HANGADÓ

Mi lesz veled, Kocsis Zoltán?

Zene

Kegyetlen év volt 2016 – Esterházy Péter után néhány hónappal, november 6-án Kocsis Zoltán is meghalt. Öt és fél éve próbáljuk, eleve kudarcra ítélve, pótolni a hiányát, de még a veszteséget sem mértük fel igazán, s a hagyatékát őrző és továbbadó intézmény sem jött létre.

Hagyaték ugyan van bőven – koncert-, próba- és kurzusfelvételek, rádió- és tévéműsorok, írások és interjúk, végtelen számú, kiben-kiben megmaradt személyes emlék –, de a lényeg, a zenei életnek a minőség biztonságát adó, összefogó és megosztó személyiség e fontos dokumentumok ellenére is összerakhatatlanul elveszett. Pedig talán ez volt a legfontosabb, a jelenlét, ami a zenei köz­élet számára öntudatlanul is viszonyítási pontként működött. Miközben már olyan sokan írtak róla, őt tárgyaló könyvek is születtek, s olyan sok a fennmaradt élő és írott dokumentum, hogy aligha lehet róla újat mondani, óhatatlanul felmerül a kérdés, hogy eléri-e őt is az előadóművészek sorsa – bármennyire is sokkal több volt, mint előadóművész –, hogy ha sokáig nem lehet látni-hallani, az élő élmény híján puszta névvé, hívószóvá halványul, különösen a helyét benépesítő újabb nemzedék számára. Kinek lesz fontos a megőrzése, és ki képes rá?

Zseninek mondjuk, a szó meghatározhatatlanságával együtt, mert sokfelé szikrázó tehetsége és tudása talán valóban így foglalható össze a legegyszerűbben.

„Egy fejjel magasabb volt mindenkinél”, mondta róla képletesen egy széles látókörű zenetörténész, aki, noha nem mindenben értett egyet az interpretációival – érdekes módon éppen azt a „biztonságos”, kevésbé kockáztató játékmódot fájlalva nála kissé, amit pedig maga Kocsis is nemegyszer ostorozott –, zongorista és karmesteri teljesítményeinek frissességét, különlegességét és minőségét maximálisan elismerte. Kritikus hangok – most félretéve a puszta féltékenységből vagy sértettségből származókat – életében nem gyakran hallatszottak vele kapcsolatban, ismét leginkább azért, mert a kommentátorok esetleges, leginkább ízlésbeli kifogásait felülírta a muzsikusi egyéniség és a lenyűgözően sokrétű szellemi teljesítmény elismerése. A személyes emlékezések egybehangzóan említik azt a puszta műveltségnél sokkal mélyebb szellemi kincstárat, amelyből nem véletlenszerűen, hanem nagyon is pontosan és meglepően válogatva világított meg egy művészi, emberi vagy zenei jelenséget egy-egy másikkal, helyezte hirtelen élő kontextusba azt, pontosan idézve költészetből, történelemből, képzőművészetből, bármiből. Mint általában a zseniknél, nála is felmerül a megválaszolhatatlan kérdés: mikor volt ideje ennyi mindent magába szívni – és persze nem „csak” a művészetből (mellesleg: vajon hány zenész tudna fejből alig ismert Vörösmarty-verseket elmondani), hanem az attól igencsak távol eső mindennapi témákról is, mint a körömlakkok, az autók hajtóműve vagy éppen a borok?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.