HANGADÓ - Az internet és a klasszikus zene

Zene 2.0

Zene

Internet nélkül nincs élet – de hogyan hat a világháló a klasszikus és kortárs zenére, a komponálásra, a zenehallgatásra és a zene megőrzésére?

Hogy az internethasználat a zeneszerzők számára mennyire természetes vagy tanult szokás, az elsősorban korfüggő. Szükséges adatokat és forrásokat az interneten keresnek, de a komponáláshoz – legalábbis az alapvetően itthon élők – leginkább csak a középgenerációtól lefelé használják a világhálót. A most 70 éves Orbán György internetfüggő, de ennek hatása a komponálásba legfeljebb csak tudat alatt szűrődik be. Tihanyi László (61) csak szövegeket keres interneten a műveihez, a zenéjéhez nem használja ihlető forrásként. Horváth Balázs (41) viszont kifejezetten inspirációt talál abban, amire az interneten bukkan, és örömmel tapasztalja, mennyire kinyitja őt olyan irányokba, amilyenekre korábban nem is gondolt. Ő említi John Oswald zeneszerző nevét, aki a plunderphonicsot kitalálta és híresen gyakorolta is már az 1970-es években, olykor bajt is hozva magára ezzel. A lopofóniaként magyarított eljárás lényegében mások zenei darabjainak eltulajdonításából és alkotó felhasználásából áll – könnyű belegondolni, hogy az internet ezt mennyire egyszerűvé teszi. Horváth Balázs ebben nem talál kivetnivalót, mondván, ami már a YouTube-on elérhető, az közkincs, tehát szabadon használható. Jelen keretek közt nemcsak igazságot tenni lehetetlen a „hol ér véget az alkotó felhasználás, mennyit jogos kölcsönözni, és hol kezdődik a plágium” posztmodern vitában, de még röviden belemenni sem lehet.

Laczkó Bálint (26) szerint az internet által biztosított extrém sebesség és mennyiség inkább a stilisztikai specializálódás felé irányítja a zeneszerzőket, mert a sokféleségben kitűnni úgyszólván lehetetlen. Egy másik, általa említett jelenség a kotta defetisizálódása: mivel úgysem lehet mindenfajta hangjelenséget kottaírással rögzíteni, inkább hangfelvételekkel dolgoznak, lehetőség szerint kapcsolatba lépnek a szerzővel, és egyáltalán, sokkal dinamikusabban kezelik mind a komponálást, mind az előadást; nem is definiálják magukat zeneszerzőnek vagy előadónak, hanem egyszerűen zenésznek (ezzel mellesleg ama nagyon régi gyakorlathoz kapcsolódva, amikor még a legtöbb zeneszerző egyben előadó is volt).

Hogy a komponista élete könnyebb lett-e vagy nehezebb, azt mindenki inkább pozitívan, de legalábbis sztoikusan látja. Az egyik probléma a túladagolás kérdése, a végtelen sokféleség nyomasztása – vagy öröme. Van, aki lubickol ebben, van, aki inkább elzárkózik. Vajda Gergely (44) ahhoz a generációhoz tartozik, amely még meg tudja nyomni a „kikapcsolás” gombot, ami egyszerű, de egyre kevésbé egyértelmű képesség.

 

Mit hallgat majd az utókor?

Magától értetődően a klasszikus zenét is érinti a digitális univerzum alapproblémája: hogyan őrizzük meg, amit fontosnak ítélünk? (Erről lásd korábbi cikkünket: Talán eltűnik hirtelen, Magyar Narancs, 2016. december 15.) A hang-, illetve az adathordozók robbanás­szerű fejlődése és az e fölött érzett eufória azt eredményezte, hogy szinte gondolkodás nélkül hagytuk hátra a tegnapi eszközöket, előbb a viszonylag hosszú életű bakelitlemezt, utána a magnókazettát, és az összes többi, átmenetinek bizonyuló kütyü után most már lényegében a CD-nek is befellegzett – pedig alig huszonöt éve, hogy megkezdte útját. A letöltések, az online fogyasztás egyre mélyebbre ássa a sírját: a CD-t még esetleg szívesen használók új laptopjaiban sincs már CD-lejátszó. Az eladások még az előállítás költségeit sem fedezik: gyártani tehát vagy csak nagyon egyszerű, házi-kézi módon, vagy egyéb források bevonásával lehet, és ez vonatkozik a néhány szereplős, igénytelen felvételekre és a Berlini Filharmonikusok Bruckner-felvételeire is.

