„A Samsung SDI a vállalat rövid és középtávú stratégiájával összhangban számos együttműködési lehetőséget mérlegel üzleti partnereivel” – válaszolta a Narancs.hu megkeresésére a Paplanos Péter PR-igazgató. A vállalat tehát nem cáfolta azt a dél-koreai lapértesülést, miszerint a Samsung SDI a BMW-vel közösen üzemet hoz létre Gödön, ahol jelenleg is egy gigantikus akkumulátor gyár létesítése zajlik.
Ahogyan arról a dél-koreai Csoszun hírportál értesülései nyomán a Narancs.hu is beszámolt, a Samsung azt tervezi, hogy a már meglévő két gödi létesítmény mellett újabb akkumulátorgyárat épített a kisvárosban. Az iparági forrásokon alapuló értesülés szerint az új üzem kifejezetten a BMW részére gyártana, de az is lehet, hogy vegyesvállalatban jönne létre a bajor céggel közösen. A kiszivárgott tervek szerint a gyár termelése megegyezne a már meglévő kettő éves kapacitásával, és a debreceni BMW gyár lenne a vevő.
A német autógyártó ugyanis nemrég azt jelentette be, hogy akkumulátor-összeszerelő üzemmel tervezi bővíteni készülő debreceni gyárát, ezekhez szállítana az új gödi Samsung-gyár cellákat. Mindezzel kapcsolatban megkerestük a német társaságot is, azonban ezidáig nem érkezett tőlük reakció a kérdéseinkre. (Frissítés 2023. január 16-án: Jenei Rékától, a BMW munkatársa megkeresésünkre azt válaszolta, hogy a vállalat nem kívánja kommentálni a felmerült témát).
A dél-koreai lapértesülés szerint az 1 billió won, azaz nagyjából 300 milliárd forint értékű beruházás keretében a Samsung új, hengeres formájú, 46 milliméter átmérőjű cellákat készítene megnövelt nikkel-, de csökkentett kobalttartalommal. A két cégvezető állítólag már december 17-én is egyeztetett a projektről, illetve a napokban a Las Vegas-i CES kiállításon is folytak háttérmegbeszélések.
Mint ismert, egy 2020-as kormányhatározat értelmében a Samsung SDI által termelt adóbevételek nem az ellenzéki vezetésű Göd Város Önkormányzatához, hanem a fideszes többségű Pest Megye Önkormányzatához csordogálnak be, ugyanis a létesítmények területét ún. különleges gazdasági övezetté (KGÖ) nyilvánították.
Az új gyár létesítése bizonyos értelemben nem meglepő, a terjeszkedésnek voltak jelei. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter 2021-ben arról nyilatkozott, hogy a gyár mellett ipari innovációs fejlesztési területet hoznk létre, az Átlátszó 2022 elején pedig arról számolt be, hogy 420 hektárra bővült a KGÖ. De pletykákat is lehetett folyamatosan arról hallani, hogy jöhet egy újabb gyár valahova a mostani mellé. (Egyébként Pest Megye Önkormányzatának Stratégiai és Operatív Programjának értelmében a terület egyébként Fótra, Dunakeszire, Csomádra és Sződre is kiterjed).
Megkerestük Pest Megye Önkormányzatát, ahonnan azt írták, hogy nincs információjuk az új akkumulátor-gyárról. Felhívtuk (az éppen szabadságát töltő) Balogh Csaba polgármestert, de ő sem tud a beruházásról.
Aksinagyhatalom
Orbán Viktor még 2017-ben a gödi Samsung-gyár megnyitóján beszélt arról, hogy szeretné, ha Magyarország az e-autózás egyik éllovasa lenne. Ez azóta főleg úgy valósult meg, hogy komoly anyagi és egyéb állami támogatással Magyarországra csábították több – leginkább távol-keleti – akkumulátorgyártó cég üzemét is.
Mostanra az ország északi, északkeleti részén el is szaporodtak az ezen a területen tevékenykedő, főleg ázsiai hátterű vállalkozások, ezek létesítését több helyen is komoly lakossági ellenállás övezi, amiket a kormány azzal kerül meg, hogy nemzetgazdasági szempontból kiemeltté nyilvánítja a beruházásokat, vagy – mint ahogy Gödön is – különleges gazdasági övezeteket hoz létre.
Decemberben térképen összesítettük az akkugyártáshoz kapcsolódó cégeket: