Mi, ti, ők - Takáts József: Modern magyar politikai eszmetörténet (könyv)

  • - barotányi -
  • 2007. november 1.

Zene

Nyugodtan mondhatjuk, szinte sziszifuszi feladatra vállalkozott a szerző, amikor megkísérelte alig másfél száz oldalon összefoglalni a modern kori magyar közgondolkodás históriáját. Mindenekelőtt szögezzük le: a kötet - a terjedelem miatti korlátok és a szükségszerű egyszerűsítések ellenére - élvezetes olvasmány, amely tankönyvként is jól funkcionál.

Nyugodtan mondhatjuk, szinte sziszifuszi feladatra vállalkozott a szerző, amikor megkísérelte alig másfél száz oldalon összefoglalni a modern kori magyar közgondolkodás históriáját. Mindenekelőtt szögezzük le: a kötet - a terjedelem miatti korlátok és a szükségszerű egyszerűsítések ellenére - élvezetes olvasmány, amely tankönyvként is jól funkcionál. Pedig Takátsnak nincs könnyű dolga: eddig még nem született összefoglaló munka e tárgyban, másrészt vitatkoznia kell azzal a kimondott vagy csak sejtetett ellenvetéssel, mely szerint az efféle foglalatosság fölösleges, hiszen a ma kihívásaira lehetetlenség száz évvel ezelőtti receptek és eszmék alapján válaszolni. Pedig, mint azt a szerző finoman érzékelteti, a mai kérdések sem feltétlenül mások, s az elfeledettnek hitt érvek és válaszok akár ma is érvényesek lehetnek. Arról pedig már nem is szólnánk, hogy a jelen közszereplői és ideológusai mintha éppen e könyv lapjairól pottyantak volna ki - bár semmit se tanultak, ám - az egykori Bourbonokkal szemben - igencsak sokat felejtettek.

A könyv további erénye, hogy igyekszik alaposan körüljárni a nagy eszmék (liberalizmus, konzervativizmus, szocializmus) s a nagy hármashoz társuló nacionalizmus természetét, ez utóbbival kapcsolatban az olvasó megismerkedhet az újabb keletű (alig pár évtizedes), a hagyományos megközelítéseken túllépő tipológiákkal is (ezek Ernest Gellner, illetve Clifford Geertz nevéhez fűződnek). Az elemzések során az is világossá válik: a múlt nagyjaiért folytatott utólagos szimbolikus harc többnyire értelmetlen - nem az a kérdés, hogy Széchenyi konzervatív volt-e vagy liberális, hanem az, hogy gondolatmenetének mely részei származnak ebből vagy abból a forrásból. Talán csak éppen a masszív magyar szélső-/radikális jobboldali hagyomány (mely maga is egy valószínűtlen szinkretikus képződmény) kap kisebb hangsúlyt, mint azt a történelmi jelentősége sugallná - ugyan Szabó Dezső, akit finom distinkcióval ki is emel ebből a körből, s külön fejezetben elemez, vagy a fiatal Zsilinszky (s futólag még Milotay) munkásságáról megemlékezik Takáts, de esetleg többet is érdemelt volna e rendkívül virulens gondolatrendszer, amely már többször is (lásd az Istóczy-mozgalmat, az ébredőket vagy a nyilasokat) tömegeket volt képes megmozgatni.

Annyi mindenesetre világosan kitetszik Takáts könyvének lapjairól, hogy a magyar politikai gondolkodás történetéből, miként Magyarországéból, nem hiányoznak a durva, majdhogynem tektonikus törések sem, melyeket határozott hangsúlyváltások jelezhetnek előre. A klasszikus magyar liberalizmus hanyatlása nem az első világháborúval kezdődik, ám a vesztett háború és a balsikerű forradalmak nyomán a korábbi uralkodó eszme, a liberalizmus örökségét csupán egy marginális és önmagában is heterogén gondolkodói közösség viszi tovább, az új konszenzus pedig az antiliberális és etnocentrikus nacionalizmus bázisán alakul ki. Az újabb háborús katasztrófa és a régi rend összeomlása nyomán, az ún. koalíciós időkben pedig - némi túlzással, mint azt a szerző TGM 1989-es írása nyomán idézi - csak a demokratikus szocializmus és a bolsevik dogmatizmus erői küzdenek egymással. A szerző csupán vázlatosan utal a negyvenévnyi kommunista uralom (különösen annak utolsó egy-két évtizede) alatt született, sokszor jelentős politikaelméleti munkákra, annyit azonban leszögez, hogy a nyolcvanas évektől kezdve a régi eszmék (látszólagos) örökösei leginkább a kortárs nyugati eszmeáramlatok nyomán, s nem a 45-48 előtti hagyományt folytatva élesztették újra a liberális vagy a baloldali-szocialista politikai nyelvet és gondolkodásmódot. A kényszerű hibernációból szinte kizárólag a hagyományos magyar jobboldal s különösen a jobboldali radikalizmus került elő szinte változatlan alakban - mindannyiunk legnagyobb örömére.

Osiris, 2007, 148 oldal, 3980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.