Az adathordozók kérdése Vajda Gergely szerint is „hatalmas léptékű, még megoldatlan probléma”. Ő még a régi számítógépeit is megőrzi – szerinte „minden lehetséges szcenárióra föl kell készülni, a biztonság kedvéért az adatokat többféle módon és több példányban kellene tárolni”, és ebből nem lehet teljesen kiiktatni a fizikai tárgyat. Kétségtelen az is, hogy a fizikai tárgynak sok egyéb üzenete van, amit a digitalizált látvány nem tud nyújtani. Az embernek lelkileg – is – fontos a megőrzés, az alkotónak pedig egyenesen az önazonosság záloga; elvégre az egész nyugati kultúra a jelenségekre való reflexióra épül, amihez szükségünk van a múltunkra és annak – szelektív – megőrzésére. Már most, csupán néhány évtizeddel az elektronikus robbanás kezdete után sok adat elveszett a ma már kezdetlegesnek minősített olvashatóság miatt.

Laczkó Bálint viszonya a megőrzéshez radikális: amire szüksége van, azt a laptopjára menti, és tudja azt is, hogy onnan szükség esetén minden elérhető. A problémát ő is látja: a könnyű elérhetőség miatt habzsolunk, töltjük-töltjük le az adatokat – műveket, bármit –, s egy idő után látjuk, hogy az egészből keveset használunk. Elismeri, hogy „a birtoklás fizikalitása meggyengült, így a viszonyunk az adatokhoz felületesebb”. Ő maga időről időre elvégzi a számára szükséges takarítást, amihez sokaknak, érthető módon, nincs türelmük.

Laczkó szerint az internet jelentős műfaji befolyást is gyakorol a zenére: eltüntette az „albumot”. Már csak egyes számokat, darabokat hallgatunk – sőt, csak egyes tételeket, random módon összedobálva, amire a Bartók rádió szoktatja a hallgatókat –, nem egy tárgyi albumot, ami többnyire önmagában is „meg van komponálva”, föl van építve, és általában egészben hallgatjuk – vagy inkább hallgattuk – végig. Laczkó úgy véli, a kotta is el fog tűnni, helyébe a digitális megőrzés lép majd valamilyen formában. Ennek éppen az ellenkezőjét gondolja a nem sokkal idősebb Bella Máté (31), aki ugyan szintén nem őriz tárgyi hanghordozókat, de a művek fennmaradását fontosnak tartja, és ennek legbiztosabb és legegyértelműbb formáját a kottában látja. Tihanyi László felidéz egy, a generációs különbséget szép egyszerűséggel megmutató esetet, amikor Horváth Balázzsal együtt vizsgáztattak, és ő elővette a kottáit, mert az „sokkal egyszerűbb”, Horváth pedig kinyitotta a számítógépet, és megkereste a kottákat, mert az „sokkal egyszerűbb”. Varga Judit Bécsben élő zeneszerző némelyik darabjából viszont már csak digitális kottát és felvételt őriz. Nem bánná, ha a kottáinak papíralapú tárolását átvenné egy erre alkalmas archívum, a digitális verziók elérhetősége nem nyugtalanítja. Hogy a kortárs darabok megőrződnek-e a jövőnek, ez sem érdekli nagyon, de ha igen, a fennmaradás formája valószínűleg digitális lesz.

„Az interneten nincs kurátor” – mondja Vajda Gergely –, a világháló nagyrészt eltörölte a stílusok hierarchiáját. Hierarchiák, sztárok, kedvencek persze vannak, és ők ugyanúgy kerülnek fölülre, mint mindig: a minőségük alapján és/vagy mesterséges marketing-módszerekkel, zenén kívüli „érdekességekkel”, egy-egy furcsa sztorival, külsőségekkel, csak most mérhetetlenül nagyobb arányokban: napok alatt lehet világhírre szert tenni (hogy azután az vagy megerősödjön-fennmaradjon, vagy gyorsan el is haljon).

