Opera: Magánpokol (Sosztakovics: Kisvárosi Lady Macbeth)

Zene

A hányatott sorsú operát mára az elvitathatatlan remekmûvek közé sorolja a közmegegyezés. Túlélte Sztálin generalisszimusz masszív ellenszenvét, no meg a zenei formalizmus szégyenpadján való hosszas ücsörgést, s immár jó ideje a nemzetközi repertoár szerves részének számít, akárcsak Bartók Kékszakállúja vagy Berg Luluja. Kizárólag a hazai operaélet lassan oldódó ókonzervativizmusa magyarázhatja, hogy Sosztakovics mûvének friss budapesti színrevitele sokak számára mégis merész újításnak, vakmerõ mûvészi tettnek, kockázatos mûsorpolitikai lépésnek tetszik.

A hányatott sorsú operát mára az elvitathatatlan remekmûvek közé sorolja a közmegegyezés. Túlélte Sztálin generalisszimusz masszív ellenszenvét, no meg a zenei formalizmus szégyenpadján való hosszas ücsörgést, s immár jó ideje a nemzetközi repertoár szerves részének számít, akárcsak Bartók Kékszakállúja vagy Berg Luluja. Kizárólag a hazai operaélet lassan oldódó ókonzervativizmusa magyarázhatja, hogy Sosztakovics mûvének friss budapesti színrevitele sokak számára mégis merész újításnak, vakmerõ mûvészi tettnek, kockázatos mûsorpolitikai lépésnek tetszik. Az Állami Operaház vezetése, átérezve önnön bátorságát és felelõsségét, komoly erõket mozgósított a siker érdekében. S noha a végeredmény inkább csak félsikernek tekinthetõ, a produkcióból kiérzõdõ mûvészi erõfeszítés összességében mégis okvetlenül elismerést érdemel.

Ebbõl az elismerésbõl azonban csak igen keveset vagy éppenséggel semmit sem juttathatunk Vidnyánszky Attilának, az õ fõrendezése ugyanis hemzseg a zavaróan dilettáns mozzanatoktól. A decens közönség ilyenkor persze tapintatosan félrenéz, ám Vidnyánszky nyilvánvalóan visszaél a publikum jólneveltségével. Ennek eredményeképp az elõadásban egymást érik a többszörösen elõcsócsált szimbólumok, a bal kézzel megrendezett tömeg- és párjelenetek, valamint a drámaiságuktól könyörtelenül megfosztott színpadi pillanatok. Csak a legkínosabb momentumokat fölemlítve: a darabot végigkíséri egy ifjú és romlatlan szerelmespár - elkoptatott jelképiségükkel ellenpontozandó a brutális történetet és a fõszereplõk sorsát; az Igor herceg Galickij-jelenetét fölidézõ

tömeges leányzaklatósdi

esetlenségében sokkalta inkább hat egy heves civakodássá fajult kilósruha-vásárnak; a kulcsfontosságú gyilkossági jelenetek pedig rendre elkeseredett téblábolásba fulladnak a rendezõi ötlettelenségtõl.

Dmitrij Sosztakovics 1934-ben bemutatott operája, amelynek irodalmi alapját Nyikolaj Leszkov 1865-ös azonos címû elbeszélése szolgáltatta, felettébb drasztikus mû. Megvan benne minden, ami egy lebilincselõen érdekes és egyúttal felkavaró zenés színházi estéhez szükségeltetik: pazar muzsika, szex, erõszak és halál. Az elõadók tehetségét, énekesi és színészi kvalitásait dicséri a tény, hogy dacára a rendezõ általi magárahagyatottságuknak, nagyobbára mégiscsak képesek mindezt a közönséggel is érzékeltetni.

