Interjú

„Hiába tesznek meg bármit”

Kovács András szociológus a „faj” fogalomról, keveredésről, asszimilációról

Belpol

A miniszterelnök tusnádfürdői beszédének hírhedté vált szóhasználata és fajelméleti fejtegetése nem szalonképes Európában, még ha Amerikában – más kontextusban – használatban is maradt a fogalom. Mifelénk az asszimiláció, a „másfélék” beolvadása feltételeinek meghatározását rendre a politika vindikálta magának – erről is beszélt nekünk a téma kiváló kutatója.

Magyar Narancs: Komoly felháborodást váltott ki – nálunk és a világban még többfelé – Orbán Viktor tusnádfürdői beszédének mindenekelőtt azon epizódja, ahol fajok keveredésének kívánatos/nemkívánatos voltáról, formáiról értekezett. A politika sokszor mérgezett nyelvén túl használja-e legitim módon a társadalomtudomány, a migráció hatá­sai­val, az asszimilációval, integrációval foglalkozó szociológia a faj fogalmát – bárhol a világon?

Kovács András: Joggal váltott ki jelentős negatív visszhangot, sőt felháborodást, hogy egy európai politikus beszédében megjelent a „faj” kifejezés. A nácizmus évtizedei után ennek a használata nemcsak a politikai nyelvben, hanem társadalomtudományos kategóriaként is teljes mértékben diszkreditálódott az európai kontinensen. Eredetileg a faj szó nemzetiséget, leszármazási csoportot jelentett, így használták ezt politikusok, publicisták, írók, mint például Kossuth Lajos, Arany János és Ady Endre. Ám a 19. század utolsó évtizedeiben a faj fogalmát átértelmezte egy új gondolkodási irány, a „tudományos” fajelmélet. Ernst Haeckel, Arthur de Gobineau, Houston Stewart Chamberlain (Richard Wagner veje – a szerk.) és mások biológiai jelentést kölcsönöztek a szónak: olyan csoportokként definiálták a fajokat, amelyek tagjai közös, genetikusan öröklődő biológiai sajátosságokkal rendelkeznek. Ezek alapján megkülönböztethetők erősebb, életképesebb, uralkodásra termett, felsőbbrendű fajok, amelyek az „élettérért” folytatott küzdelemben szükségszerűen győzedelmeskedni fognak az alsóbbrendű, szolgaságra született fajok felett. A nemzetiszocialista ideológia alapműve, Hitler Mein Kampfja ezt a fajelméletet hirdeti, és az ebben vizionált „természetes rend” megvalósítását jelöli ki politikai célként. Ennek tragikus következményei, például a „fajkeveredést” feltartóztatni kívánó zsidótörvények és a fajelmélettel igazolt genocídiumok jól ismertek a múlt század történelméből. Ezért az európai kontinensen nemcsak a politikai szövegekben, hanem a társadalomtudományban is – kritikai kontextusokon kívül – illegitimmé vált a faj kifejezés használata.

MN: Mennyiben alakult másként a fogalom használata más kontinenseken, például Amerikában?

KA: Az Egyesült Államokban politikai szövegekben, kormányzati iratokban és a társadalomtudományokban is használják. A „race” – azaz a faj – kategóriája például szerepel a népszámlálásokat lebonyolító U.S. Census Bureau kérdőívein. A kérdőív a faj fogalmát egy amerikai állami hivatal, a közvetlenül az elnök alá rendelt Office of Management and Budget definíciója szerint használja. Ennek a hivatalnak az egyik feladata a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentésére irányuló és a diszkrimináció elleni politikák vizsgálata, ellenőrzése. Ebben az összefüggésben definiálták a faj fogalmát is. A faji kategóriákat társadalmi konstrukcióknak tekintik, amelyek társadalmi jelentéssel és jelentőséggel bíró fizikai jellegzetességeik – például a bőrszín – alapján sorol be csoportokba egyéneket. A társadalmi jelentőség itt azt jelenti, hogy a besorolásnak társadalmi következményei lehetnek – például privilegizált helyzet vagy diszkrimináció, hátrányos megkülönböztetés. Ezen az alapon az Egyesült Államok népszámlálási hivatala öt faji kategóriát alkalmaz a saját népszavazási kérdőívein: fehér, fekete vagy afroamerikai, ázsiai, amerikai indián és alaszkai őslakó, továbbá hawaii őslakos és egyéb csendes-óceáni bennszülött kategóriákat.

MN: Ezek megfeleltethetők a „laikus” nyelvhasználat földrajzi eredetre, fizikai megjelenésre utaló kategóriáival?

KA: Ezek nyilvánvalóan nem biológiai vagy pusztán földrajzi kategóriák. Használatuk az amerikai társadalomtudományos hagyományból is fakad. Az a jelenség, amelyet Európában asszimilációnak szoktak nevezni, az Egyesült Államokban a 19. század végén, a 20. század első felében nagyon fontos témája volt a társadalomtudományoknak. Az Egyesült Államok lakossága a legkülönfélébb bevándorló csoportokból állt össze, ezek különböztek etnikailag, nemzeti hátterük szerint, vallásilag, nyelvileg és számos más jellegzetességük szerint is. Nagy kérdés volt, hogy miként lehet egy ennyire heterogén társadalomból egységes amerikai nemzetet létrehozni. Elképzelhetők-e olyan folyamatok, amelyeknek a végén ez a nagyon heterogén társadalom egységes nemzetté áll össze. Ezt kezdték vizsgálni a szociológusok, mindenekelőtt a híres chicagói iskola, amely a helyi egyetemen működött (ráadásul Chicago maga is kitűnő terepet kínált e folyamat vizsgálatára). A chicagói iskola maga is a faj (race) kategóriáját használta, amikor elkezdte vizsgálni az összeolvadási folyamatot. Sőt az ezt elemző egyik első elméletet (Robert E. Parks nyomán) úgy is hívták, hogy „a faji viszonyok ciklusa” (Race Relation Cycle): ezen azt értették, hogy az ennyire vegyes etnikai-vallási hátterű csoportokból álló társadalmakban az együttélés következményeként törvényszerűen beindulnak olyan folyamatok, amelyek révén ezek a csoportok kapcsolatba kerülnek egymással, majd versengeni fognak, később egymáshoz szoknak, végül közel kerülnek egymáshoz és össze is olvadnak. Mindezt megállíthatatlan, visszafordíthatatlan folyamatnak látták, amelynek a végén létrejön az egységes amerikai társadalom és nemzet. Ezt az asszimilációs modellt hívták későbbi kritikusai az egyenes vonal elméletének (Straight Line Theory), amelynek a lényegét az olvasztótégely (melting pot) metaforája fejezte ki: az angolszász-protestáns többségi társadalom lesz az, amely majd a többieket magába olvasztja, asszimilálja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.