Lemez

Mount Eerie: A Crow

Zene

 

Looked At Me A popban a szerelem utáni második legnagyobb ihletforrás a halál, és erre jó példa három emblematikus lemez 2016-ból: a saját halálát megéneklő David Bowie (Blackstar) és Leonard Cohen (You Want It Darker), valamint a fia végzetes balesetét feldolgozni próbáló Nick Cave (Skeleton Tree). Az ember azt gondolná, hogy a fentebb említett lemezeknél már nem születhet szomorúbb zenei anyag, erre most itt van a Mount Eerie művésznév alatt tevékenykedő Phil Elverum legújabb munkája. A washingtoni indie-folk zenész tavaly júliusban veszítette el súlyos betegségben szenvedő fiatal feleségét, mindössze másfél évvel azután, hogy megszületett közös gyermekük. Elverum úgy igyekezett feldolgozni a feldolgozhatatlant, hogy dalokba öntötte bánatát, a végeredmény hallatán pedig nem túlzás kijelenteni, hogy megszületett minden idők legszívszorongatóbb lemeze. A Crow Looked At Me természetesen rendkívül nehéz hallgatnivaló, még a legedzettebb melankóliarajongót is próbára teszi, viszont aki végighallgatja az albumot, az egyáltalán nem csodálkozik a Metacritic 96 százalékos (!) összesítésén. Pedig zenei szempontból nem is igazán értékelhető, amit hallunk: az özvegy sokszor csak hébe-hóba pengeti az akusztikus gitárját amolyan holdkóros üzemmódban. Ebből már egyértelműen következik, hogy ezt a tizenegy dalt a szövegek teszik naggyá, melyekben Elverum konkrétan az elhunyt feleségéhez beszél (szándékosan nem használnánk az „énekel” szót, hiszen amit hallunk, az sokszor inkább a spoken word műfajához áll közel). „Egy héttel a halálod után jött egy csomag a nevedre, egy ajándék volt benne a lányunknak, titokban rendelted”, hangzik el már rögtön a nyitó Real Deathben, és még csak nem is ez a legmegrázóbb szöveg. Egyvalami biztos: Phil Elverumnál talán még senki nem énekelt (beszélt) őszintébben a halálról, a veszteségről és a feldolgozhatatlan fájdalomról.
P.W. Elverum & Sun, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.