rés a présen

„Viszonylag sűrű”

  • rés a présen
  • 2023. november 15.

Zene

Porteleki Áron zenész

rés a présen: Azt mondják rólad, hogy „szabadzenész” vagy. Ez mit jelent?

Porteleki Áron: Egyrészt mentességet a műfaji és zeneipari kötöttségektől, másrészt improvizációt, maximális jelenlétet és nyitottságot az előadó részéről. Már gyerekként volt alkalmam mélyebben megismerkedni a népzenével, de sok más, mesterkéltségtől mentes zene is szólt otthon. Ez eleve kiszedi az embert a hétköznapokból, és a szabadság érzését adja. Lehengerelt a mezőségi, magyarpalatkai zenészek jelenléte, illetve a közös zenélés velük. Rendkívül lazának tűntek, miközben az életükért játszottak minden pillanatban, és elképesztő magasságokba repítették a hangzást. Ezeket ugyanúgy megtaláltam aztán Dresch Mihály korai lemezein, Szelevényi Ákos unitos albumain, de akár Keith Richards vagy Hendrix zenéjében. Elkapott a zenészlét, de küzdöttem ellene. Soha nem jártam ki zeneiskolát, és mindig nehéz volt rávenni magamat a gyakorlásra. Elképesztően szép helyekre invitál a zene, viszont amikor belül vagy, a legsötétebb démonokkal kell megküzdened. Olyan szintű önismeretet és folyamatos újratervezést követel, amit nehéz vállalni. Talán a jelentős támogatás vagy jelentős elveszettség tud a legjobban segíteni.

rap: Kikkel játszol éppen?

PÁ: Korábban normálisnak gondoltam, hogy 10–12 formációban játszom, aztán a mentális egészségem érdekében redukálnom kellett, és jelenleg csak három fix formációban játszom rendszeresen. A Decolonize Your Mind Society, a Qiyan és a Klárisok zenekarokban. Utóbbi a legaktívabb, s alapvetően gyermekeknek szól. Emellett vannak időnként újraéledő formációk, illetve sokat szállok be alkalmi felállásokba, vagy veszek részt szabadzenei koncerteken. Egy sikeres kortárs táncelőadásban való részvételem után, úgymond kézről kézre adtak a színpadi produkciók, és így lett egy másik színterem is, ahol nagyrészt egyedül dolgozom mint zeneszerző, illetve előadó. Nagyon szeretek táncosokkal dolgozni, sokkal kevésbé fogja vissza őket a sok elv és korlát, amelyeket zenészként magunk elé tudunk állítani néha.

rap: Lemezbemutatód lesz a Lumen kávézóban november 21-én Győrfi Dórával.

PÁ: Dórát régóta ismerem, s egyszer, olyan tíz éve elhívtam egy nagyobb formációba improvizálni, ahol aztán megtapasztalhattam a tudását a jávai zene- és énektechnikák terén. Azóta foglalkoztatott, hogy duóban is kísérletezzünk, amire 2021-ben került sor. Néhány próba alatt kialakítottunk egy folyamatot, ahol az indonéz énekhagyomány a szabadzenei hozzáállás, a magyar népzene, valamint akusztikus és elektronikus hangzások, különféle hangszerek együtt szerepelnek. Egyszeri és helyben születő zenékről szólt a koncert, de tervben volt, hogy a felvételből készüljön egy kiadvány. Van egy rész, ahol vagy nyolc búgócsigát működtetünk egyszerre, amelyek hangjaira Dóra reagál énekekkel, én meg az egészet átfuttatom élőben egy effektrendszeren, s dobbal felelek rá. A koncert vége is emlékezetes, amikor egy jávai dalra szimultán egy mezőségi dalt énekelek, és a két dal egy harmadikat ad ki ilyen módon. Ezeket idézzük fel most a Lumenben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.