Színház - Rémálompár - Bonnie és Clyde

  • Csáki Judit
  • 2009. augusztus 6.

Zene

Tudom én, hol a helyem, ezért aztán eszembe sem jutott elmenni a Moulin Rouge nevű lokálba, hogy megnézzem a Bonnie és Clyde című revüipari műsort. Ennek a néma gentlemen's agreementnek a másik fele persze az, hogy a lokál revüipari műsora nem jön el a színházba - és akkor békében élünk egymás mellett.

Tudom én, hol a helyem, ezért aztán eszembe sem jutott elmenni a Moulin Rouge nevű lokálba, hogy megnézzem a Bonnie és Clyde című revüipari műsort. Ennek a néma gentlemen's agreementnek a másik fele persze az, hogy a lokál revüipari műsora nem jön el a színházba - és akkor békében élünk egymás mellett.

A budapesti nyári szezon egyik legpatinásabb (na jó: otthonosan lepukkant) terepe a Városmajori Színpad, melynek idei műsorát műfajok szerint osztályozta egy szellemes elme: van neki klasszikus vonulata meg zenés meg vidám - ezen belül pedig másodlagos frissességű előadások sorjáznak, jobbak és gyöngébbek, határon túliak meg városperemiek, alkalmi truppok és stabil párocskák. Celebek is, álompárok, ha tudja valaki, mi a csudát jelent ez. Ennek a repertoárnak amúgy nagyon-nagyon sok szponzora és támogatója van, állami pénz is rendesen, barter is dögivel. Közönsége is van, bár a túlméretezett nézőteret ritkán sikerül dugig tölteni.

Bonnie és Clyde lett ígérve nekem erre az estére, "zenés gengszterrománc". Kamarás Iván és Kapócs Zsóka kettősében az a pláne, hogy ők egy pár az életben, méghozzá álompár, mint olvasom, és végre egy pár a színpadon is. Ez aztán a húzós ok egy közös föllépésre: utána praktikusan egy autóval egy irányba lehet hazamenni, és az egyik ráadásul mindjárt ihat is, mert csak a másik vezet. Erre már érdemes Zöldi Gergelynek egy B&C-kanavászt szerkeszteni az összekötő szövegekhez - végtére ők is egy álompár, a rémfajtából -, nem beszélve néhány világsláger magyarításáról. Nem érdemes viszont aktuálnyafogást szerkeszteni bele a celebélet árnyoldalairól, a bulvársajtó csúnya viselkedéséről akkor, ha a szereplők maguk is favorizálják a celebéletet és a bulvársajtót, hiszen ha nem tennék, mi sem tudnánk róluk, hogy kicsodák.

Álljunk itt meg egy pillanatra: Kamarás Ivánról tudnánk, hogy kicsoda - róla azt nem tudom, mi a fenét keres a celebek között; nem kéne tudnom, hány brill van az általa vásárolt eljegyzési gyűrűben, meg azt sem, hogy mikor találkozik a fiaival - azt kéne tudnom, milyen színész, de ehhez meg azt nem tudom, mire is gondoljak hirtelen: egy Ruszt-rendezésre, esetleg a pesti színházi Ünnepre, vagy erre a lezser és hányaveti leviselkedésre, amit ezen az estén látunk. A leviselkedés a lokálban rendben lehet, a színpadon nincs rendben: meg is bosszulja a technika, ami elromolhat, az el is romlik. Kamarás meg - hiszen profi színész, semmi kétség - negyedvállról teljesít, fejét kissé lehajtva szűk szemréssel néz fölfelé. Tudják...

Ha ő negyedváll, a kétemberes négy vállból három és háromnegyeddel Kapócs Zsóka dolgozik. Van neki egy átlagos (annál nem rosszabb) hangja, hozzá átlagos mozgása és átlagon felüli alakja. Kezdetben decens kosztümje - nem kell félni, a jegy árában benne van minden, ami mutatásra érdemes. Kapócs Zsóka nagyon igyekszik: énekel, táncol - az (ön)idomítás csodája, fegyelmezett, mint egy atomreaktor teljes személyzete; nem téveszt, és nem hibázik, és egyáltalán nem tehet arról, hogy ha csak némán lehuppan mellé Kamarás Iván az autó alakú kanapéra, a színházra kíváncsi közönség már rá se hederít. Kapócs Zsóka nem színész, hanem civil, feltűnően jó külsejű és nagyon szorgalmas civil. Jobb külsejű, mint Kamarás, és sokkal szorgalmasabb is. De hát a Kamarás meg színész.

És akkor a dalok: ezt az Egy férfi és egy nőt - tadadadadamm, tadadadadamm - hagyni kellett volna, Bonnie-nak is, Zsókának is, Ivánnak is, Clyde-nak is. Az A Chorus Line "Tits and Ass" című dalát csak igen közönségesre lehetett magyarítani: csöcs és segg, énekli kacéran és büszkén domborítva Kapócs Zsóka - színpadon maga a vérciki. A Chicagóból Roxie Hart dalához színésznő kell - a közepes hang elég is lenne, ha feledni tudnám, hogy Csákányi Eszter is énekelte-játszotta egykoron.

Kamarás Iván szájában nem lankad a rágó - ez nyilván Clyde meghatározó tartozéka -, amikor befordulunk az egyrészesnek hirdetett műsor utolsó harmadába, és hirtelen ránk tör a szünet. Mégpedig azért, mert a Városmajorban muszáj szünetet tartani, hogy a szomszédos étterem kétszemélyes vacsoráját ki lehessen sorsolni...

A második részben Kapócs Zsóka egy kétségkívül előnyös fekete dominacuccban járatja meg magát - "tudom, hogy gerjedsz rám", riszál oda a lankadó Clyde-nak -, és stabilizálódik a meglehetősen szellemtelenül közönséges intonáció (már volt "befosunk" is); aztán, sajnos, a Bicska Maxi-Kocsma Jenny-dal jön a Koldusoperából, nagy próbatétel mindenkinek, nem is bírjuk egyformán. A "money-blokkra" összerázódunk; néhány pénzes dal juttatja eszünkbe, hogy tán a családi kasszának sem árt egy ilyen vállalkozás, tán a szétmenés is a szokásos celebdramaturgia e heti fordulata, tán mind véletlenül tévedtünk ide - még egy finálé van hátra, naná, hogy a Bonnie és Clyde-ból, ez már semmiség, szabadulunk; mi a francot kerestem itt én (vagy ők, vagy mindenki)?

Városmajori Színpad, július 23.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.