Színház: "Hány percünk van még?" (Kornis Mihály szerzői estje)

  • Halasi Zoltán
  • 2002. január 24.

Zene

A megemelt nézőtér minden pontjáról jól látható a szín. A szobányira szűkített színpadon a legszükségesebb kellékek: asztal, fotel, fogas, valamint a pódiumhatást hangsúlyozandó egy fából összerótt, barnára mázolt, ütött-kopott bárszék. Az asztalon virág, (érintetlenül maradó) pereces tál, ásványvizek. Megtelik a nézőtér, a jelenlevők zöme negyvenes-ötvenes, kevés a fiatal, Kornis régi barátai közül is alig néhányan jöttek el.

A megemelt nézőtér minden pontjáról jól látható a szín. A szobányira szűkített színpadon a legszükségesebb kellékek: asztal, fotel, fogas, valamint a pódiumhatást hangsúlyozandó egy fából összerótt, barnára mázolt, ütött-kopott bárszék. Az asztalon virág, (érintetlenül maradó) pereces tál, ásványvizek. Megtelik a nézőtér, a jelenlevők zöme negyvenes-ötvenes, kevés a fiatal, Kornis régi barátai közül is alig néhányan jöttek el.Reccsenve hasad a csend: a nézőtéri bejárat felől berobog az író. Fejére húzott kötött sapkájában, télikabátban, karjában aktatáskájával úgy fest, mint valami egzotikus gyümölcs a héjában, szárastól-levelestől. Csak amikor már fönt a színpadon kihámozódott a felső rétegből, és hosszas zihálás-szuszogás után bejelenti: "Úgy döntöttem, hogy ma este beszélgetni fogok önmagammal, mielőtt olvasok", akkor érződik: ez az ember kifulladva érkezett ide. Mint aki kis híján elkésett a saját fellépéséről.

Először azt firtatja, miért nem akar "magyar író" lenni a továbbiakban, pontosabban: miért szégyelli magát mint "művész urat". Egyrészt, mert a többi kollégájához hasonlóan ő is kompromisszumokra kényszerül a megélhetése érdekében, vagyis nem döntheti el szabadon, hogy ír vagy nem ír, ha nem akarja kockáztatni a létbiztonságát. Másrészt, mert őneki többé

nincs szüksége az íróságra

mint olyasvalamire, ami elismerést, sikert hoz számára. Nem akarja az irodalmat "a kevesek nemes szórakozásaként" űzni. Nem akar azok közé tartozni, akiket a tömegkommunikáció a saját "logója" alatt forgalmaz. "Nem akarok olyan író lenni, akit megvesznek, aztán nem olvasnak el."

Mindeme felismerések és elhatározások egyéves berlini tartózkodása során érlelődtek meg benne, ahol megtapasztalhatta a régiónkban oly ritka polgári biztonságot, másfelől a városközpontban épült gigantikus bevásárlóközpontok és multiplex mozik sora láttán szembesült a ránk is váró jövő emberellenes értelmetlenségével, szellemi ürességével. Berlinben kezdte írni a Katona József Színház felkérésére legújabb darabját, amelynek föltehetőleg Élők és halottak lesz a címe.

Rövid ismertetést ad a darabról: a színhely egy aluljáró, a szereplők a tömeg részei, a cselekmény háromszoros leszámolás: előbb a rendőrök, majd az alvilág, végül a tömeg maga az ítéletvégrehajtó. Kezdetét veszi a felolvasás. Mintegy

tucatnyi karaktert hallunk

megszólalni a tömegből: újságárust, operációra készülő transzvesztitát, egy kiüresedett költőt, a "Bemondott Zsidót", konzervatív professzort, az Elfelejtett Orvost, az Ént, Valakit a portásfülkéből stb. Mindannyian monologizálnak, mindannyian felmondják az életüket, mindannyian a történelem bábjai: megannyi összehorzsolódó kavicsszem a végidő betonklocnijába öntve. Szövegköltészet ez a javából: élőbeszédre írt kisáriák követik egymást gyors egymásutánban. Ez a nyelvi sebesvágta, a beszéd megsűrűsödése olyan, mintha a szereplők fojtogatnák egymást és bennünket. Ugyanazok a téri, kocsmai, piaci, vállalati, politikai és műsorvezetői dumák köszönnek vissza új kiadásban, amelyeken már könnyesre nevettük magunkat egyszer régen, mondjuk, a Halálfolklór olvasásakor. Csak az alaphang keserűbb, rezignáltabb, a hangszerelés gazdagabb, a sors bugyra mélyebb, a drámai intenzitás, az akasztófahumor erőteljesebb.

Zsibbadó arcizmokkal, elgyötörten vonulunk ki a szünetre.

Pedig a java csak eztán jön. Ha az első részben a szerző a bárszéket használta kellékül, a másodikat a fotelban ülve kezdi: most a halálhoz fűződő sajátos viszonyáról beszél. Elmondja:

Petrivel megbeszélték,

a költő jelet küld neki a túlvilágról. Ha van túlvilág, akkor jön a jel. Eddig még nem jött.

El-elbizonytalanodik a hangja, mintha gondolkodna, aztán fölkel, felolvas egy Petri-verset (In memoriam Hajnóczy Péter), és belevág a darab egy másik jelenetébe: Kiáltozások a tömegből, avagy Let´s dance. Meg is adja a műfajt: haláltánc, beszédörvény, föl-fölbukkanók szövegfoszlányai. Kornis (a szereplők nevének mondása nélkül) egyik figurából a másikba lényegül át, úgy vált át fortisszimóból pianisszimóba, hadarásból dadogásba, imádságból bőgésbe, smúzból hordószónoklatba, mint valami zsonglőr, aki karikák és fáklyák helyett életekkel és maszkokkal dobálózik. Annyi azért kiderül e villódzó káoszból, hogy "esemény van", a Nap fölrobbant, és a tömeg terelődik, nem tudja, hová, a világ akkurátusan visszaszámlált, elfogyó idejében. "Hány percünk van még?" - ismételgetik a szereplők refrénszerűen. Minduntalan erőt vesz rajtuk a "bűzhadtnék", közben folyik a tülekvés "a kozmosz féreglyukaiban". Kornis egyazon gesztussal zsugorítja össze és nagyítja fel a kisembert. Ez a föltámasztó erejű, irodalmon túli poézis - mindenki él és hal, és a testinek érzékeltetett lét egésze a beszéd aranyporában lebeg - megteszi a maga hatását. A néző röhög, és úgy kapdos levegő után, mint az író, amikor színre lépett. A megjelenítés mestere pedig (színész legyen a talpán, aki ezt utánacsinálja!) végezetül veszi a kabátját, és ahelyett, hogy hajlongana és ünnepeltetné magát, ahogy érkezett, éppoly sietősen távozik a széksorok között. Az üres színpad fogadja a tapsot.

Halasi Zoltán

(Kamra, január 17.)

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?