cale is felbukkan a lemezen. A hatások simán tetten érhetőek: James Bradfield hangja miatt itt dübörög a Queen, a Golden Platitudes a Wire szerint is olyan, mint egy agyonszteroidozott Beatles-dal, a The Descentben David Bowie és az ELO randizik, a Hazelton Avenue-t mintha egy Ziggy-tripen lévő Elton John játszaná, a Sean Moore dobos által előadott trombitaszólamot is tartalmazó The Future Has Been Here Forever kapcsán pedig még a kortárs Wilco is szóba hozható. Ha tényleg ez az utolsó kísérlet a tömegek megmozgatására, akkor a próbálkozás tökéletesen sikerült.

Sony, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.