Színház - Rémálompár - Bonnie és Clyde

  • Csáki Judit
  • 2009. augusztus 6.

Zene

Tudom én, hol a helyem, ezért aztán eszembe sem jutott elmenni a Moulin Rouge nevű lokálba, hogy megnézzem a Bonnie és Clyde című revüipari műsort. Ennek a néma gentlemen's agreementnek a másik fele persze az, hogy a lokál revüipari műsora nem jön el a színházba - és akkor békében élünk egymás mellett.

Tudom én, hol a helyem, ezért aztán eszembe sem jutott elmenni a Moulin Rouge nevű lokálba, hogy megnézzem a Bonnie és Clyde című revüipari műsort. Ennek a néma gentlemen's agreementnek a másik fele persze az, hogy a lokál revüipari műsora nem jön el a színházba - és akkor békében élünk egymás mellett.

A budapesti nyári szezon egyik legpatinásabb (na jó: otthonosan lepukkant) terepe a Városmajori Színpad, melynek idei műsorát műfajok szerint osztályozta egy szellemes elme: van neki klasszikus vonulata meg zenés meg vidám - ezen belül pedig másodlagos frissességű előadások sorjáznak, jobbak és gyöngébbek, határon túliak meg városperemiek, alkalmi truppok és stabil párocskák. Celebek is, álompárok, ha tudja valaki, mi a csudát jelent ez. Ennek a repertoárnak amúgy nagyon-nagyon sok szponzora és támogatója van, állami pénz is rendesen, barter is dögivel. Közönsége is van, bár a túlméretezett nézőteret ritkán sikerül dugig tölteni.

Bonnie és Clyde lett ígérve nekem erre az estére, "zenés gengszterrománc". Kamarás Iván és Kapócs Zsóka kettősében az a pláne, hogy ők egy pár az életben, méghozzá álompár, mint olvasom, és végre egy pár a színpadon is. Ez aztán a húzós ok egy közös föllépésre: utána praktikusan egy autóval egy irányba lehet hazamenni, és az egyik ráadásul mindjárt ihat is, mert csak a másik vezet. Erre már érdemes Zöldi Gergelynek egy B&C-kanavászt szerkeszteni az összekötő szövegekhez - végtére ők is egy álompár, a rémfajtából -, nem beszélve néhány világsláger magyarításáról. Nem érdemes viszont aktuálnyafogást szerkeszteni bele a celebélet árnyoldalairól, a bulvársajtó csúnya viselkedéséről akkor, ha a szereplők maguk is favorizálják a celebéletet és a bulvársajtót, hiszen ha nem tennék, mi sem tudnánk róluk, hogy kicsodák.

Álljunk itt meg egy pillanatra: Kamarás Ivánról tudnánk, hogy kicsoda - róla azt nem tudom, mi a fenét keres a celebek között; nem kéne tudnom, hány brill van az általa vásárolt eljegyzési gyűrűben, meg azt sem, hogy mikor találkozik a fiaival - azt kéne tudnom, milyen színész, de ehhez meg azt nem tudom, mire is gondoljak hirtelen: egy Ruszt-rendezésre, esetleg a pesti színházi Ünnepre, vagy erre a lezser és hányaveti leviselkedésre, amit ezen az estén látunk. A leviselkedés a lokálban rendben lehet, a színpadon nincs rendben: meg is bosszulja a technika, ami elromolhat, az el is romlik. Kamarás meg - hiszen profi színész, semmi kétség - negyedvállról teljesít, fejét kissé lehajtva szűk szemréssel néz fölfelé. Tudják...

Ha ő negyedváll, a kétemberes négy vállból három és háromnegyeddel Kapócs Zsóka dolgozik. Van neki egy átlagos (annál nem rosszabb) hangja, hozzá átlagos mozgása és átlagon felüli alakja. Kezdetben decens kosztümje - nem kell félni, a jegy árában benne van minden, ami mutatásra érdemes. Kapócs Zsóka nagyon igyekszik: énekel, táncol - az (ön)idomítás csodája, fegyelmezett, mint egy atomreaktor teljes személyzete; nem téveszt, és nem hibázik, és egyáltalán nem tehet arról, hogy ha csak némán lehuppan mellé Kamarás Iván az autó alakú kanapéra, a színházra kíváncsi közönség már rá se hederít. Kapócs Zsóka nem színész, hanem civil, feltűnően jó külsejű és nagyon szorgalmas civil. Jobb külsejű, mint Kamarás, és sokkal szorgalmasabb is. De hát a Kamarás meg színész.

És akkor a dalok: ezt az Egy férfi és egy nőt - tadadadadamm, tadadadadamm - hagyni kellett volna, Bonnie-nak is, Zsókának is, Ivánnak is, Clyde-nak is. Az A Chorus Line "Tits and Ass" című dalát csak igen közönségesre lehetett magyarítani: csöcs és segg, énekli kacéran és büszkén domborítva Kapócs Zsóka - színpadon maga a vérciki. A Chicagóból Roxie Hart dalához színésznő kell - a közepes hang elég is lenne, ha feledni tudnám, hogy Csákányi Eszter is énekelte-játszotta egykoron.

Kamarás Iván szájában nem lankad a rágó - ez nyilván Clyde meghatározó tartozéka -, amikor befordulunk az egyrészesnek hirdetett műsor utolsó harmadába, és hirtelen ránk tör a szünet. Mégpedig azért, mert a Városmajorban muszáj szünetet tartani, hogy a szomszédos étterem kétszemélyes vacsoráját ki lehessen sorsolni...

A második részben Kapócs Zsóka egy kétségkívül előnyös fekete dominacuccban járatja meg magát - "tudom, hogy gerjedsz rám", riszál oda a lankadó Clyde-nak -, és stabilizálódik a meglehetősen szellemtelenül közönséges intonáció (már volt "befosunk" is); aztán, sajnos, a Bicska Maxi-Kocsma Jenny-dal jön a Koldusoperából, nagy próbatétel mindenkinek, nem is bírjuk egyformán. A "money-blokkra" összerázódunk; néhány pénzes dal juttatja eszünkbe, hogy tán a családi kasszának sem árt egy ilyen vállalkozás, tán a szétmenés is a szokásos celebdramaturgia e heti fordulata, tán mind véletlenül tévedtünk ide - még egy finálé van hátra, naná, hogy a Bonnie és Clyde-ból, ez már semmiség, szabadulunk; mi a francot kerestem itt én (vagy ők, vagy mindenki)?

Városmajori Színpad, július 23.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.