A rózsadombi SZOT-üdülő átalakítása - Mindig magasabbra

  • Somlyódy Nóra
  • 2006. február 16.

Belpol

Az egykori szakszervezeti (SZOT-) üdülő két dologról ismert: egyrészt ívelt alakja a fővárosi Rózsadomb jellegzetes formája, másrészt a szálló története összefonódott a rendszerváltás utáni legnagyobb sikkasztási és tőkebefektetési botránnyal, az ún. Globex-üggyel. Most újra van miért írni az épületről.

Az egykori szakszervezeti (SZOT-) üdülő két dologról ismert: egyrészt ívelt alakja a fővárosi Rózsadomb jellegzetes formája, másrészt a szálló története összefonódott a rendszerváltás utáni legnagyobb sikkasztási és tőkebefektetési botránnyal, az ún. Globex-üggyel. Most újra van miért írni az épületről.

A SZOT-üdülő a hetvenes évek eleje óta ott csücsül a Rózsadomb alsó lejtőjén; 1971-ben, a kádári szocializmus szimbolikus térfoglalásaként született, néhai Vass Antal tervei alapján. Sokan fel tudják talán még idézni a balra lent kiugró presszónyúlvánnyal, jobbra fent étteremdobozzal díszített monstre épületet. Manapság szerkezetig lecsupaszított és visszabontott. "Totális, élő színpad (É) ideálisabb helyet ma Budapesten nem lehet elképzelni mindazoknak a gondolatoknak a megvalósítására, amelyek így vagy úgy mindannyiunkat kísértettek" - mondta Grunwalsky Ferenc egy interjúban a SZOT-torzóról, Jancsó Miklós Az utolsó vacsora című filmjének fő helyszínéről.

A szálló története emlékezetes módon fonódott össze a rendszerváltás utáni legnagyobb sikkasztási és tőkebefektetési botránnyal. A jogszabályhézagok között evező, ügyfelei pénzének csoportosítgatásán gyarapodó Globex cégcsoport 1998-ban ennek az ingatlannak a fejlesztésébe bukott bele, amikor a Postabank összeomlásá-val fedezet nélkül maradt. Ekkor derült ki, hogy kilencéves fennállása során a Globex mintegy hétmilliárd forint értékben károsított meg több száz kisvállalkozót, két budapesti önkormányzatot, legnagyobb részben pedig Sopron város önkormányzatát. A leányvállalatok felszámolás alatt vannak, a cégcsoport vezetői, Vajda László és Vellai Györgyi pere változatlanul folyamatban van - és máig nem tudni, hová lett a pénz.

A szálló a botrány kirobbanásakor az elkótyavetyélt 3,5 milliárdos értékpapírvagyon kártérítéseként került Sopron városához, melynek önkormányzata - a sikertelen értékesítési kísérletek után - 2004 nyarán a Pro-Hill Kft. jóvoltából szabadult meg tőle. A Pro-Hill új hasznosítási modellel állt elő, és a tizenöt év alatt fiókba került építészeti tervek sorozata után egy újabb tervnek szerzett érvényt. A Pro-Hill "Excelsior Budapest Spa" néven három szinttel magasabb és három méterrel szélesebb épületté alakítaná a ma látható torzót. A beruházás összköltségét lazán "10-20 milliárdra" becsüli Gyarmati Zoltán ügyvezető igazgató, az Autóker-Holding volt vezérigazgató-helyettese. A házban 93 luxuslakás lesz, termál wellnessfürdő saját forrásból, bár és étterem - de a négyzetméterenkénti 1-3 millió forintos vételárral mindenekelőtt a panorámát fizetik meg a tulajdonosok. "Ennek a terméknek ma Magyarországon nincs konkurenciája. Ez olyan, mint a Rolls-Royce - nem piacfüggő" - tájékoztatta a Narancsot Gyarmati Zoltán.

Átlagok és méterek

A második kerületi önkormányzat 2004 elején vette tervbe, hogy rendezi a Frankel Leó úttal határos és a hajdani szálló telkéhez közel eső, azon beépítetlen önkormányzati telek helyzetét, ami a hatvanas években befejezetlen pontházas (ún. Lottó-házak) beépítésből maradt vissza. A megoldáshoz koncepció kellett, majd egy ennek megfelelő kerületi szabályozási terv (kszt). Koncepciója a Pro-Hillnek volt - igaz, a cég akkor még csak reménybeli tulajdonosa volt az üdülőnek, hiszen Sopronnal az adásvételt csak 2004 augusztusában ütötték nyélbe. De a cég biztos volt abban, hogy rendezni tudja a Globex Deutschland AG támasztotta, általunk nem megismert eredetű követelést, ami elől eladdig minden ingatlanfejlesztő hanyatt-homlok menekült.

