rés a présen

„Viszonylag sűrű”

  • rés a présen
  • 2023. november 15.

Zene

Porteleki Áron zenész

rés a présen: Azt mondják rólad, hogy „szabadzenész” vagy. Ez mit jelent?

Porteleki Áron: Egyrészt mentességet a műfaji és zeneipari kötöttségektől, másrészt improvizációt, maximális jelenlétet és nyitottságot az előadó részéről. Már gyerekként volt alkalmam mélyebben megismerkedni a népzenével, de sok más, mesterkéltségtől mentes zene is szólt otthon. Ez eleve kiszedi az embert a hétköznapokból, és a szabadság érzését adja. Lehengerelt a mezőségi, magyarpalatkai zenészek jelenléte, illetve a közös zenélés velük. Rendkívül lazának tűntek, miközben az életükért játszottak minden pillanatban, és elképesztő magasságokba repítették a hangzást. Ezeket ugyanúgy megtaláltam aztán Dresch Mihály korai lemezein, Szelevényi Ákos unitos albumain, de akár Keith Richards vagy Hendrix zenéjében. Elkapott a zenészlét, de küzdöttem ellene. Soha nem jártam ki zeneiskolát, és mindig nehéz volt rávenni magamat a gyakorlásra. Elképesztően szép helyekre invitál a zene, viszont amikor belül vagy, a legsötétebb démonokkal kell megküzdened. Olyan szintű önismeretet és folyamatos újratervezést követel, amit nehéz vállalni. Talán a jelentős támogatás vagy jelentős elveszettség tud a legjobban segíteni.

rap: Kikkel játszol éppen?

PÁ: Korábban normálisnak gondoltam, hogy 10–12 formációban játszom, aztán a mentális egészségem érdekében redukálnom kellett, és jelenleg csak három fix formációban játszom rendszeresen. A Decolonize Your Mind Society, a Qiyan és a Klárisok zenekarokban. Utóbbi a legaktívabb, s alapvetően gyermekeknek szól. Emellett vannak időnként újraéledő formációk, illetve sokat szállok be alkalmi felállásokba, vagy veszek részt szabadzenei koncerteken. Egy sikeres kortárs táncelőadásban való részvételem után, úgymond kézről kézre adtak a színpadi produkciók, és így lett egy másik színterem is, ahol nagyrészt egyedül dolgozom mint zeneszerző, illetve előadó. Nagyon szeretek táncosokkal dolgozni, sokkal kevésbé fogja vissza őket a sok elv és korlát, amelyeket zenészként magunk elé tudunk állítani néha.

rap: Lemezbemutatód lesz a Lumen kávézóban november 21-én Győrfi Dórával.

PÁ: Dórát régóta ismerem, s egyszer, olyan tíz éve elhívtam egy nagyobb formációba improvizálni, ahol aztán megtapasztalhattam a tudását a jávai zene- és énektechnikák terén. Azóta foglalkoztatott, hogy duóban is kísérletezzünk, amire 2021-ben került sor. Néhány próba alatt kialakítottunk egy folyamatot, ahol az indonéz énekhagyomány a szabadzenei hozzáállás, a magyar népzene, valamint akusztikus és elektronikus hangzások, különféle hangszerek együtt szerepelnek. Egyszeri és helyben születő zenékről szólt a koncert, de tervben volt, hogy a felvételből készüljön egy kiadvány. Van egy rész, ahol vagy nyolc búgócsigát működtetünk egyszerre, amelyek hangjaira Dóra reagál énekekkel, én meg az egészet átfuttatom élőben egy effektrendszeren, s dobbal felelek rá. A koncert vége is emlékezetes, amikor egy jávai dalra szimultán egy mezőségi dalt énekelek, és a két dal egy harmadikat ad ki ilyen módon. Ezeket idézzük fel most a Lumenben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?