Interjú

„Nem ezért tanultam meg gitározni”

Fekete Giorgio

Zene

Milyen hatása lehet egy pólónak vagy egy közös fotónak Conchita Wursttal? Miért nem volt az utóbbi években Blur–Oasis szintű párharc magyar zenekarok között? Egyebek közt erről is beszélgettünk az ötödik születésnapját ünneplő Carson Coma frontemberével.

Magyar Narancs: Több mint száz művész és médiaszemélyiség között a te neved is szerepelt az online tartalomkészítők kegyelmi botrány miatt szervezett februári tüntetésének támogatói között. Miért érezted fontosnak ezt a kiállást?

Fekete Giorgio: Van ez a romantikus vágyam, hogy szeretnék egy olyan országban élni, ahol a tettek következményekkel járnak. Számtalan közéleti szereplő van, akik olyan dolgokat engedtek meg, illetve engednek meg mind a mai napig maguknak, amelyek fényében teljesen elképesztő, hogy még mindig pozícióban vannak. Ez már önmagában is nagyon furcsa, ezért minden olyan kezdeményezésnek örülök, amikor valaki arra vállalkozik, hogy hangot adjon ennek a problémának. Ezzel együtt teljesen nonszensz, hogy online tartalomgyártókra és zenészekre hárul, hogy megszervezzenek egy tüntetést. Félre ne érts, fantasztikus, hogy ebbe belevágtak, nagy bátorságra vall mindegyikük részéről – de hol voltak azok, akiknek ez a feladatuk lett volna?

MN: A szervezők válasza erre az volt, hogy egy hangsúlyosan pártpolitika-mentes megmozdulást szerettek volna.

FG: Persze, ez jogos, de elég jól jellemzi a hatalom monopóliumának abszurditását az, hogy azok, akik meg tudnak mozgatni ekkora tömeget egy ilyen súlyos eseményre reagálva, nem például ellenzéki politikusok vagy pártok, hanem vloggerek. A saját szerepvállalásommal – vagy éppen annak hiányával – kapcsolatban egyébként mindig igyekszem hangsúlyozni, hogy nem is tudok, és nem is állítom, hogy tudnék hozzáértő véleményt kifejteni politikai ügyekben. Ha közéletről van szó, akkor az alapvető empátia az, amit fontosnak érzek.

MN: Ez az empátia hogyan kapcsolódik számodra a művészethez és a zenéhez? A Carson Comával az elmúlt években többször is léptetek fel például tanártüntetéseken.

FG: Mint zenekar, annyit csinálhatunk, hogy számunkra fontosnak tekintett értékeket bemutató dalokat írunk, illetve eldöntjük, hogy hol játszunk és hol nem. Úgy gondolom, ez az, ami igazán hatásos és maradandó, illetve így tudunk a leginkább segíteni a hasonló ügyekben.

MN: Hogyan döntitek el, hogy melyek azok az ügyek, amelyek mellé érdemes odaállni? Ha például te, Fekete Giorgióként nyilvánosan kifejezed a támogatásodat egy tüntetéssel kapcsolatban, vagy hárman akusztikus koncertet adtok egy demonstráción, végső soron akkor is az egész Carson Comát képviselitek. Ezt hogyan kezelitek a zenekaron belül?

FG: Elég nehéz hatan lenni, de kreatív téren is arra törekszünk, hogy mindenki a magáénak tudjon érezni például egy adott dalt, vagy megtaláljon benne valamit, amihez kötődni tud, még akkor is, ha éppen nem is írt bele olyan sokat. Ugyanez a helyzet az ilyen megjelenésekkel kapcsolatban is. Ez ott kezdődik, hogy 16–17 éves korunk óta ismerjük egymást, és azóta is nagyon sok időt töltünk együtt – mivel ez mégis mindannyiunk életének a fő projektje –, így elég erősen formáltuk egymás világlátását is. Nagyon kevés olyan közéleti ügy van, ami a zenekaron belül széthúzást okozna. Arról viszont sokat szoktunk beszélgetni, hogy hogyan ne kerüljön megmondó szerepbe a zenekar. Nagyon kell vigyázni, még akkor is, ha csak a figyelmet szeretnénk felhívni bizonyos dolgokra, hogy ne ez legyen az elsődleges aspektusa a zenekarnak, ne szoruljon háttérbe a zene.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.