Miközben e probléma bámulatos egyszerűséggel rendeződött, a cég és a kerület közös finanszírozásában készült a szabályozás, illetve az épület új terve is. Építészeti terv elvben csak jóváhagyott szabályozási terv alapján készülhet; a két terv engedélyeztetése mégis párhuzamosan futott, mert a Pro-Hill egy korábbi ingatlanfejlesztőnek, az RDMB 2002 Kft.-nek köszönhetően 2004 augusztusától jogerős építési engedéllyel bírt egy másik építésziroda (Vadász és Társa) más funkciójú (apartmanszálló) házára.

Az új terv szerzője Maghegyi György, akit a szakmában csak a "Globex házi tervezőjeként" ismernek, hiszen a cégcsoport karrierje az általa tervezett luxusvillák építésével kezdődött a kilencvenes évek elején. Maghegyi jegyzi a Globex többi építési beruházását is, köztük a SZOT-szállóra készült tervet, ami alapján 1998-ban a kivitelezés el is indult. Míg Maghegyi titokzatosan "ismeretséggel" indokolta újbóli fellépését a SZOT-projektben, a Pro-Hill arra hivatkozott, hogy "befektetőbarátabb" építészre volt szüksége, hiszen a beépíthetőség teljes kihasználására a korábbi tervhez képest magasabb házat akartak. Bár a Vadász-iroda meglepetéssel értesült arról, hogy a lakóházat már nem ő tervezi - egy ideig a Pro-Hill is vele akart dolgozni -, terve módosításának engedélyeztetése már sínen volt; a projektcégnek a szerzői jogokat kellett megszereznie, és az új tervre szabni a szabályozást.

A Maghegyi-féle tervnek és a kszt-nek először az engedélyezésre, illetve véleményezésre jogosult hatóságok során kellett átmennie. A kszt tervezetét a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) és a fővárosi tervzsűri nem fogadta el: előbbi a budai Duna-part világörök-ségi zónájának a közelsége, utóbbi a kiemelt városi helyszín miatt volt illetékes. A KÖH szakvéleménye kifogásolta, hogy a szabályozás nincs tekintettel a "városképi és a műemléki környezet együttélése, megjelenésének minősége" támasztotta elvárásokra, és az emeletráépítéssel tovább súlyosbítja az épület domináns pozícióját a városképben. A KÖH vezetősége aztán, saját magának homlokegyenest ellentmondva, a lakóépületre már kiadta a szakhatósági engedélyt: ennek okát nem tudjuk, a dokumentumot ugyanis nem bocsátották a Narancs rendelkezésére.

2004 márciusában, amikor a kszt-t és a lakóépület-tervet egyazon napon vitatta meg a fővárosi tervzsűri, kiderült, hogy a vonatkozó jogszabályok "gumiból vannak". Az adott IZ (intézményi és zöld-) övezetben a terület beépíthetőségének mértékét a "környezetre jellemző" adatok átlagán belül kell meghatározni. Mivel a "környezet" fogalmát közelebbről nem értelmezték, esetünkben nemcsak a szomszédos villákat és társasházakat, hanem a domb aljában odébb fekvő, jogilag szomszédos, ám korántsem "jellemző" nyolcemeletes Lottó-házakat is a környezetbe tartozónak ítélték, ami jól feltornászta a beépíthetőségi átlagot. Továbbá: a területen nem épülhet 30 méteresnél magasabb épület - a ház mégis eléri a 31 métert, miközben papíron alig 22 méter magas. A magasságot a bejárati szint és a legfelső járószint között mérik - így tényleg 22 méter. Akkor is, ha a bejárati alatt a lejtőn még két szint található - így már 28 méter. Aztán a szabályozás előnyben részesíti a tetőtér jellegű beépítést a kiugró teraszok helyett, ám az nem számít bele a magasságba. És már meg is van a 31 méteres, Pestre néző homlokzat.

A tervtanács a fentiekre és a terv elfogadhatatlan építészeti minőségére hivatkozva eluta-sította a kérelmet, ahogyan a kszt-t is. Dévényi Tamás opponenciájában "semmilyen körülmények között" nem tartotta engedélyezhetőnek az "erődszerű, harsogó és kivagyi" épülettervet, amely ha megépül, "vissza nem fordítható károkat okoz Budapest egészének". A tervtanács nyílt építészeti tervpályázat kiírásához kötötte az épület átalakíthatóságát.

