rés a présen

„Viszonylag sűrű”

  • rés a présen
  • 2023. november 15.

Zene

Porteleki Áron zenész

rés a présen: Azt mondják rólad, hogy „szabadzenész” vagy. Ez mit jelent?

Porteleki Áron: Egyrészt mentességet a műfaji és zeneipari kötöttségektől, másrészt improvizációt, maximális jelenlétet és nyitottságot az előadó részéről. Már gyerekként volt alkalmam mélyebben megismerkedni a népzenével, de sok más, mesterkéltségtől mentes zene is szólt otthon. Ez eleve kiszedi az embert a hétköznapokból, és a szabadság érzését adja. Lehengerelt a mezőségi, magyarpalatkai zenészek jelenléte, illetve a közös zenélés velük. Rendkívül lazának tűntek, miközben az életükért játszottak minden pillanatban, és elképesztő magasságokba repítették a hangzást. Ezeket ugyanúgy megtaláltam aztán Dresch Mihály korai lemezein, Szelevényi Ákos unitos albumain, de akár Keith Richards vagy Hendrix zenéjében. Elkapott a zenészlét, de küzdöttem ellene. Soha nem jártam ki zeneiskolát, és mindig nehéz volt rávenni magamat a gyakorlásra. Elképesztően szép helyekre invitál a zene, viszont amikor belül vagy, a legsötétebb démonokkal kell megküzdened. Olyan szintű önismeretet és folyamatos újratervezést követel, amit nehéz vállalni. Talán a jelentős támogatás vagy jelentős elveszettség tud a legjobban segíteni.

rap: Kikkel játszol éppen?

PÁ: Korábban normálisnak gondoltam, hogy 10–12 formációban játszom, aztán a mentális egészségem érdekében redukálnom kellett, és jelenleg csak három fix formációban játszom rendszeresen. A Decolonize Your Mind Society, a Qiyan és a Klárisok zenekarokban. Utóbbi a legaktívabb, s alapvetően gyermekeknek szól. Emellett vannak időnként újraéledő formációk, illetve sokat szállok be alkalmi felállásokba, vagy veszek részt szabadzenei koncerteken. Egy sikeres kortárs táncelőadásban való részvételem után, úgymond kézről kézre adtak a színpadi produkciók, és így lett egy másik színterem is, ahol nagyrészt egyedül dolgozom mint zeneszerző, illetve előadó. Nagyon szeretek táncosokkal dolgozni, sokkal kevésbé fogja vissza őket a sok elv és korlát, amelyeket zenészként magunk elé tudunk állítani néha.

rap: Lemezbemutatód lesz a Lumen kávézóban november 21-én Győrfi Dórával.

PÁ: Dórát régóta ismerem, s egyszer, olyan tíz éve elhívtam egy nagyobb formációba improvizálni, ahol aztán megtapasztalhattam a tudását a jávai zene- és énektechnikák terén. Azóta foglalkoztatott, hogy duóban is kísérletezzünk, amire 2021-ben került sor. Néhány próba alatt kialakítottunk egy folyamatot, ahol az indonéz énekhagyomány a szabadzenei hozzáállás, a magyar népzene, valamint akusztikus és elektronikus hangzások, különféle hangszerek együtt szerepelnek. Egyszeri és helyben születő zenékről szólt a koncert, de tervben volt, hogy a felvételből készüljön egy kiadvány. Van egy rész, ahol vagy nyolc búgócsigát működtetünk egyszerre, amelyek hangjaira Dóra reagál énekekkel, én meg az egészet átfuttatom élőben egy effektrendszeren, s dobbal felelek rá. A koncert vége is emlékezetes, amikor egy jávai dalra szimultán egy mezőségi dalt énekelek, és a két dal egy harmadikat ad ki ilyen módon. Ezeket idézzük fel most a Lumenben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.