Lemez

Mount Eerie: A Crow

Zene

 

Looked At Me A popban a szerelem utáni második legnagyobb ihletforrás a halál, és erre jó példa három emblematikus lemez 2016-ból: a saját halálát megéneklő David Bowie (Blackstar) és Leonard Cohen (You Want It Darker), valamint a fia végzetes balesetét feldolgozni próbáló Nick Cave (Skeleton Tree). Az ember azt gondolná, hogy a fentebb említett lemezeknél már nem születhet szomorúbb zenei anyag, erre most itt van a Mount Eerie művésznév alatt tevékenykedő Phil Elverum legújabb munkája. A washingtoni indie-folk zenész tavaly júliusban veszítette el súlyos betegségben szenvedő fiatal feleségét, mindössze másfél évvel azután, hogy megszületett közös gyermekük. Elverum úgy igyekezett feldolgozni a feldolgozhatatlant, hogy dalokba öntötte bánatát, a végeredmény hallatán pedig nem túlzás kijelenteni, hogy megszületett minden idők legszívszorongatóbb lemeze. A Crow Looked At Me természetesen rendkívül nehéz hallgatnivaló, még a legedzettebb melankóliarajongót is próbára teszi, viszont aki végighallgatja az albumot, az egyáltalán nem csodálkozik a Metacritic 96 százalékos (!) összesítésén. Pedig zenei szempontból nem is igazán értékelhető, amit hallunk: az özvegy sokszor csak hébe-hóba pengeti az akusztikus gitárját amolyan holdkóros üzemmódban. Ebből már egyértelműen következik, hogy ezt a tizenegy dalt a szövegek teszik naggyá, melyekben Elverum konkrétan az elhunyt feleségéhez beszél (szándékosan nem használnánk az „énekel” szót, hiszen amit hallunk, az sokszor inkább a spoken word műfajához áll közel). „Egy héttel a halálod után jött egy csomag a nevedre, egy ajándék volt benne a lányunknak, titokban rendelted”, hangzik el már rögtön a nyitó Real Deathben, és még csak nem is ez a legmegrázóbb szöveg. Egyvalami biztos: Phil Elverumnál talán még senki nem énekelt (beszélt) őszintébben a halálról, a veszteségről és a feldolgozhatatlan fájdalomról.
P.W. Elverum & Sun, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”