Támogatók és ellenzők

A II. kerület júniusban fogadta el a kszt-t. A honlapon hozzáférhető képviselő-testületi jegyzőkönyvből kiderül: a szocialista polgármestert adó, kiegyenlített erőviszonyú kerületben a fideszes és MSZP-s képviselők páratlan összhangban mellette, a szabaddemokraták a terv ellen érveltek. Utóbbiak a fővárosi tervtanácshoz hasonlóan tervpályázat kiírása mellett kardoskodtak. Végül a nagy pártoknak köszönhetően nevetségesnek ható kompromisszum született: a kszt-t elfogadják azzal a kitétellel, hogy az épület használatbavételét egy majdani építészeti tervpályázat nyertes tervének megvalósításához kötik. Vagyis engedélyeztetés nélkül engedé-lyeznek egy ismeretlen tervet. A napirendi pont tárgyalása végén Horváth Csaba polgármester felolvasta a Pro-Hillnek a képviselő-testülethez intézett levelét, melyben a cég kifejti: elfogadja a kerület - a levél írásakor a cég számára még ismeretlen - döntését, amennyiben ingatlanfejlesztési tervét nem akadályozzák. A jegyzőkönyv továbbá idézi egy képviselő szíves közlését is, aki az egyik Lottó-ház lakójától értesült a Pro-Hill ígéretéről: ha a lakók nem fellebbeznek az engedély ellen, a társaság kitatarozza a házukat.

A fővárosi tervtanácsnak valójában nincsen jogi eszköze arra, hogy egy magánberuházás keretében készíttetett rossz terv megvalósulásának keresztbe tegyen. E tehetetlenségnek tulajdonítható Schneller István budapesti főépítésznek a kerületi döntésekre reagáló nyílt levele, melynek lényege: "A tervpályázat csupán a magánérdek elvtelen kiszolgálásának elkendőzé-sére szolgálna. A Fővárosi Tervtanács tiltakozik az ily módon legalizálni kívánt beépítés ellen." A tervtanácstól szokatlan nyilvános tiltakozás ellenére ősszel végül az ő bábáskodása mellett írták ki a pályázatot. A feladat a meglévő vas-beton vázszerkezet felhasználásával "a legnagyobb haszonnal értékesíthető" lakóépület tervezése, valamint az épület "Duna-parti látványba ékelése" volt.

Az előzmények után nem meglepő, hogy a tervpályázaton kevesen indultak. Viszont kuriózum, hogy egyazon építésziroda, a Mérték Stúdió két terve nyerte a megosztott első díjat: az egyik vagány fricska volt a SZOT egész tervezés- és politikatörténetének, a másik konzervatív rutinterv nagy házra penthouse-zal. (A Mérték egyébként az utóbbi időben sorra elvitt minden fővárosi megbízást: a Gozsdu udvart, a József Attila Színházat, a Sajtópalotát és az Úttörő Áruházat; de a kecskeméti Malom Centert is ők jegyzik.) Gyarmati Zoltán a Narancsnak elmondta: a Pro-Hill közvélemény-kutatás segítségével állapította meg, kivel szerződjön, s a budapesti lakosság a konzervatív megoldás mellett döntött. Lett tehát újabb terv "a domb érdekében".

Ítéletek és fellebbezések

A Pro-Hillt már csak egy dolog hátráltatja az építkezésben: a Budapest Világörökségéért Alapítvány (BVA) júniusban a közérdek és a jogszabályok megsértésére hivatkozva a Fővárosi Közigazgatási Hivatalnál (FKH) megtámadta az építési engedélyt. A BVA közhasznú szervezet, célja a "budapesti világörökségi területek érvényesülésének elősegítése" (főépítésze, Korompay Katalin készítette elő anno Budapest világörökségi pályázatát). A BVA érvelése szerint a tervezett építkezés megsérti a világörökségi panorámát, hiszen közvetlenül a védett Duna-parti terület fölött helyezkedik el. E meggyőződésében támogatta a BVA-t a műemlékvédelmi világszervezet, az ICOMOS állásfoglalása is, amely kimondja: a ráépítést "meg kell akadályozni". Mindeközben egy UNESCO-szakértői vizsgálat is folyamatban van; megjegyzendő, tavaly a budai alsó rakpart bőví-tése az UNESCO ráhatására hiúsult meg.

Ám az FKH a beadványt érdemben meg sem vizsgálta, hanem határozatában kimondta, hogy a BVA nem tekinthető ügyfélnek. A civil szervezet ezért a Fővárosi Bírósághoz (FB) fordult ügyfél mivolta elismertetéséért és az építési engedély visszavonásáért. Azt is kérte, hogy az FB függessze fel az építkezést a per jogerős lezárásáig, amit a bíróság még szeptemberben el is rendelt. A Közigazgatási Hivatal ez ellen fellebbezett, a Pro-Hill pedig beavatkozóként perbe lépett; fellebbezését azonban a Fővárosi Ítélőtábla hivatalból elutasította. Értesülésünk szerint a Pro-Hill a Legfelsőbb Bírósághoz fordult: ha a társaság ott is veszít, akkor a per végéig le kell állítani az építkezést, és az építési engedély felfüggesztése véglegessé válik. A cég mindenesetre már most is dühöng: hiszen a lakások felét eladta, és a CIB Banktól a projektre felvett kölcsönét havi 50 milliós kamat terheli.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.