A történet középpontjában a boldogtalan kereskedõfeleség, Katyerina Izmajlova áll. A Shakespeare Lady Macbethjére valójában a legkevésbé sem hasonlító aszszonyszemély egyszerre szenved mérhetetlen érzelmi és szexuális kielégítetlenségétõl, valamint apósa despotikus elnyomó hatalmától. A nagyszerû Lukács Gyöngyi játéka mindvégig illúziókeltõ, a kétely legapróbb szikrája nélkül elhisszük neki vadul burjánzó nõiségét, mámoros szerelmét és gyilkos indulatát éppúgy, mint végsõ, bûnösen tiszta megdicsõülését.

Katyerina õrjítõen elrendezett magánpoklát egy Szergej nevû munkás fölbukkanása forgatja fel fenekestül. Az operai kisváros primitív és kisszerû világához illõ módon Szergej maga is afféle ötöd-osztályú vidéki zsebamorózó. Nyalkasága közönséges, állhatatlansága bicskanyitogató, széptevése otrombán célratörõ és sikeres. Az orosz tenor, Vagyim Zaplecsnyij megingás nélkül abszolválja szerepét, s jobb híján férfinak tûnik föl egy valódi férfiakat nélkülözõ kisvilágban. Katyerina elsõ áldozatát, a zsarnoki apóst Berczelly István formálja remekbe. Léleknyomorító atyai potestasát csak az öregkori impotencia csorbítja, figurája egyszerre félelmetes és visszataszító. Úgyannyira, hogy Katyerina a közönség és a zeneszerzõ teljes erkölcsi támogatását tudhatja maga mögött, amikor patkányméreggel ízesíti apósa estéli gombavacsoráját.

A kisebb szerepek gazdái közül okvetlenül megemlítendõ még a Katyerina második áldozatát, a fájdalmasan semmilyen férjet, Zinovijt alakító Kiss Péter; a víg kedélyû pópát adó, önmagához képest kissé színtelen Gregor József; valamint az inkább mozgásmûvészeti, mint énekesi teljesítményével elismerést kicsikaró Tóth János a mentális problémákkal küszködõ rendõr-fõnök szerepében.

A zenei irányítást Kovács János kezébe helyezte a jó szerencse és az operai direktórium. A Sosztakovics által tragico-satirico operának deklarált Kisvárosi Lady Macbeth partitúrája nehéz feladat elé állítja az énekeseket és a hangszeres zenészeket egyaránt. Az elõbbiek az áradó melódiák hiányát fájlalhatják, míg az utóbbiak számára a rafináltan megkomponált vad cirkuszzenék és a gunyorosan lírai pillanatok perfekt kivitelezése jelenthet gondot. Nos, az énekesek mindvégig feledni látszanak az esetleges veszteséget, ugyanak-kor érezhetõ bizalommal és elköte-lezettséggel követik az érdemes karmester utasításait. A zenekari árokból a jobboldali proszcéniumpáholyba is átcsorduló együttes teljesítménye pedig a gyakori tisztátalanságok és esetenkénti lötyögések ellenére is hajszálnyit élvezhetõbb a szokottnál, bárha ez nem sokat jelent. Hasonlóan enyhe javulás nyugtázható a kórus mûködésével kapcsolatban is (karigazgató: Szabó Sípos Máté).

Katyerina kálváriája Szibériában ér véget. A számûzöttek, a "szegény kis nyomorultak" között elveszíti csélcsap szerelmesét. Veszteségét képtelen földolgozni, s ezért inkább vetélytársnõjét magával rántva, vízbe öli magát. Hallatlanul erõs negyedik felvonás, letaglózó zárójelenet. Fájdalom, a rendezés e helyt is a katarzis ellenében dolgozik. Talán ez lenne a magyarázata annak, hogy az elõadás végén a - szünetben szembetû-nõen megfogyatkozott létszámú - közönség oly rövid és kényszeredett ünnepléssel jutalmazza a mûvészeket?

Vagy mégis az óvatoskodóknak volt igazuk, és Sosztakovics operája valóban túlontúl modern a magyar operalátogatók számára?

László Ferenc

Magyar Állami Operaház, március 16.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.