Lemez: Eggyel bõvült (David Byrne: Grown Backwards)

Zene

Tetszenek a Talking Headsre emlékezni? Hát persze. A Talking Headset nem lehet elfelejteni. A hetvenes évek végén, amikor az új hullám dúlt New Yorkban, nem volt nála dögösebb funkys tánczenekar. De azért túl lehetett élni a felbomlását is, mert jól látszódott, hogy abban a körben (a fejes) David Byrne már nem tudja kifuttatni a társmûvészetekhez és a világzenéhez kötõdõ terveit. Ami pedig a (késõbbi) szólólemezeit illeti, jó néhány überelte az utolsó két Talking Heads-dobást, arról nem beszélve, hogy szinte az összesen felbukkant egy-egy, a régi szép idõkre utaló szerzemény.

Tetszenek a Talking Headsre emlékezni? Hát persze. A Talking Headset nem lehet elfelejteni. A hetvenes évek végén, amikor az új hullám dúlt New Yorkban, nem volt nála dögösebb funkys tánczenekar. De azért túl lehetett élni a felbomlását is, mert jól látszódott, hogy abban a körben (a fejes) David Byrne már nem tudja kifuttatni a társmûvészetekhez és a világzenéhez kötõdõ terveit. Ami pedig a (késõbbi) szólólemezeit illeti, jó néhány überelte az utolsó két Talking Heads-dobást, arról nem beszélve, hogy szinte az összesen felbukkant egy-egy, a régi szép idõkre utaló szerzemény.

Byrne szólólemezei annyifélék, mint a nyû: míg a Music for "The Knee Plays" New Orleans-i ihletésû rézfúvós, addig a The Forest klasszikus-szimfonikus színházi zene, a Lead Us Not into Temptation vonósok és billentyûk uralta melankolikus filmzene, a The Catherine Wheel a Brian Enóval közös dolgokat idézõ balettzene, a Rei Momo döntõen és az Uh-Oh (legalábbis a ritmusaiban) latin tánczene, a David Byrne szolid rockzene, a Feelings trip-hoppal kacérkodó kaland, a Look into the Eyeball pedig mondjuk mindennek az ötvözete. A Rei Momo és a The Catherine Wheel minimum kötelezõ olvasmány, de a Feelings is melegen ajánlott, úgy megdobja a (közremûködõ) Morcheeba. És hát a Look into the Eyeball sem érdektelen, mert miközben megvillantja Byrne ismert vonásait, elõrevetíti a vonósok iránti vonzalmát is.

Na most a Grown Backwardsot jóval nehezebb stilárisan vagy földrajzilag körüljárni, mint Byrne bármelyik szólóalbumát. Nem is pop-, nem is rock-, nem is kortárs, nem is világzene - és nem is érdemes a besorolásán görcsölni. Ezúttal a Dialog Box és a Lazy az a bizonyos szép emlékû, de ettõl még a rock fel sem merül, mint ahogy az operaklasszikusok befolyását sem hangsúlyoznám pusztán attól, hogy egy Bizet- (Au Fond du Temple Saint) és egy Verdi-ária (Un di Felice, Eterea) is elõkerült. Jobb híján beérném ennyivel: a Grown Backwards egy olyan dalfüzér, amely meglehetõsen kilóg David Byrne életmûvébõl - s noha nincs benne semmi döntõen "szokatlan", mégis újdonságerejû. A fene sem tudja, de tényleg, valahogy egyszerre hallgatóbarát és experimentális. Egy csomó fura hangulatú dal, talán egyik sem kólint úgy istenigazából fejbe, de nekem valamiért újra és újra kellenek, újra és megint. Ha nem egy texasi kamaraegyüttes, a The Tosca Strings kapta volna a fõszerepet, egybõl rávágnám: egy ilyen "gyökértelen" produktum csakis New York-i lehet, ahol a többi jeles Byrne-kollaborátor: Carla Bley, Lee Soloff, Ray Anderson, Jane Scarpantoni, Kenny Wollesen, John Patitucci terem. De ezen még gondolkodnom kell.

Ami biztos: eggyel bõvült a kötelezõ Byrne-anyagok sora. Byrne-t nem lehet elfelejteni.

Marton László Távolodó

Nonesuch/Warner, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.