Lemez: Iparosok (Halo: Body of Light; Godflesh Tribute)

  • Kiss Tibor
  • 2004. május 20.

Zene

Az indusztriális alapú mûfajok ritkán vonzottak népes rajongótábort, hacsak nem rendelkeztek valamilyen, a zenéjükön túlmutató ideológiai többlettel (Laibach) vagy slágeresnek is mondható számokkal (Ministry). Az ausztrál Halo duó öndefiníciója ("Halo = A pusztulás, romlás és összeomlás hangfelvételei") alapján azonban eszmei többletrõl túlzás lenne értekezni, s egyszersmind a slágeresség sem a sajátja.

Az indusztriális alapú mûfajok ritkán vonzottak népes rajongótábort, hacsak nem rendelkeztek valamilyen, a zenéjükön túlmutató ideológiai többlettel (Laibach) vagy slágeresnek is mondható számokkal (Ministry). Az ausztrál Halo duó öndefiníciója ("Halo = A pusztulás, romlás és összeomlás hangfelvételei") alapján azonban eszmei többletrõl túlzás lenne értekezni, s egyszersmind a slágeresség sem a sajátja.

Persze a melbourne-i R. Allen és S. Klein eddig sem a népszerûségi szempontokat tekintette elsõdlegesnek. Az 1999-es Guattari kaotikus zajáradata után 2003 végén jelent meg a második nemzetközi terjesztésû nagylemez, a Body of Light. Az igényes, minimalista kivitelezésû albumon érettebb, kitaláltabb szerzemények hallhatók; ugyanakkor a maguknak rendelt küldetésnek is egyre szélsõségesebb formákban felelnek meg. A zenekar a klasszikus ipari zene hangzását modernizálja, a basszusgitár különbözõ rétegei (ha hihetünk a biográfiáknak, gitárt nem használnak), mélyei és magasai, a monotonitás, a frusztráló lassúság nem kevés heavy metal- recenzens felháborodását is kiváltotta - a pontosan adagolt felfokozások és hatásszünetek azonban mégis mozgalmassá teszik a lemez lávaszerû zajlását, a korai Swans hagyományának ígéretes újraélesztési kísérleteképpen.

H

A Swans-kötõdés a Godflesh Tribute címû album kapcsán is tagadhatatlan, hiszen a kilencvenes években, lassú kimúlásáig a Godflesh építette tovább a legkövetkezetesebben Michael Gira zenei világát. A független francia lemezkiadó által megjelentetett dupla album 26 zenekar tisztelgése az underground-körökben legendás Godflesh elõtt. A csapat tizennégy évnyi mûködése során utánozhatatlan hangzást és stílust alkotott: a kezdeti indusztriál-metál lemezek után dubos irányra váltva is megõrizte egyediségét. Persze a metálközönség számára õk sem váltak igazán eladhatóvá, hiába a gránitkeménységû riffek, ha az alapokat dobgép szolgáltatta, feltétként pedig a gitárjáték tömény melléktermékei borzolták az idegeket. A zenekar alapítója, Justin Broadrick egyébként a Godflesh mellett még számtalan kollégájával (Alec Empire-tõl a John Zorn-féle Painkillerig) kalandozott járatlan ösvényeken.

A két albumon többségükben ismeretlen zenekarok dolgoznak fel a maguk modorában Godflesh-számokat, így néhány meglepõen találó mûfaji keresztezõdés is született. Érdekes módon ebben a stílusban a kelet-európai csapatok jeleskednek, ízlésesen, könnyedén építik újjá a tételeket, tiszteletben tartva az eredeti alapokat. Mindjárt itt a varsói Antigama black metalos darálása (Anything is Mine); a tallinni Pedigree friss, szellõs ritmikájú átirata (Hunter), mely talán a lemez legjobbja; vagy a szentpétervári Cod vs. Grenouer, amely az eredetileg is darabokra tördelt I, Me, Mine-ból hozott létre egy éteri tisztaságú s mégis zúzós szerzeményt. Az elektronikusabb verziók közül kiemelést érdemel a brazil Begotten kissé rammsteinesre sikerült feldolgozása (Life is Easy) és az amerikai Condition (Gift From Heaven), amelynek némiképp lebutított effektjei közelebb állnak a Godflesh szellemiségéhez, mint például a holland Erling Solem hetvenes éveket idézõ gitárszólókkal, szájharmonikával tarkított próbálkozása (Wounds). A Godflesh zaj-irányvonalát legjobban a kanadai Fuck The Facts ragadta meg, szerencsés dalválasztással (Devastator), megalkuvás nélkül, maximális hangerõvel. Rajongóknak igazi kuriózum, érdeklõdõknek számtalan egzotikus bogarásznivaló.

Kiss Tibor

Relapse Records, 2003; Nihilistic Holocaust, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.