Színház - Rózsaszín világ - Fényes Szabolcs-Harmath Imre: Maya

  • Csáki Judit
  • 2010. március 4.

Zene

Aki azt várja, hogy az egri Gárdonyi Géza Színház Maya című előadásától megkapja a napi (vagy évi) betevő operettjét, méghozzá rózsaszínű-mesés kiállításban, az meg is kapja. Aki pedig azt várja, hogy ugyanettől a Mayától megkapja majd a szokásos Zsótér-adagját, az is megkapja. De mindketten csalódottak lesznek egy picit.

Aki azt várja, hogy az egri Gárdonyi Géza Színház Maya című előadásától megkapja a napi (vagy évi) betevő operettjét, méghozzá rózsaszínű-mesés kiállításban, az meg is kapja. Aki pedig azt várja, hogy ugyanettől a Mayától megkapja majd a szokásos Zsótér-adagját, az is megkapja. De mindketten csalódottak lesznek egy picit.

Fényes Szabolcs és Harmath Imre Maya című operettjéhez eddig nekem nem volt szerencsém - ez minimum azt jelenti, hogy a darab nincsen agyonjátszva. Az 1931-ben született mű - vagyis Harmath Imre szövegkönyve - kissé kacifántosan ugyan, de felvonultatja a klasszikus operett figuráit és fordulatait, a dalok közt pedig van néhány sláger. Igaz, ez utóbbiakról - Szeretnék egyszer egy kicsit boldog lenni, Itt a luxusvonat, My sweetheart - nem tudtam eddig, hogy ebből az operettből valók; gondolom, sokadmagammal hittem, hogy Fényes Szabolcs dalai és punktum.

Az egzotikus környezet - vagyis Tanger - az operettben a mesés vonalat erősíti, és Zsótér előadása ehhez képest egész mesekönyv. Előbb képregénynek gondoltam - erre is megvolt az okom: a szereplők gondosan rendeződnek bele abba a bizonyos legjellemzőbb pozitúrába, amelyet kitartva egyszerre lényeglátón és viccesen közvetítik az "üzenetet". Az első jelenetben például a két barát gondosan elhelyezkedik a színpad közepére helyezett fotelben, egyikük a karját kissé ernyedten a földig lógatja, félig szinte fekszik, fejét hátrahajtja - szóval gond van, innen indulunk. Távirat jön, illetve a távirat rózsaszínű (és levélmintás) dresszben betáncol a színpadra - kezdődik a bonyodalom.

Három pár kergeti-keresi egymást. A bonviván és a primadonna - mindkét szerepkört érdemes fordított távcsővel néznünk, hogy ne hasogassunk szőrszálakat - a zsúrfiú és a táncosnő jelmezébe bújva mímel nagy szerelmet. A Schruff Milán játszotta Charlie tévedésből menekül a füstös tangeri bárig (azt hiszi, megölt valakit, pedig dehogy, hisz operett), ahol megtetszik neki Járó Zsuzsa Mayája, aki mély lelki gazdagságát kívül viseli; de inkább is fordítva, Maya bódul bele a snájdig Charlie-ba, és a táncával béklyózza mozdulatlanná Charlie üldözőit, így segítve a fiú menekülését. Az áldozat mellé később öntudat és önérzet is kerül a mesébe, hiszen a csapodár Charlie-t alaposan megleckézteti a büszke Maya - de ez már Párizsban történik, a világ fővárosában.

A majdnem megölt "táncos-komikust", Dixit Vajda Milán játssza, s az ő párja - előbb nem igaziból, aztán igaziból (kicsi belső kavar a szüzsében) - Madelaine, aki Mészáros Sára alakításában leginkább a vágy titokzatos tárgyát hozza. De persze ők is csak a végére keverednek együvé, és nem annyira szenvedélyből, mint inkább igaz számításból, operettszámtanból.

Az elejétől fogva összetartozik viszont a mulató stábját alkotó páros: Barbara és Rudi. Munka teremtette kapcsolatuk inkább gesztusokban gazdag, mint érzelemben - ők ugyanis egy szemvillanásból is értik egymást. És: a leginkább otthonosan mozognak az operett Zsótér Sándor teremtette világában; ebben a picit elcsúsztatott, látvánnyal-mozgással a sarkaiból is kifordított, ugyanakkor az eredetinek gondolt érzelmeket hiánytalanul felsorjáztató közegben. Mészáros Máté játssza Barbarát - semmi karikatúra, viszont egy tenyeres-talpas, erőteljes, eszes asszonyság, akin a csillogó kisestélyi nem nevetséges, hanem természetes. Mészáros gazdag alakítása az este legjobbja. Pedig Ötvös András Rudija ugyancsak kavar - nagyot birkóznak, a helyzet meg ő, és Ötvös megférfiasodott figurája méltó partnere Mészáros Máté Barbarájának.

Zsótér Sándor megszokott stábjába becsatlakozott Ladányi Andrea, aki a nyolc táncossal, valamint a színészeket sem kímélő markáns koreográfiával erősen felelős a Maya mesekönyv-karakteréért. Persze Ambrus Mária nagyjából rózsaszínben tartott, lombfűrésszel pozdorjalapokból barkácsolt "függönyei" is kiveszik a maguk jókora részét, és Benedek Mari ruhakavalkádja is, de Ladányi ironikus-légies táncos jelenetei egyetlen másodpercre sem engedik feledni, hogy Zsótér-rendezést látunk. A tánc változatos formái nyomulnak be a produkcióba, a klasszikus balettől kanyargunk a különféle mozgásirányzatok felé, egészen a pantomimig - de ezt csak a táncosok bírják igazán, az előadás kevésbé, vagyis hasad a produkció.

Lehet, hogy később összetapad, de most bizony "látjuk" az instrukciókat is. A színészek és táncosok engedelmesen teljesítenek; igyekeznek és dolgoznak - de kevesen beszélik közülük folyékonyan Zsótér komplex színházát. Járó Zsuzsa és Schruff Milán alakítása az operett felé hajlik, miközben a kötelező happy ending nem látszik nagyon happynek. A felszíni történet mögötti belső történések - egy vagy több ember megváltozása, ez lenne Zsótér előadásának igazi terepe, de csak a szándék jelenik meg a színpadon meg a tánc, a pávaszemes kelmék, a festett kulissza.

Az előadás emblémája lehetne az operettlépcső: ennek a kötelező műfajtartozéknak ezúttal nemcsak az eleje, a "lefelé" látszik, hanem a hátulja, a "fölfelé" is. Már csak azt kéne látnunk, miért - és akkor a közönségnek legalább a fele maradéktalanul elégedett lenne.

Egri Gárdonyi Géza Színház, február 25.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.