Interjú

„Nincs határ”

Lakatos György fagottművész

Zene

Kortárs művek elkötelezett előadója, több tucat mű címzettje. Lelkes és lelkesítő tanár. Páratlan aktivitását a több éves kényszerszünet sem törte meg. Évtizedek óta működő alapítványa, a Kék Madár minden évben jótékonysági fesztivált rendez beteg gyerekek javára. Mindezek mellett a hangszerről magáról is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Csillagászként indultál. Esetleg műveled még valamennyire?

Lakatos György: Inkább már csak rácsodálkozásként. Ha érdekes írást találok, azt elolvasom. Nemrég tudtam meg például, hogy évente 4 millimétert távolodik a Hold. Ha ez így megy tovább, másfél millió év múlva nem lesz árapály. A Föld pedig százévente 3–4 másodpercet lassul, ezért néha kiigazítjuk az órát néhány másodperccel.

MN: A hírnév ugyan nem garancia a jó művészetre, de mondhatjuk-e azt, hogy a fagott nem hírnévre termett?

LGY: A szakmában ismerik a jó fagottosokat, mondok néhányat: Milan Turković, Klaus Thunemann, Sergio Azzolini.

MN: Én egy fagottos nevét ismerem, illetve kettőét, ifjabb és idősebb Hara Lászlóét. Te mindkettőjüknél tanultál. Mit tanultál tőlük?

LGY: Ifjabb Hara Lászlótól mindent. Fagottozás terén tőle tanultam a legtöbbet, nem technikát, hanem zenét. Laci bácsi inkább stílust tanított; ebben azért voltak közöttünk nézeteltérések, nem mindig szerette az akcentusaimat, dinamikáimat, díszítéseimet, kadenciáimat.

MN: A régizenéhez más játéktechnika kell a fagotton?

LGY: Valamennyire igen, de azért nem kell hozzá két külön ember.

MN: Egyébként mire termett a fagott? Nem olyan kicsi, mint a jellemszínész?

LGY: Van, amikor lágy, mint Nemorino románcában vagy a Tűzmadárban, van, amikor amisztikus, mint a Tavaszi áldozat elején, vannak vad szerepei, és persze ott vannak a buffonista, komikus szólamok, mint Dukas Bűvészinasában. Bár én pont azzal küzdök egész pályafutásom során, hogy kitörjek ezekből a skatulyákból, hiszen a fagott mindenre jó. Én magam is számtalan szólókoncertet játszottam már.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.