Lemez: Eggyel bõvült (David Byrne: Grown Backwards)

Zene

Tetszenek a Talking Headsre emlékezni? Hát persze. A Talking Headset nem lehet elfelejteni. A hetvenes évek végén, amikor az új hullám dúlt New Yorkban, nem volt nála dögösebb funkys tánczenekar. De azért túl lehetett élni a felbomlását is, mert jól látszódott, hogy abban a körben (a fejes) David Byrne már nem tudja kifuttatni a társmûvészetekhez és a világzenéhez kötõdõ terveit. Ami pedig a (késõbbi) szólólemezeit illeti, jó néhány überelte az utolsó két Talking Heads-dobást, arról nem beszélve, hogy szinte az összesen felbukkant egy-egy, a régi szép idõkre utaló szerzemény.

Tetszenek a Talking Headsre emlékezni? Hát persze. A Talking Headset nem lehet elfelejteni. A hetvenes évek végén, amikor az új hullám dúlt New Yorkban, nem volt nála dögösebb funkys tánczenekar. De azért túl lehetett élni a felbomlását is, mert jól látszódott, hogy abban a körben (a fejes) David Byrne már nem tudja kifuttatni a társmûvészetekhez és a világzenéhez kötõdõ terveit. Ami pedig a (késõbbi) szólólemezeit illeti, jó néhány überelte az utolsó két Talking Heads-dobást, arról nem beszélve, hogy szinte az összesen felbukkant egy-egy, a régi szép idõkre utaló szerzemény.

Byrne szólólemezei annyifélék, mint a nyû: míg a Music for "The Knee Plays" New Orleans-i ihletésû rézfúvós, addig a The Forest klasszikus-szimfonikus színházi zene, a Lead Us Not into Temptation vonósok és billentyûk uralta melankolikus filmzene, a The Catherine Wheel a Brian Enóval közös dolgokat idézõ balettzene, a Rei Momo döntõen és az Uh-Oh (legalábbis a ritmusaiban) latin tánczene, a David Byrne szolid rockzene, a Feelings trip-hoppal kacérkodó kaland, a Look into the Eyeball pedig mondjuk mindennek az ötvözete. A Rei Momo és a The Catherine Wheel minimum kötelezõ olvasmány, de a Feelings is melegen ajánlott, úgy megdobja a (közremûködõ) Morcheeba. És hát a Look into the Eyeball sem érdektelen, mert miközben megvillantja Byrne ismert vonásait, elõrevetíti a vonósok iránti vonzalmát is.

Na most a Grown Backwardsot jóval nehezebb stilárisan vagy földrajzilag körüljárni, mint Byrne bármelyik szólóalbumát. Nem is pop-, nem is rock-, nem is kortárs, nem is világzene - és nem is érdemes a besorolásán görcsölni. Ezúttal a Dialog Box és a Lazy az a bizonyos szép emlékû, de ettõl még a rock fel sem merül, mint ahogy az operaklasszikusok befolyását sem hangsúlyoznám pusztán attól, hogy egy Bizet- (Au Fond du Temple Saint) és egy Verdi-ária (Un di Felice, Eterea) is elõkerült. Jobb híján beérném ennyivel: a Grown Backwards egy olyan dalfüzér, amely meglehetõsen kilóg David Byrne életmûvébõl - s noha nincs benne semmi döntõen "szokatlan", mégis újdonságerejû. A fene sem tudja, de tényleg, valahogy egyszerre hallgatóbarát és experimentális. Egy csomó fura hangulatú dal, talán egyik sem kólint úgy istenigazából fejbe, de nekem valamiért újra és újra kellenek, újra és megint. Ha nem egy texasi kamaraegyüttes, a The Tosca Strings kapta volna a fõszerepet, egybõl rávágnám: egy ilyen "gyökértelen" produktum csakis New York-i lehet, ahol a többi jeles Byrne-kollaborátor: Carla Bley, Lee Soloff, Ray Anderson, Jane Scarpantoni, Kenny Wollesen, John Patitucci terem. De ezen még gondolkodnom kell.

Ami biztos: eggyel bõvült a kötelezõ Byrne-anyagok sora. Byrne-t nem lehet elfelejteni.

Marton László Távolodó

Nonesuch/Warner, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.