Interjú

„Nincs határ”

Lakatos György fagottművész

Zene

Kortárs művek elkötelezett előadója, több tucat mű címzettje. Lelkes és lelkesítő tanár. Páratlan aktivitását a több éves kényszerszünet sem törte meg. Évtizedek óta működő alapítványa, a Kék Madár minden évben jótékonysági fesztivált rendez beteg gyerekek javára. Mindezek mellett a hangszerről magáról is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Csillagászként indultál. Esetleg műveled még valamennyire?

Lakatos György: Inkább már csak rácsodálkozásként. Ha érdekes írást találok, azt elolvasom. Nemrég tudtam meg például, hogy évente 4 millimétert távolodik a Hold. Ha ez így megy tovább, másfél millió év múlva nem lesz árapály. A Föld pedig százévente 3–4 másodpercet lassul, ezért néha kiigazítjuk az órát néhány másodperccel.

MN: A hírnév ugyan nem garancia a jó művészetre, de mondhatjuk-e azt, hogy a fagott nem hírnévre termett?

LGY: A szakmában ismerik a jó fagottosokat, mondok néhányat: Milan Turković, Klaus Thunemann, Sergio Azzolini.

MN: Én egy fagottos nevét ismerem, illetve kettőét, ifjabb és idősebb Hara Lászlóét. Te mindkettőjüknél tanultál. Mit tanultál tőlük?

LGY: Ifjabb Hara Lászlótól mindent. Fagottozás terén tőle tanultam a legtöbbet, nem technikát, hanem zenét. Laci bácsi inkább stílust tanított; ebben azért voltak közöttünk nézeteltérések, nem mindig szerette az akcentusaimat, dinamikáimat, díszítéseimet, kadenciáimat.

MN: A régizenéhez más játéktechnika kell a fagotton?

LGY: Valamennyire igen, de azért nem kell hozzá két külön ember.

MN: Egyébként mire termett a fagott? Nem olyan kicsi, mint a jellemszínész?

LGY: Van, amikor lágy, mint Nemorino románcában vagy a Tűzmadárban, van, amikor amisztikus, mint a Tavaszi áldozat elején, vannak vad szerepei, és persze ott vannak a buffonista, komikus szólamok, mint Dukas Bűvészinasában. Bár én pont azzal küzdök egész pályafutásom során, hogy kitörjek ezekből a skatulyákból, hiszen a fagott mindenre jó. Én magam is számtalan szólókoncertet játszottam már.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”