Interjú

„Nem ezért tanultam meg gitározni”

Fekete Giorgio

Zene

Milyen hatása lehet egy pólónak vagy egy közös fotónak Conchita Wursttal? Miért nem volt az utóbbi években Blur–Oasis szintű párharc magyar zenekarok között? Egyebek közt erről is beszélgettünk az ötödik születésnapját ünneplő Carson Coma frontemberével.

Magyar Narancs: Több mint száz művész és médiaszemélyiség között a te neved is szerepelt az online tartalomkészítők kegyelmi botrány miatt szervezett februári tüntetésének támogatói között. Miért érezted fontosnak ezt a kiállást?

Fekete Giorgio: Van ez a romantikus vágyam, hogy szeretnék egy olyan országban élni, ahol a tettek következményekkel járnak. Számtalan közéleti szereplő van, akik olyan dolgokat engedtek meg, illetve engednek meg mind a mai napig maguknak, amelyek fényében teljesen elképesztő, hogy még mindig pozícióban vannak. Ez már önmagában is nagyon furcsa, ezért minden olyan kezdeményezésnek örülök, amikor valaki arra vállalkozik, hogy hangot adjon ennek a problémának. Ezzel együtt teljesen nonszensz, hogy online tartalomgyártókra és zenészekre hárul, hogy megszervezzenek egy tüntetést. Félre ne érts, fantasztikus, hogy ebbe belevágtak, nagy bátorságra vall mindegyikük részéről – de hol voltak azok, akiknek ez a feladatuk lett volna?

MN: A szervezők válasza erre az volt, hogy egy hangsúlyosan pártpolitika-mentes megmozdulást szerettek volna.

FG: Persze, ez jogos, de elég jól jellemzi a hatalom monopóliumának abszurditását az, hogy azok, akik meg tudnak mozgatni ekkora tömeget egy ilyen súlyos eseményre reagálva, nem például ellenzéki politikusok vagy pártok, hanem vloggerek. A saját szerepvállalásommal – vagy éppen annak hiányával – kapcsolatban egyébként mindig igyekszem hangsúlyozni, hogy nem is tudok, és nem is állítom, hogy tudnék hozzáértő véleményt kifejteni politikai ügyekben. Ha közéletről van szó, akkor az alapvető empátia az, amit fontosnak érzek.

MN: Ez az empátia hogyan kapcsolódik számodra a művészethez és a zenéhez? A Carson Comával az elmúlt években többször is léptetek fel például tanártüntetéseken.

FG: Mint zenekar, annyit csinálhatunk, hogy számunkra fontosnak tekintett értékeket bemutató dalokat írunk, illetve eldöntjük, hogy hol játszunk és hol nem. Úgy gondolom, ez az, ami igazán hatásos és maradandó, illetve így tudunk a leginkább segíteni a hasonló ügyekben.

MN: Hogyan döntitek el, hogy melyek azok az ügyek, amelyek mellé érdemes odaállni? Ha például te, Fekete Giorgióként nyilvánosan kifejezed a támogatásodat egy tüntetéssel kapcsolatban, vagy hárman akusztikus koncertet adtok egy demonstráción, végső soron akkor is az egész Carson Comát képviselitek. Ezt hogyan kezelitek a zenekaron belül?

FG: Elég nehéz hatan lenni, de kreatív téren is arra törekszünk, hogy mindenki a magáénak tudjon érezni például egy adott dalt, vagy megtaláljon benne valamit, amihez kötődni tud, még akkor is, ha éppen nem is írt bele olyan sokat. Ugyanez a helyzet az ilyen megjelenésekkel kapcsolatban is. Ez ott kezdődik, hogy 16–17 éves korunk óta ismerjük egymást, és azóta is nagyon sok időt töltünk együtt – mivel ez mégis mindannyiunk életének a fő projektje –, így elég erősen formáltuk egymás világlátását is. Nagyon kevés olyan közéleti ügy van, ami a zenekaron belül széthúzást okozna. Arról viszont sokat szoktunk beszélgetni, hogy hogyan ne kerüljön megmondó szerepbe a zenekar. Nagyon kell vigyázni, még akkor is, ha csak a figyelmet szeretnénk felhívni bizonyos dolgokra, hogy ne ez legyen az elsődleges aspektusa a zenekarnak, ne szoruljon háttérbe a zene.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.