Interjú

„Nem ezért tanultam meg gitározni”

Fekete Giorgio

Zene

Milyen hatása lehet egy pólónak vagy egy közös fotónak Conchita Wursttal? Miért nem volt az utóbbi években Blur–Oasis szintű párharc magyar zenekarok között? Egyebek közt erről is beszélgettünk az ötödik születésnapját ünneplő Carson Coma frontemberével.

Magyar Narancs: Több mint száz művész és médiaszemélyiség között a te neved is szerepelt az online tartalomkészítők kegyelmi botrány miatt szervezett februári tüntetésének támogatói között. Miért érezted fontosnak ezt a kiállást?

Fekete Giorgio: Van ez a romantikus vágyam, hogy szeretnék egy olyan országban élni, ahol a tettek következményekkel járnak. Számtalan közéleti szereplő van, akik olyan dolgokat engedtek meg, illetve engednek meg mind a mai napig maguknak, amelyek fényében teljesen elképesztő, hogy még mindig pozícióban vannak. Ez már önmagában is nagyon furcsa, ezért minden olyan kezdeményezésnek örülök, amikor valaki arra vállalkozik, hogy hangot adjon ennek a problémának. Ezzel együtt teljesen nonszensz, hogy online tartalomgyártókra és zenészekre hárul, hogy megszervezzenek egy tüntetést. Félre ne érts, fantasztikus, hogy ebbe belevágtak, nagy bátorságra vall mindegyikük részéről – de hol voltak azok, akiknek ez a feladatuk lett volna?

MN: A szervezők válasza erre az volt, hogy egy hangsúlyosan pártpolitika-mentes megmozdulást szerettek volna.

FG: Persze, ez jogos, de elég jól jellemzi a hatalom monopóliumának abszurditását az, hogy azok, akik meg tudnak mozgatni ekkora tömeget egy ilyen súlyos eseményre reagálva, nem például ellenzéki politikusok vagy pártok, hanem vloggerek. A saját szerepvállalásommal – vagy éppen annak hiányával – kapcsolatban egyébként mindig igyekszem hangsúlyozni, hogy nem is tudok, és nem is állítom, hogy tudnék hozzáértő véleményt kifejteni politikai ügyekben. Ha közéletről van szó, akkor az alapvető empátia az, amit fontosnak érzek.

MN: Ez az empátia hogyan kapcsolódik számodra a művészethez és a zenéhez? A Carson Comával az elmúlt években többször is léptetek fel például tanártüntetéseken.

FG: Mint zenekar, annyit csinálhatunk, hogy számunkra fontosnak tekintett értékeket bemutató dalokat írunk, illetve eldöntjük, hogy hol játszunk és hol nem. Úgy gondolom, ez az, ami igazán hatásos és maradandó, illetve így tudunk a leginkább segíteni a hasonló ügyekben.

MN: Hogyan döntitek el, hogy melyek azok az ügyek, amelyek mellé érdemes odaállni? Ha például te, Fekete Giorgióként nyilvánosan kifejezed a támogatásodat egy tüntetéssel kapcsolatban, vagy hárman akusztikus koncertet adtok egy demonstráción, végső soron akkor is az egész Carson Comát képviselitek. Ezt hogyan kezelitek a zenekaron belül?

FG: Elég nehéz hatan lenni, de kreatív téren is arra törekszünk, hogy mindenki a magáénak tudjon érezni például egy adott dalt, vagy megtaláljon benne valamit, amihez kötődni tud, még akkor is, ha éppen nem is írt bele olyan sokat. Ugyanez a helyzet az ilyen megjelenésekkel kapcsolatban is. Ez ott kezdődik, hogy 16–17 éves korunk óta ismerjük egymást, és azóta is nagyon sok időt töltünk együtt – mivel ez mégis mindannyiunk életének a fő projektje –, így elég erősen formáltuk egymás világlátását is. Nagyon kevés olyan közéleti ügy van, ami a zenekaron belül széthúzást okozna. Arról viszont sokat szoktunk beszélgetni, hogy hogyan ne kerüljön megmondó szerepbe a zenekar. Nagyon kell vigyázni, még akkor is, ha csak a figyelmet szeretnénk felhívni bizonyos dolgokra, hogy ne ez legyen az elsődleges aspektusa a zenekarnak, ne szoruljon háttérbe a zene.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.