 

A háló és a piac

Az International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) 1997 óta készít összefoglaló jelentést a globális zeneiparról. Az adatok tartalmazzák a klasszikus és kortárs zenét is, ezek aránya a pop- és világzenéhez és a jazzhez képest természetesen elenyésző. A hangfelvételek globális szektorának árbevétele a felmérések kezdete óta tavaly, 2016-ban nőtt a leggyorsabban, közel 6 százalékkal. Emellett azonban mindössze egy olyan év volt, amikor növekedést mértek – mert a képhez hozzátartozik, hogy a 2016-ot megelőző másfél évtizedben viszont 40 százalékkal csökkent az iparág bevétele. A növekedés legerősebben a streamingben mutatkozik meg: a streaming-előfizetők több mint 100 milliós tábora a szegmens forgalmát 60 százalékkal növelte, ami ezzel a digitális bevételek élére ugrott. A digitális bevételek is történelmi határvonalat léptek át: immár az összes hangfelvételi bevétel felét teszik ki. A lemezcégek a CD-piac radikális csökkenésével, a fájl-megosztók és a torrentezés megjelenésével, majd az először letöltést, majd streaminget, azaz folyamatos zenehallgatást kínáló online zeneboltok felbukkanásával rákényszerültek a technikai továbblépésre, s előbb-utóbb megállapodtak a digitális zeneszolgáltatás rendszereit és infrastruktúráját kiépítő cégekkel (a legnagyobbak az iTunes, a YouTube és a Spotify). A bevételeken ezek a „viszonteladók” az előadókkal, szerzőkkel és a kiadókkal osztoznak: ám azt még nem döntötte el az idő, hogy ez a modell működőképes-e hosszabb távon is, és marad-e annyi a lánc végén álló művészeknek, amennyi képes eltartani őket (és a zenét, mint olyat). Az mindenesetre biztató, hogy a 2016-ban 15,7 milliárd dollár összértékű globális zeneiparon belül az előadói jogokból származó bevételek is 7 százalékkal nőttek.

A digitális értékesítés Magyarországon is megelőzte a fizikait, ezen belül pedig a streaming a letöltést. Itthon „a legnépszerűbb zenehallgatási csatorna továbbra is a rádió, de a YouTube csak pár százalékkal marad el mögötte” (ProArt Zeneipari jelentés, 2016).

Az viszont bizonyos, hogy az internet – épp azért, mert minden eddiginél szélesebb körben tette hozzáférhetővé a zenét – megnövelte az emberiség koncertre járási kedvét. Magyarországi helyzetkép – de egyúttal világjelenség is –, hogy „a zeneipar bevételeinek legnagyobb és egyre növekvő részét az élőzene jelenti”, legalábbis a könnyűzenében bizonyosan. Az azonban a klasszikus és kortárs zenére is igaz, hogy „van, aki biztos, kitartó közönséget épít, és van, aki inkább kereskedelmi irányba tereli kapcsolatát a közönséggel. Van, aki hangfelvételét mindenki számára ingyen elérhetővé teszi, és van, aki a YouTube-ról is leveteti, vagy legalábbis saját csatornába tereli. Van, aki CD-n árulja zenéjét, és van, aki nem is készít fizikai formátumot. Van, aki leginkább a pályázati forrásokra számít, van, aki egyáltalán nem vesz igénybe ilyet” (Zeneipari jelentés, 2016).

A menedzserek, impresszáriók számára viszont az internet csak pozitívummal jár, ahogy az egyik leghatékonyabb magyar impresszárió, Körner Tamás is megerősíti, hiszen a komolyzene közönsége nemhogy nem csappant, hanem nőtt az internet hatására. Ennek egyik jól érzékelhető bizonyítéka az opera-előadások – immár a színházakra is átterjedt – jó minőségű digitális közvetítésének gyakorlata bárhol a világon mozikban, amit Peter Gelb, a New York-i Met intendánsa indított útjára, minden aggodalmas huhogás ellenére egyértelmű sikerrel. Aki pedig nem száll föl a digitális vonatra, az pillanatok alatt lemarad. Ebben nyilvánvalóan előnyt élveznek a technológiába beleszületett, azt anyanyelvként használó fiatalok – s talán érdemes lenne a Zeneakadémián tanuló művészek ilyen irányú, meglehetősen hiányos képzésére is több figyelmet fordítani.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).