Színház: "Hány percünk van még?" (Kornis Mihály szerzői estje)

  • Halasi Zoltán
  • 2002. január 24.

Zene

A megemelt nézőtér minden pontjáról jól látható a szín. A szobányira szűkített színpadon a legszükségesebb kellékek: asztal, fotel, fogas, valamint a pódiumhatást hangsúlyozandó egy fából összerótt, barnára mázolt, ütött-kopott bárszék. Az asztalon virág, (érintetlenül maradó) pereces tál, ásványvizek. Megtelik a nézőtér, a jelenlevők zöme negyvenes-ötvenes, kevés a fiatal, Kornis régi barátai közül is alig néhányan jöttek el.

A megemelt nézőtér minden pontjáról jól látható a szín. A szobányira szűkített színpadon a legszükségesebb kellékek: asztal, fotel, fogas, valamint a pódiumhatást hangsúlyozandó egy fából összerótt, barnára mázolt, ütött-kopott bárszék. Az asztalon virág, (érintetlenül maradó) pereces tál, ásványvizek. Megtelik a nézőtér, a jelenlevők zöme negyvenes-ötvenes, kevés a fiatal, Kornis régi barátai közül is alig néhányan jöttek el.Reccsenve hasad a csend: a nézőtéri bejárat felől berobog az író. Fejére húzott kötött sapkájában, télikabátban, karjában aktatáskájával úgy fest, mint valami egzotikus gyümölcs a héjában, szárastól-levelestől. Csak amikor már fönt a színpadon kihámozódott a felső rétegből, és hosszas zihálás-szuszogás után bejelenti: "Úgy döntöttem, hogy ma este beszélgetni fogok önmagammal, mielőtt olvasok", akkor érződik: ez az ember kifulladva érkezett ide. Mint aki kis híján elkésett a saját fellépéséről.

Először azt firtatja, miért nem akar "magyar író" lenni a továbbiakban, pontosabban: miért szégyelli magát mint "művész urat". Egyrészt, mert a többi kollégájához hasonlóan ő is kompromisszumokra kényszerül a megélhetése érdekében, vagyis nem döntheti el szabadon, hogy ír vagy nem ír, ha nem akarja kockáztatni a létbiztonságát. Másrészt, mert őneki többé

nincs szüksége az íróságra

mint olyasvalamire, ami elismerést, sikert hoz számára. Nem akarja az irodalmat "a kevesek nemes szórakozásaként" űzni. Nem akar azok közé tartozni, akiket a tömegkommunikáció a saját "logója" alatt forgalmaz. "Nem akarok olyan író lenni, akit megvesznek, aztán nem olvasnak el."

Mindeme felismerések és elhatározások egyéves berlini tartózkodása során érlelődtek meg benne, ahol megtapasztalhatta a régiónkban oly ritka polgári biztonságot, másfelől a városközpontban épült gigantikus bevásárlóközpontok és multiplex mozik sora láttán szembesült a ránk is váró jövő emberellenes értelmetlenségével, szellemi ürességével. Berlinben kezdte írni a Katona József Színház felkérésére legújabb darabját, amelynek föltehetőleg Élők és halottak lesz a címe.

Rövid ismertetést ad a darabról: a színhely egy aluljáró, a szereplők a tömeg részei, a cselekmény háromszoros leszámolás: előbb a rendőrök, majd az alvilág, végül a tömeg maga az ítéletvégrehajtó. Kezdetét veszi a felolvasás. Mintegy

tucatnyi karaktert hallunk

megszólalni a tömegből: újságárust, operációra készülő transzvesztitát, egy kiüresedett költőt, a "Bemondott Zsidót", konzervatív professzort, az Elfelejtett Orvost, az Ént, Valakit a portásfülkéből stb. Mindannyian monologizálnak, mindannyian felmondják az életüket, mindannyian a történelem bábjai: megannyi összehorzsolódó kavicsszem a végidő betonklocnijába öntve. Szövegköltészet ez a javából: élőbeszédre írt kisáriák követik egymást gyors egymásutánban. Ez a nyelvi sebesvágta, a beszéd megsűrűsödése olyan, mintha a szereplők fojtogatnák egymást és bennünket. Ugyanazok a téri, kocsmai, piaci, vállalati, politikai és műsorvezetői dumák köszönnek vissza új kiadásban, amelyeken már könnyesre nevettük magunkat egyszer régen, mondjuk, a Halálfolklór olvasásakor. Csak az alaphang keserűbb, rezignáltabb, a hangszerelés gazdagabb, a sors bugyra mélyebb, a drámai intenzitás, az akasztófahumor erőteljesebb.

Zsibbadó arcizmokkal, elgyötörten vonulunk ki a szünetre.

Pedig a java csak eztán jön. Ha az első részben a szerző a bárszéket használta kellékül, a másodikat a fotelban ülve kezdi: most a halálhoz fűződő sajátos viszonyáról beszél. Elmondja:

Petrivel megbeszélték,

a költő jelet küld neki a túlvilágról. Ha van túlvilág, akkor jön a jel. Eddig még nem jött.

El-elbizonytalanodik a hangja, mintha gondolkodna, aztán fölkel, felolvas egy Petri-verset (In memoriam Hajnóczy Péter), és belevág a darab egy másik jelenetébe: Kiáltozások a tömegből, avagy Let´s dance. Meg is adja a műfajt: haláltánc, beszédörvény, föl-fölbukkanók szövegfoszlányai. Kornis (a szereplők nevének mondása nélkül) egyik figurából a másikba lényegül át, úgy vált át fortisszimóból pianisszimóba, hadarásból dadogásba, imádságból bőgésbe, smúzból hordószónoklatba, mint valami zsonglőr, aki karikák és fáklyák helyett életekkel és maszkokkal dobálózik. Annyi azért kiderül e villódzó káoszból, hogy "esemény van", a Nap fölrobbant, és a tömeg terelődik, nem tudja, hová, a világ akkurátusan visszaszámlált, elfogyó idejében. "Hány percünk van még?" - ismételgetik a szereplők refrénszerűen. Minduntalan erőt vesz rajtuk a "bűzhadtnék", közben folyik a tülekvés "a kozmosz féreglyukaiban". Kornis egyazon gesztussal zsugorítja össze és nagyítja fel a kisembert. Ez a föltámasztó erejű, irodalmon túli poézis - mindenki él és hal, és a testinek érzékeltetett lét egésze a beszéd aranyporában lebeg - megteszi a maga hatását. A néző röhög, és úgy kapdos levegő után, mint az író, amikor színre lépett. A megjelenítés mestere pedig (színész legyen a talpán, aki ezt utánacsinálja!) végezetül veszi a kabátját, és ahelyett, hogy hajlongana és ünnepeltetné magát, ahogy érkezett, éppoly sietősen távozik a széksorok között. Az üres színpad fogadja a tapsot.

Halasi Zoltán

(Kamra, január 17.)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."