Lemez - Utolsó kísérlet - Manic Street Preachers: Postcards From A Young Man

Zene

Vannak zenekarok, melyek negyedszázados jubileumuk felé közeledve mondanivaló-hiányban szenvednek, és már csak nosztalgiaturnékra képesek - és vannak azok az együttesek, melyek ekkor is valósággal ontják magukból az albumokat, szinte pillanatnyi leállás nélkül. A walesi Manic Street Preachers ez utóbbi kategóriába tartozik: a tavalyi Journal For Plague Lovers után bő egy évvel már itt is az új lemez.

Vannak zenekarok, melyek negyedszázados jubileumuk felé közeledve mondanivaló-hiányban szenvednek, és már csak nosztalgiaturnékra képesek - és vannak azok az együttesek, melyek ekkor is valósággal ontják magukból az albumokat, szinte pillanatnyi leállás nélkül. A walesi Manic Street Preachers ez utóbbi kategóriába tartozik: a tavalyi Journal For Plague Lovers után bő egy évvel már itt is az új lemez.

A Manic karrierje természetesen tartalmazott mélypontokat: tizenöt évvel ezelőtt eltűnt gitárosuk és első számú szövegírójuk, a dekadens Richey James Edwards, és ekkor a feloszlás gondolata is felmerült, a 2000-es évek első felében pedig átéltek egy kreatív hullámvölgyet - más kérdés, hogy az ekkor kiadott albumaik, a Know Your Enemy és a Lifeblood sok egyéb zenekarnak a becsületére váltak volna. A fordulópontot a Send Away The Tigers jelentette 2007-ben: azóta nem nagyon bírnak hibázni. Két évvel később megzenésítették Edwards másfél évtizeddel korábban hátrahagyott verseit, s a Journal... Magyarországot is érintő turnéján lehengerlő (Puskás Öcsi előtt is tisztelgő) best of műsorral bűvölték el a Sziget közönségét.

A zenekar a tavalyi albumot az 1994-es The Holy Bible-hoz hasonlította, a Postcardst (melynek borítóján Tim Roth látható egy Polaroiddal) pedig a két évvel későbbi, jóval slágeresebb Everything Must Gohoz. Egyértelmű, hogy az Edwards-szövegekhez komor zenei hangulat illett, most viszont jóval felszabadultabb a trió, a tagok pedig többször is azt nyilatkozták, hogy ez az "utolsó kísérletük a tömegkommunikációra", már ami a slágereket illeti. Márpedig ezekből van itt bőven: a sokatmondó címmel ellátott (It's Not War) Just The End Of Love egyaránt idézi a Cardigans énekesnőjével három éve előadott Your Love Alone Is Not Enough-ot, illetve a régi nagy slágert, a zsurnalisztáknak beszóló You Love Ust. A Manicre mindig is jellemző enyhe glam és hard rock hajlamok ezúttal a címadó dalban bukkannak fel, melyet többek között az inspirált, hogy Nicky Wire szövegíró/basszusgitáros gyerekkorában kapott egy képeslapot Morrisseytől. A kicsit gospeles Some Kind Of Nothingnessben az Echo & The Bunnymen frontembere, Ian McCulloch vendégeskedik, de az ex-Guns N' Roses-os Duff és a Velvet Underground varázslója, John Cale is felbukkan a lemezen. A hatások simán tetten érhetőek: James Bradfield hangja miatt itt dübörög a Queen, a Golden Platitudes a Wire szerint is olyan, mint egy agyonszteroidozott Beatles-dal, a The Descentben David Bowie és az ELO randizik, a Hazelton Avenue-t mintha egy Ziggy-tripen lévő Elton John játszaná, a Sean Moore dobos által előadott trombitaszólamot is tartalmazó The Future Has Been Here Forever kapcsán pedig még a kortárs Wilco is szóba hozható. Ha tényleg ez az utolsó kísérlet a tömegek megmozgatására, akkor a próbálkozás tökéletesen sikerült.

Sony, 2010

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."