rés a présen

„Viszonylag sűrű”

  • rés a présen
  • 2023. november 15.

Zene

Porteleki Áron zenész

rés a présen: Azt mondják rólad, hogy „szabadzenész” vagy. Ez mit jelent?

Porteleki Áron: Egyrészt mentességet a műfaji és zeneipari kötöttségektől, másrészt improvizációt, maximális jelenlétet és nyitottságot az előadó részéről. Már gyerekként volt alkalmam mélyebben megismerkedni a népzenével, de sok más, mesterkéltségtől mentes zene is szólt otthon. Ez eleve kiszedi az embert a hétköznapokból, és a szabadság érzését adja. Lehengerelt a mezőségi, magyarpalatkai zenészek jelenléte, illetve a közös zenélés velük. Rendkívül lazának tűntek, miközben az életükért játszottak minden pillanatban, és elképesztő magasságokba repítették a hangzást. Ezeket ugyanúgy megtaláltam aztán Dresch Mihály korai lemezein, Szelevényi Ákos unitos albumain, de akár Keith Richards vagy Hendrix zenéjében. Elkapott a zenészlét, de küzdöttem ellene. Soha nem jártam ki zeneiskolát, és mindig nehéz volt rávenni magamat a gyakorlásra. Elképesztően szép helyekre invitál a zene, viszont amikor belül vagy, a legsötétebb démonokkal kell megküzdened. Olyan szintű önismeretet és folyamatos újratervezést követel, amit nehéz vállalni. Talán a jelentős támogatás vagy jelentős elveszettség tud a legjobban segíteni.

rap: Kikkel játszol éppen?

PÁ: Korábban normálisnak gondoltam, hogy 10–12 formációban játszom, aztán a mentális egészségem érdekében redukálnom kellett, és jelenleg csak három fix formációban játszom rendszeresen. A Decolonize Your Mind Society, a Qiyan és a Klárisok zenekarokban. Utóbbi a legaktívabb, s alapvetően gyermekeknek szól. Emellett vannak időnként újraéledő formációk, illetve sokat szállok be alkalmi felállásokba, vagy veszek részt szabadzenei koncerteken. Egy sikeres kortárs táncelőadásban való részvételem után, úgymond kézről kézre adtak a színpadi produkciók, és így lett egy másik színterem is, ahol nagyrészt egyedül dolgozom mint zeneszerző, illetve előadó. Nagyon szeretek táncosokkal dolgozni, sokkal kevésbé fogja vissza őket a sok elv és korlát, amelyeket zenészként magunk elé tudunk állítani néha.

rap: Lemezbemutatód lesz a Lumen kávézóban november 21-én Győrfi Dórával.

PÁ: Dórát régóta ismerem, s egyszer, olyan tíz éve elhívtam egy nagyobb formációba improvizálni, ahol aztán megtapasztalhattam a tudását a jávai zene- és énektechnikák terén. Azóta foglalkoztatott, hogy duóban is kísérletezzünk, amire 2021-ben került sor. Néhány próba alatt kialakítottunk egy folyamatot, ahol az indonéz énekhagyomány a szabadzenei hozzáállás, a magyar népzene, valamint akusztikus és elektronikus hangzások, különféle hangszerek együtt szerepelnek. Egyszeri és helyben születő zenékről szólt a koncert, de tervben volt, hogy a felvételből készüljön egy kiadvány. Van egy rész, ahol vagy nyolc búgócsigát működtetünk egyszerre, amelyek hangjaira Dóra reagál énekekkel, én meg az egészet átfuttatom élőben egy effektrendszeren, s dobbal felelek rá. A koncert vége is emlékezetes, amikor egy jávai dalra szimultán egy mezőségi dalt énekelek, és a két dal egy harmadikat ad ki ilyen módon. Ezeket idézzük fel most a Lumenben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.